maandag 7 januari 2013

Recept: pikante mosselsoep...

Dat maakte ik 1 van de voorbije dagen als feestsoep voor de gasten...
Het was een risico want ik had dit recept nog nooit gemaakt.
Maar ik en mijn gasten houden wel van een culinair risico, en het werd goed bevonden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat het echt wel goed was, maar niet ' waw'. Gewoon erg goed en da's natuurlijk goed genoeg :) .
En ik merkte dat ook deze keer de wetmatigheid ter soepen gold : als ze een nacht heeft gestaan is ze nog véél lekkerder !

Recept: pikante mosselsoep...


Ik verzon dit recept niet zelf trouwens, maar plukte het ergens uit de grote hoeveelheid kookboeken die in mijn boekenkast staan.


Wat gaat er in ? 
- 1,5 liter visbouillon. Ik gebruikte bouillon van blokjes, maar je kan natuurlijk ook zelf visbouillon maken of kopen...
- 3 stengels citroengras
- een kilo verse mosselen
- een takje of 3 bleekselder
- een prei
- een stuk of 4 wortelen
- rode currypasta
- 3 dl witte wijn
- citroensap
- naar smaak peper en pilli pilli, eventueel wat zout maar  wees daar niet te snel mee want het kookvocht van de mosselen is ook al zout .








hoe maak je het ?
- Kook de mosselen gaar en haal ze uit de schelp.
Mosselen koken is eigenlijk heel simpel : je moet ze eerst goed spoelen in koud water en dan gooi je ze gewoon in een ruime kookpot die je met deksel op een hoog vuur zet.
Als de mosselen open gaan, zijn ze gaar.
Mosselen mag je niet te lang koken ! Dat duurt echt maar een paar minuten ! Als ze te lang opstaan, zijn ze niet lekker meer ! 


 - Als ze gaar zijn, giet je ze af en hou je het vocht van de mosselen bij.
Bij het koken van mosselen hoef je geen vocht toe te voegen : er komt zo al vocht uit.
Dat vocht moet je opvangen want dat gaat mee in de soep. Dat is trouwens superlekker, het kookvocht van mosselen. Ook zonder te verwerken in een ander gerecht  kan je dat opdrinken
Zet de mosselen  vervolgens in de ijskast tot je de soep gaat opdienen.


- Was de groenten en snij ze in stukken.


- Snij het citroengras in dunne schijfjes.


- Breng de bouillon aan de kook met het vocht van de mosselen en de witte wijn.
- Voeg er flink wat rode currypasta aan toe. Ik deed er 2 koffielepels in en dat was eigenlijk veel te weinig voor mijn smaak.... Zelf wat zoeken dus ...
- Voeg de groenten en citroengras toe en laat alles koken tot de wortelen zacht zijn.
- Dan voeg je de mosselen toe en naar smaak wat peper, pilli pilli en citroensap.

Recept: pikante mosselsoep...

smakelijk !

2 opmerkingen:

  1. je doet me echt watertanden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit! Wij houden ook zo van mosselen.
    Helaas waren de mosselen, die ik hier laatst in de supermarkt gekocht had, allemaal bedorven.
    Ik durf ze bijna niet meer te kopen.
    Ze laten alles hier veel te lang liggen. Brrr

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com