dinsdag 24 december 2013

Recept: winterse krachtsalade

Recept: winterse krachtsalade

Mijn groentenpakket (#nosponsor) werd weer geleverd. En deze keer zaten er veel rode bieten en een paar schattige verse knolselderkes bij.
Ik wilde al lang eens proberen om deze groenten rauw te eten, maar had niet direct een idee hoe ik dat dan zou doen.
Tot ik mijn nief lunchadreske ontdekte : daar serveren ze namelijk een heerlijke boterham met rode biet en zure haring en dat vind ik zo lekker dat ik besloot dat als uitgangsbasis voor mijn recept te gebruiken.
En het lukte !
Alleen : de viskes waren al op voor ik de foto nam, maar volgens mij heb ik dat goed opgelost :-).
  
Recept: winterse krachtsalade

Ik heb er wel mijn eigen draai aan gegeven.
Het resultaat is een krachtige winterse salade met veel aardse smaken...

Recept: winterse krachtsalade

WAT GAAT ER IN ? 
 Awel, de belangrijkste ingrediënten staan hierboven op de foto...
- een verse knolselder
- een verse rode biet
- een granny-appel
- wat yoghurt
- wat mierikswortelpulp uit een potje
- peper en zout
- zure haring ( alias pekelharing ) 
- wat augurkjes ( al gebruikte ik ze omdat de visjes op waren :) ) 

Recept: winterse krachtsalade

 ZO MAAK JE HET :

- eerst de knolselder en de rode biet : op vlak van hoeveelheden neem je van deze beide ingrediënten ongeveer evenveel.
Schil de knolselder en rasp hem ( rauw hé ! ) . Ik doe dat gewoon met de hand maar modernere huisgezinnen hebben daar een machien voor natuurlijk :). 
Doe hetzelfde met de rode biet : ook rauw dus ! Pas wel op : rode biet kleurt alles rood - handen incluis - dus gebruik handschoenen of spoel je handen direct na het raspen goed af.
Meng beiden onderéén en proef al maar eens.
Toen ik dat deed moest ik mezelf overtuigen om er toch nog iets extra bij te doen want ik vond het zo al zeer zeer lekker !
- Schil de appel en snij hem in kleine blokjes en rommel hem mee onder het bieten/seldermengsel.
- Doe een paar soeplepels yoghurt in een kommetje en doe daar een koffielepeltje mierikswortelpulp bij. Ge moet zelf zien hoeveel je er van die mierikswortel wil bijdoen, want dat is redelijk pikant en den éne heeft daar meer goesting voor dan den andere.
Proeven dus...
Daar mag ook wat peper en zout onder en dan mag je dat door de groenten roeren.
Ik at het de éne dag samen met een stukjes lekkere zure vis en de dag erna op een boterham met wat augurkjes. 

Zo.
Ik heb nog 5 rode bieten te gaan ...
Dus receptentips zijn welkom :)

SMAKELIJK !
xxx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com