dinsdag 30 oktober 2012

naar de hammam: nog nooit zo proper geweest !!!

Vriendin Ulrike werd 30.
En vriendin Ulrike viert graag verjaardagen op een toffe en originele manier.
En ik - gelukzak da'k ben - mocht meedoen !
( al wou ik dat ik ook het verjaren op zich - terug 30 worden ! - ook mee kon overdoen ;) ) 

naar de hammam: nog nooit zo proper geweest !!!

Het plan was deze keer - onder andere -  om met een aantal vrouwen naar een échte Hammam te trekken.
Nu heb ik al wel eens meer een sauna bezocht, maar dan zo'n welnesssaunading : met blote madammen en meneren, een aantal sauna's, binnen- en buitenzwembaden, broebelbaden, ligstoelen, lekkere drankjes en hapjes, turkse stoombaden...
Hier kon je me bijvoorbeeld tot een paar jaar geleden wel eens een hele dag zien rondhangen/liggen...
( In den tijd dat ik daar nog geraakte, nu lukt dat niet meer wegens geen auto meer. Héél soms is dat een nadeel, geen auto in je directe omgeving ter beschikking hebben). 
Ok deed/doe dat erg graag, zo'n hele dag relaxen en jezelf lichamelijk verwennen.

naar de hammam: nog nooit zo proper geweest !!!

Maar deze keer een hammam dus...
Ulrike had een adresje gevonden in Borgerhout, op een 20 minuten fietsen van bij mij thuis of 2 minuutjes stappen vanaf het centraal station voor de treingebruikers onder ons.
Heel bereikbaar dus ;) .
Een gelegenheid met een bijzondere mooie deur !


De hammam bestond uit verschillende ruimten.
Eerst kwamen we binnen in een plaats met banken , een toogje en wat lockers.
De plaats om je uit te kleden en met de dame van de zaak te bespreken wat je juist wilde.
Ook de plaats om wat te zitten op een bankje en een theeke te drinken als je daar zin in hebt...
Mooie tegels , proper, maar wel erg basic.
Heel de hammam was erg basic trouwens, maar dat maakte het juist nog plezanter...
Er zaten alleen vrouwen - vrouwen en mannen komen op verschillende tijdstippen en eigenlijk vond ik het wel aangenaam om zo eens alleen onder vrouwen te zijn.

We werden door een behulpzame vrouw naar een andere ruimte geleid waar we ingesmeerd werden met zwarte glibberige zeep.
Dan ging het naar ruimte nummer 3 : daar was het veel warmer en zaten we met ons zessen op een stenen bankje te wachten op wat zou gebeuren.
Het leek wel wat op een minder warme maar erg natte sauna in steen...
We werden wat overgoten met warm water en dan werden we 1 voor 1 opgehaald om gescrubd te worden...

naar de hammam: nog nooit zo proper geweest !!!

Ik was wel héél benieuwd wat er zou gebeuren !


Voor de scrubbing moest ik op een stenen bank gaan liggen en werd ik met een scrubbingwashandje zeer hardhandig en grondig - maar ook zeer deugddoend  - schoongeboend.
Niks 'zen' of relaxerend aan, gewoon grondig en efficient.
Ik geneerde me zelfs een beetje voor de hoeveelheid dode huid die er letterlijk van me af kwam, maar toen ik bij de andere vrouwen hoorde dat dat ook bij hen het geval was - generen incluis ;) - was ik wat geruster.
Ne mens zou nog beginnen denken dat hij zich niet goed genoeg wast!
Na de scrubbing  kregen we een laagje zwarte klei/scrub over ons gesmeerd en mochten diegenen die wilden nog effe verder gaan stomen in de warmste plaats.
Anderen kozen er dan weer voor om ineens voor het hele pakket te gaan en lieten zich ook nog eens - al even hardhandig en deugddoend blijkbaar - masseren.

We spoelden mekaar af met fris water omdat we daar zoveel zin in kregen met al die warmte,  namen daarna een lekker douchke, smeerden ons in met de meegebrachte bodylotion en dronken een heerlijk warm muntheeke.
En dat was het dan...
Wij allemaal heel proper...
En Ulrike op haar properst bij haar intrede in de club van de dertigers ( waar ik helaas zelf ook al niet meer toe behoor :) ).




De dame van de hammam vertelde ons dat in Marokko dit een wekelijks ritueel is/was onder de vrouwen.
Men had daar namelijk geen beschikking over douches ed thuis en al van kleins af aan worden de kinderen daaraan gewoon gemaakt.( Er zat hier ook inderdaad ergens een vrouw met een klein meiske ).
Maar hier proberen vrouwen dat 1 keer per maand te doen, ' als hun portemonnee het toelaat ' zei ze er nog bij.
In deze hamman betaal je 12 euro toegang per persoon.
Een scrubbing kost 5 euro en een doosje zwarte zeep een euro en half.
Best betaalbaar voor mijn portemonnee en ik denk dat ik er dus nog wel eens verzeild zal geraken ;) .
Ik doe dat namelijk écht graag, van die lichamelijke verwennerijen.
En ik denk dat dat zo in hartje winter - als het zo koud is dat mijn fietsremmen bevriezen - echt deugd doet.
Handig dan ook dat dat voor mij ook op tramafstand is ;) 

Wil je het ook eens proberen ?
Hier vind je het adres en de openingsuren.

En Ulrike : nog eens een zeer gelukkige verjaardag gewenst en merci da'k er bij mocht zijn ! 


4 opmerkingen:

  1. Allez jong, ik werk daar achter de hoek, en ik dacht altijd dat dat een moskee was! Dat is echt een goeie tip voor mij, heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een super ervaring zo te horen
    En waaauuuuwwww dat mosaikwerk zo knap seg
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nicccceeee! Ik ben eens naar een Hamman gegaan in Turkije, en werd gescrubd door ne keeeeeeeiknappe turk :-) bloos bloos bloos want véél heb je niet meer aan natuurlijk en smilen dat die vent deed :-) Maar het deed wel deugd. Mooie tegeltjes ook!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com