maandag 22 april 2013

DIY ketting met geverfde houten kralen

DIY ketting met geverfde houten kralen


Voor de kettingen die ik onlangs maakte, verfde ik houten kralen en ik wil jullie wel verklappen hoe ik dat deed...

DIY ketting met geverfde houten kralen

Ik dook in mijn voorraad teken- en schildersgerief en haalde er deze collectie tubes acrylverf uit ( echt : ik durf zelfs niet bij benadering laten zien hoeveel verf en potloden en papier ed ik in huis heb... ) .
Ik besloot voor blauwtinten te gaan met een geel accentje, maar ge ziet dat ik nog kleurkens heb en ik kocht daarstraks ( dat is natuurlijk ' daarstraks ' op de moment dat ik dit schrijf voor in het geval mijn baas meeleest en denkt dat ik ben gaan winkelen in plaats van braaf op mijn bureau hard zit te werken  ;) ) nog een lading houten kralen dus zullen die andere kleurtjes wellicht ook nog wel gebruikt worden.... 


Voor verschillende tinten blauw moet ge natuurlijk verschillende tinten blauw maken en dat doe je door bij wit telkens iets meer blauw bij te voegen en te mengen maar dat wist ge ongetwijfeld al wel...


Ik stak de kralen op een satéstokje, want dat verfde makkelijker ...













Het bleek ook makkelijker te verven als ge ze wat tegenhoudt met uw nagel...

DIY ketting met geverfde houten kralen
DIY ketting met geverfde houten kralen




























Ik legde de grote exemplaren te drogen aan de satéstokjes op een ovenschotel...




























DIY ketting met geverfde houten kralen





Stak de kleinere ( die ik nog niet verwerkt heb in een sieraad ) ook op satéstokjes maar omdat die er niet over gingen stak ik ze bij mijn cactussen die daardoor direct een vrolijker aanblik boden (want eerlijk is eerlijk : ge kunt een cactus van vanalles verdenken maar niet van vrolijkheid ... ).



En ik besloot er ook enkele deels te schilderen door gebruik te maken van de tut van deze blog (en ge moet daar zeker eens gaan kijken want zij maakte ook een plezant exemplaar ) .

DIY ketting met geverfde houten kralen

Dan moet ge de kralen voor een stuk beplakken met plakband waardoor je maar een deel van de kraal  kan verven.


DIY ketting met geverfde houten kralen


Ik waarschuw jullie voor als ge dat ook eens wilt doen : het is bijzonder moeilijk om die plakbandrand mooi egaal te krijgen en dat is me gewoon niet bij alle kralen gelukt.

In de oorspronkelijke tut wordt gesproken over schilderstape en ik heb gewone plakband gebruikt en ik kan na het te hebben geprobeerd toch echt niet anders dan aanraden om plakband te gebruiken in een ' kleur ' ( dus schilderstape bijvoorbeeld ) omdat je dan veel duidelijker ziet of de rand mooi is.

Na het verven zette ik ze met de plakband op een bord om te drogen.
Als je alleen exemplaren maakt die je gewoon netjes in het midden beplakt kan je die natuurlijk ook gewoon op een stokje steken en laten drogen, maar ik had er ene aantal die ik  ' scheef ' afplakte en dan gaat dat niet ...


1 laag verf was absoluut niet voldoende : dan is het niet overal gedekt . Ik ging voor 2 lagen...

DIY ketting met geverfde houten kralen

Ik wilde een eenvoudige geregen ketting maken maar het leek me wel tof dat ik die in de lengte kon verstellen en ik herinnerde me dat er een knoop bestaat waarmee dat vlot kan.

DIY ketting met geverfde houten kralen

Ik wist alleen niet meer hoe die knoop er uit zag...
Effe zoeken op you tube bracht me bij deze makkelijke tut : 



Zo.
Nu heb je alle info om het zelf ook eens te proberen.

DIY ketting met geverfde houten kralen

  • Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.
  • Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation or writing this blog post. 

5 opmerkingen:

  1. petje af
    als ik het zie word ik al nerveus van die kralen hoe je doe moet drogen enz enz..
    Waar haal je het geduld vandaan ... ?
    super mooi dat wel :-)

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig resultaat. Dit werd duidelijk met veel liefde gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan in die verf ook gebruiken voor kralen voor babyspullen of is die verf gifig

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com