dinsdag 14 januari 2014

Antwerpen: FOMU

't was tijd om nog eens een museum te bekijken : kerstvakantie is daar de uitgelezen moment voor en mijn oog ( en dat van vriend Nick, in feite kwam hij met het voorstel : just is just ) viel op het fotografiemuseum in Antwerpen.
Daar lopen momenteel verschillende tentoonstellingen en ik vond ze allemaal de moeite !
Helaas was het daar niet toegestaan om foto's te maken : des te beter voor de werken die er hingen want de foto's die ik er van maak kunnen deze werken toch niet tot hun recht laten komen - maar het gevolg is wel dat je het zult moeten doen met een wat droge tekst...
Al zou het natuurlijk wel kunnen dat je zo meer gemotiveerd bent om ter plaatse te gaan kijken ;).' editing the news ' 
In de tentoonstelling ' editing the news ' word je oa op een wat pijnlijke manier geconfronteerd met de vraag wie er eigenlijk bepaalt wat 'nieuws' is. Zo hangt er een werk van een kunstenaar dat bestaat uit 17 voorpagina's van het Amerikaanse tijdschrift ' newsweek '. De naam van dat magazine doet vermoeden dat het een tijdschrift is dat verslag uitbrengt over de belangrijkste gebeurtenissen in de wereld en het is dan redelijk choquerend om onder elke voorpagina een kort verslag te zien van wat er op de moment van de uitgave van elk specifiek tijdschrift gebeurde in Rwanda : De covers komen namelijk van tijdschriften die verschenen in de periode dat er in Rwanda een afschuwelijke slachting plaatsvond, maar om de 1 of andere reden bleek het tijdschrift een aantal wat triviale feiten belangrijker te vinden om over te schrijven. Zo duurde het 17 weken vooraleer de genocide in Rwanda de voorpagina haalde ...
Sterk werk vond ik!

Ook de filmpjes waarin gezocht wordt naar de ware herkomst van foto's die gebruikt worden bij bepaalde artikels waren serieuze eyeopeners : geloof niet alles wat je ziet was voor mij de conclusie. Ik herinner me nog dat ik op school leerde dat journalisten altijd feiten moesten checken en niet mochten liegen, maar er wordt blijkbaar gretig gegrasduind in beeldarchieven om bepaalde artikels te illustreren en men ziet er geen graten in om beelden met een totaal andere oorsprong te gebruiken waarbij de objectieve nieuwswaarde al snel verwaterd tot negatieve beeldvorming.

Mijn conclusie : Sterke tentoonstelling !

Germaine Van Parys en Odette Dereze : 
Deze 2 dames waren Belgische fotografen/verslaggevers en dat was (is nog altijd ) niet evident in een wereldje dat toch vooral een mannenwereld was ( is ).
In musea en kunst wordt veel te weinig aandacht besteed aan vrouwelijke kunstenaars en alleen al daarom ben ik blij met deze tentoonstelling.
Daarbij komt nog dat ze echt toffe foto's maakten, wat het een plezier maakte om tussen de tentoongestelde plaatjes rond te struinen.
Je ziet mooie foto's, maar ook interessante foto's die een beeld geven van een deel van onze Belgische geschiedenis.
Foto's van de eerste vliegtuigen in de lucht, van het dagdagelijkse leven in vorige eeuw, veel koningshuisfoto's ook want ze kregen enkele decennia lang de toestemming om foto's te maken van ons koningshuis...
Conclusie : gewoon gaan kijken want deze dames waren straffe getalenteerde madammen  ! 

the Sochi project : 
Binnenkort starten de olympische spelen in Rusland.
Maar zoals zo vaak krijgt de wereld  een zeer gekleurd en afgeschermd beeld te zien van de plaats waar dat evenement plaatsvindt.
In deze tentoonstelling zie je de andere kant van Sochi, de armoede van Sochi en de omliggende regio.
Ik denk niet dat we dat te zien gaan krijgen op TV... 

persagentschap le lynx :
Er is ook nog een deel waar men foto's toont uit de collectie van het persagentschap Le lynx.


Heb je nog eens zin om een museum te bezoeken ? Dan is dit museum zeker de moeite waard ! Je vind alle nodige info op hun website hier..
En maak er ineens een dagje van ! Een paar meter verder vind je namelijk ook nog het MUKHA  ( museum voor hedendaagse kunst ) : 2 musea binnen loopafstand = 2 vliegen in 1 klap ! 
Naar mijn bescheiden mening is dit trouwens een veel interessanter museum dan het trendy MAS... Voor in geval ge moet kiezen : ik zou het wel weten ! 


2 opmerkingen:

  1. Lijkt me idd wel leuk om eens te bezoeken. Het mas vond ik alleen leuk voor het uitzicht helemaal boven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed. Ga ik onthouden.
    Net zoals Lesley hierboven ook heel erg van het MAS genoten nog paar pas geleden (ga eens een post erover maken want het uitzicht is gigantisch, en de structuur van het gebouw overweldigend).

    Ik lees bij mij dat jij verliefd ben op onze Hugo. Ik zal hem eens bij jou langssturen. Als je alvast een kommeke room klaarzet, zal hij daarna wel aan het muizen zoeken gaan.

    Fijne avond,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com