maandag 16 april 2012

tut : vilten rondelkralen...


Ik maakte deze kralen met vilt.
Gewoon wat geïmproviseerd, want ik ben niet zo ervaren in het werken met vilt...
En het lukte ! 



Wat heb je nodig ? 




















- vilt in de kleuren van je keuze
- een stofschaar
- een lat
- iets waarmee je liefst niet al te zichtbaar lijnen kan tekenen op vilt... Een balpen of zo kan ook maar let er dan op dat dat niet zichtbaar is als je ze opgerold hebt...
- lijm, ik gebruikte 'alleslijm' van pipoos, maar dat kan bijvoorbeeld ook met een lijmpistool...
...denk ik toch ....

hoe maak je het ? 




Ik heb geïmproviseerd, wat maakt dat ik maar wat ben beginnen doen en wel zag waar ik uit kwam....
Dat wil zeggen dat ik niet op voorhand in mijn hoofd had hoe dik elke kleur moest worden en hoe groot de kraal moest zijn.
Dat maakt het maken ook een pak makkelijker natuurlijk ...
Maar je kan dat natuurlijk wel op voorhand bedenken als je dat wil, alleen zal je dan veel meer meetwerk hebben...
Mijn kralen hebben een diameter van bijna 3,5 cm...




















- ik maakte repels van vilt in de breedte van mijn stuk vilt ... Da's al meetwerk bespaard...
De repels zijn in elke kleur even groot maar doordat de cirkel steeds dikker wordt, worden de stukken per kleur minder breed

- Meet telkens 1 cm af op je lap vilt  en trek een lijn
Je hebt voor 1 kraal zoals ik ze maakte 1 repel nodig van elke kleur.

- knip de repels uit

- breng aan het begin van je repel wat lijm aan in het midden van je ' baan ' . Zo'n centimeter of 7 belijmen ...

- begin de repel op te rollen en probeer dat strak te doen...

- rol telkens op tot de lijm op is en belijm vervolgens een volgens stukje van een centimeter of 7.
Als je de repel vanaf het begin al  helemaal inlijmt, ga je er een knoeiboel van maken als je begint te rollen...

- Als de repel op is, begin je vlak er naast met de nieuwe kleur...

- ga zo door tot je de omtrek hebt bereikt die je nodig had
Bij mijn kralen was dat nadat van elke kleur 1 repel op was

- laat drogen...




















Als de lijm uitgehard is, is het erg moeilijk om er door te rijgen met een naald...
Hou daar rekening mee !
Het kan zijn dat bij het rijgen de uiteinden terug loskomen.
Dat kan je gemakkelijk bijwerken door  bij te lijmen als de ketting geregen  is...


Veel plezier ermee ! 
Ik zie graag wat je gemaakt hebt als je besluit het ook eens te proberen !

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee en ook heel bijzonder en uniek! Deze kralen vind ik hartstikke leuk en mooi!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superleuk idee! Wat voor lijm hen je gebruikt? Ik ga het ook proberen en zal je het resultaat laten zien...
    Bedankt voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. uh, niet goed genoeg gekeken, alleslijm dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inmiddels heb ik ze gemaakt, kijk maar:
    http://mumsboven.blogspot.com/2012/05/vilten-ketting.html

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com