vrijdag 29 augustus 2014

DIY - trosjesbellen met schijfjes en ketting

DIY - trosjesbellen met schijfjes en ketting

Pffff....
Dat het niet altijd gemakkelijk is om de aan mezelf gemaakte belofte na te komen om elke week een tut te schrijven.
Inspiratie genoeg, maar ge moet ook nog de tijd vinden om dat allemaal te maken, te fotograferen, te bewerken en te schrijven hé.
Geloof me : het is soms echt een strijd tegen de klok.
Maar : ik troost mezelf dan met de gedachte dat ik dat alleen van mezelf moet en ik altijd mezelf kan ontheffen van mijn plechtige belofte.
Maar deze week is dat vooralsnog niet nodig... 
DIY - trosjesbellen met schijfjes en ketting

Deze keer heb ik 2 vliegen in 1 klap geslagen want deze bellen zijn eigenlijk al een paar jaar oud maar ze hingen gezellig te bengelen aan de oren van een vriendin toen 1 van beide bellen er genoeg van had en het hazenpad koos.
Gelukkig voor haar heb ik nog wat van die zelfgemaakte fimoschijfjes liggen en dus kon ik haar gewoon een nieuw exemplaar bezorgen. 
En dat heb ik ineens gefotografeerd voor de tut van vandaag ...

DIY - trosjesbellen met schijfjes en ketting

benodigdheden : 
materiaal : 
- Per bel 10 schijfjes met een gaatje aan de rand. Ik gebruikte zelfgemaakte schijfjes, ze zijn gemaakt van fimo. Maar je kan ook andere schijfjes gebruiken, van ( namaak-) schelp bijvoorbeeld...
- Per bel 10 ringetjes die door de gaatjes van de schijfjes en door de schakels van de ketting kunnen
- Een stukje schakelketting waar vlot 4 van je ringetjes doorheen kunnen. 
- Per bel een oorbelhaakje.

gereedschap :
- 2 platbektangen
- eventueel een kniptang

zo maak je het : 


Haal een stukje van 8 schakels van de ketting. Dat doe je door ofwel in schakel nummer 9 te knippen, of door schakel nummer 9 open te plooien met een tang.






Open een ringetje zoals hier beschreven, hang er een schijfje aan en hang het vervolgens aan de laatste schakel van het stukje ketting.



Herhaal dit maar hang het schijfje deze keer aan het derde schakeltje.








Het volgende schijfje hang je aan het 4de schakeltje, maar aan de andere kant van de ketting dan het vorige schijfje.





Nummer 4 komt weer aan de andere kant te zitten aan schakel nummer 5.



In schakel nummer 6 hang je 2 schijfjes : 1 aan elke kant.

In schakel nummer 7 komen er 4 : 2 aan elke kant.
En aan schakel nummer 8 maak je het haakje vast. Let daarbij wel op in welke richting dat je het haakje hangt : bekijk je trosje eerst eens goed om te zien aan welke kant het er het mooiste en het volste uitziet. Dat wordt de voorkant van de bel.



Maak nog zo'n bel en je paar oorbellen is klaar.










Door het verdelen van de schijfjes op deze manier op te bouwen krijg je een plezant cascade-effect waarbij je de vorm van een druiventrosje krijgt.
Dat kan je natuurlijk ook met gewone kraaltjes doen die je vervolgens met een nietstift aan de schakels hangt.

DIY - trosjesbellen met schijfjes en ketting

Zo.
Ik ga eens beginnen aan de foto's van de tut voor volgende week ....

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.


3 opmerkingen:

  1. alweer zo mooi! Ik denk dat ik mij ook eens het nodige materiaal ga aanschaffen en het zelf eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com