woensdag 13 maart 2013

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

 Van het petieterig haakwerk van de voorbije weken naar ineens het groffere werk : van't weekend haakte  ik eindelijk iets met de bol zpagetti die ik van een vriendin kreeg.

Voor mijn verjaardag.
En ik heb dat arm meiske nog niks gegeven voor die van haar. 
( Maar dat komt nog :  onverwachte kadokes zijn ook plezant. ) 
Ik had nog nooit gehaakt met zpagetti en dat gaat dus veel veel sneller dan ik had verwacht !
Op een paar uur was dat af, zelfs met af en toe terug uittrekken.
Al was het niet erg goed voor de vermoedelijke peesontsteking in mijn elleboog bleek de volgende dag...
Misschien toch effe iets anders doen dan haken ...

From these pieces of tiny crocheting the past weeks to this giant crocheting: this weekend I finally made something with the skein of zpagetti yarn I got for my birthday from a friend.

And I even didn't give here something for hers yet! 
I never crocheted with zpagetti and I found out it goes very quickly. In a few hours my project was finished! 

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket


Het werd een mand.
Sjachosjen van zpagetti vind ik meestal niet mooi en voor een vloerkleed leek 1 bol net te weinig ;).
En ik heb het gewoon bijeen geïmproviseerd.
Omdat jullie dat  niet zouden hoeven te doen, hier mijn patroon : 

I crocheted a basket.
I am not that fond of bags made of zpagetti and i didn't had enough yarn for a rug.
I just improvised and you don't have to because I wrote down what I did. This is the pattern:

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

Ik haakte 1 bol op aan deze mand en gebruikte  haaknaald 12.
De mand zelf is 20 centimeter van diameter en een 22 tal in de hoogte.
En ik gebruikte alleen vasten en af en toe wat lossen en halve vasten om rijen te sluiten.

I used 1 skein of Zpagetti and needle nr 12 (USA O/16).
The basket is 20 cm wide and 22 cm high.
I only used double crochet (UK)/single crochet (USA) and slip stitch and chain to close.

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

Eerst haakte ik een cirkel : 
- rij 1 : Haak zes vasten in een magische cirkel en sluit met een halve vast.
- rij 2 : 1 of 2 lossen ( moet je een beetje zien hoe je de mooiste cirkel krijgt ) en dan telkens 2 vasten in elke onderliggende vaste. Sluit de cirkel met een halve vaste = 12 steken.
- rij 3 : 1 tot 2 lossen en daarna 6 keer 1 vaste + 2 vasten in de volgende onderliggende steek = 18 steken.
- rij 4 : 1 tot 2 lossen en dan 6 keer 2 vasten en dan in de derde steek 2 vasten = 24 steken.
- rij 5 : Hetzelfde als rij 4 : dan heb je 32 steken.
- rij 6 :  Eerst 1 tot 2 lossen en dan 10 keer vasten en in elke derde steek 2 vasten = 40 steken.
TIP : Als uw cirkel begint te golven moet je het aantal steken wat verminderen. Als hij hol/bol begint te staan moet je meer steken gebruiken...

rij 7 : Dan haak je omhoog door een vaste te haken in elke onderliggende vaste, maar alleen in de buitenste lus van de onderliggende steek. Start wel weer met 1 tot 2 lossen en sluit met een halve vaste.
rij 8 : Vanaf rij 8 haak je gewoon telkens 1 tot 2 lossen, 40 vasten en sluit je met een halve vaste.
Sluit af als je garen op is en werk de eindjes weg en klaar is kees...  
Ik haakte 12 rijen in de hoogte... 

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

I started with a circle:
- row 1: 6 double crochet (UK)/single crochet (USA) in a magic cicrle. Close with a slip stitch.
- row 2: 1 or 2 chain and continue with 2  double crochet (UK)/single crochet (USA) in each double crochet (UK)/single crochet (USA). Close with a slip stitch = 12 stitches.
- row 3: 1 or 2 chain and continue with 6 times 2 double crochet (UK)/single crochet (USA) + 2 double crochet (UK)/single crochet (USA)  in the next stitch below = 18 stitches.
- row 4: 1 or 2 chain and continue with 6 times 2 double crochet (UK)/single crochet (USA) + 2 double crochet (UK)/single crochet (USA) in the 3th stitch = 24 stitches.
- row 5: repeat row 4 = 32 stitches.
- row 6: 1 or 2 chain  and continue with 10 double crochet (UK)/single crochet (USA) and 2 double crochet (UK)/single crochet (USA)in each third stitch = 40 stitches

Tip: If the cicrle starts to curl: reduce the amount of stitches. If it gets a hollow or convex shape: multuiplier the amount of stitches.

- row 7: start to crochet the way up by  crocheting a double crochet (UK)/single crochet (USA) in each double crochet (UK)/single crochet (USA) below, but only in the outer loop of the stitch. Start with 1 or 2 chain and finish with a slip stitch.
- row 8 : start with 1 or 2 chain, continue with 40 double crochet (UK)/single crochet (USA) and close with a slip stitch. Keep on crcheting until the skein is finished or until  you are happy with the hight. (in my case: 12 rows).


DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

Zo'n mand lijkt me wel een tof slaapplaatske voor een écht levend maar slaperig poezenbeest. 
ik stel me toch zo voor dat wijlen mijn minneke dat fantastisch gevonden zou hebben.
Volgens mij was ze er al ingesprongen terwijl ik er nog mee bezig was...
Maar je kan het ook gebruiken als pussy riot-muts.
Of over je hoofd zetten als je de wereld effe beu gezien bent.
Of als je je wilt verkleden... als zpagettimand of zo...
Of om over het hoofd van je lief te duwen als hij het uithangt (hé ! dat moet ik eens proberen !).

A basket like this seems to me to be a gorgeous place to sleep for a cat. I think my cat would have loved it. I think she already would have jumped into it, even before it was finished!
But you can also use it as a pussy riot hat.
Or just put it over your eyes in case you are fed up with the world.
Or put it over the head of your lover if he is annoying you :) ;).


DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

Ge kunt er ook een flinke voorraad fruit of groenten in kwijt..
Het zou trouwens ook schoon zijn als cache-pot denk ik ....

You can also put a lot of fruit and vegetables in it.
Or use it as a cache pot for your plants.

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket

Momenteel staat ze bij mij - ondertussen met inhoud, zijnde de onderdelen van mijn komend projectje - gewoon op de grond net in mijn zicht zodat ik ze ten alle tijden goed kan bewonderen...

At the moment it is standing besides me at the floor with an amount of material for my latest project.

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket


Dat materiaal was trouwens ook schoon als stofke op zich volgens mij ....

Wat zoude gij daar nu inproppen, in zo'n mand ? 
What would you do whit a basket like this?

DIY - Gehaakte mand van zpagetti/crocheted zpagetti basket


Meer gehaak van mijn hand/more crochet blogposts...


PS: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kocht dit materiaal dan ook op eigen initiatief aan volle prijs. Ik schrijf deze blogpost zonder er iets voor in de plaats te krijgen en ik krijg geen vergoeding voor mogelijke aankopen door doorverwijzing via mijn blog...
I have an advertisement- and sponsorfree blog.   I bought these parts at full price and at my own initiative. I don't get anything for writing this blog post or for buyers who found these sellers through my blog.

5 opmerkingen:

  1. Ik hoor van alle kanten dat het zo moeilijk haakt, anders was ik al aan een poef begonnen. Ik vind uw mandje wel zeer geslaagd. Ik zou er een plant inzetten momenteel maar die zou regelmatig een andere functie kunnen krijgen. Multifunctioneel werk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie mand!Haken met Zpagetti is inderdaad soms precies een beetje vechten...
    Ik zou die mand daar zetten en na een week eens terugkomen, gegarandeerd dat ik er al vanalle rommel heb ingestopt! :)
    Emilia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahaha die foto van op je koppie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed voor van alles maar favoriet zouden toch wel mijn haakspulletjes zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank You for sharing this with Show Your Stuff.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com