vrijdag 9 mei 2014

DIY - eenvoudige oorhaakjes

Geen tijd gehad om boekenleggers te maken, maar ik had deze nog klaar staan ...
Eenvoudige niet te grote oorhaakjes vind ik vaak nog het mooist.
En die kan je eigenlijk ook gemakkelijk zelf maken.

DIY - eenvoudige oorhaakjes

DIT HEB JE NODIG :
materiaal :
- metaaldraad, maakt niet uit van welke kleur . Wel stevig genoeg om niet bij de minste aanraking van vorm te veranderen...
gereedschap :
- een kniptang
- een platbektang, het mogen er ook 2 zijn
- een rondbektang
- een hamer
- een holfrees of ijzervijltje of schuurpapier of metalen nagelvijltje
- iets ' staafvormigs ' : ik gebruikte een tornmesje omdat ik dat de goede omtrek vind hebben, maar het kan ook met een balpen, een dikke haaknaald of wat dan ook...
- optioneel : een hamer
- optioneel : een aambeeld

ZO MAAK JE HET  : 

Knip 2 stukken van de metaaldraad. Ik gebruikte stukjes van 4 cm, maar dat mag ook langer zijn . Korter kan in principe ook, maar ik vind dat wat minder handig werken. Om 2 gelijke haakjes te maken gebruik je best 2 stukjes die exact even lang zijn.

Plooi beide stukjes metaaldraad rond je staafvormig voorwerp zoals ik dat hier op de foto doe : aan 1 kant een uiteinde dat de lengte heeft zoals je wil voor het deel dat aan de achterkant van je oorlelletje komt, het stuk aan de andere kant mag een pak langer zijn want daar maak je een oogje van. 














Als je beide stukjes metaaldraad tegelijkertijd buigt, zijn ze identiek hetzelfde van ronding. 


Buig dan met de platbektang het langste deel om in een hoek van 90 graden. Ik deed dat ter hoogte van het uiteinde van het andere stuk, maar je kiest natuurlijk zelf wat je het mooist vindt.
Vouw nu met de rondbektang en platbektang op de manier zoals hier beschreven een oogje aan het net omgeplooide stukje draad en knip de overschot af.

De haakjes zien er nu uit zoals het hoort, maar zijn nog niet bruikbaar. Voel maar eens aan de uiteinden met je vinger : scherp hé ! Dat moet dus gladder en dat kan je doen met de holfrees. Draai het uiteinde van de metaaldraad rond in de holfrees en beweeg deze ook wat op en neer... Je kan dit ook doen met een vijl of zo.

Vaak kan je metaaldraad uit vorm duwen door er wat aan te wringen en dat zou als gevolg kunnen hebben dat je haakje uit vorm geraakt als je het door de oorgaatjes steekt. Om de vorm van een iets uit metaaldraad gemaakt voorwerp te versterken kan je er lichtjes wat op kloppen met een hamer. De draad gaat dan ook wat platter worden en ik vind dat wel mooi, maar vooral steviger. Niet te hard kloppen of je krijgt een flinterdun haakje ! 
Voila !

DIY - eenvoudige oorhaakjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com