dinsdag 5 augustus 2014

Parijs: Montmartre

De mooie basiliek die ik vorige week liet zien, ligt midden in de wat zowat de meest toeristische wijk van heel Frankrijk moet zijn: Montmartre.
Plaats waar vroeger veel kunstenaars thuis waren, of op doorgang naar een volgende bestemming.
In mijn 'Parijsboekje' stond opgesomd wie er van dat schildersvolk allemaal heeft gewoond, maar ik heb mijn boekje achtergelaten in Parijs en ik herinner ze me  niet allemaal meer. Ik herinner me wel dat ik onder de indruk was van de hoeveelheid creativiteit die daar ooit moet hebben gehangen .
 Parijs: Montmartre

Montmartre is heel mooi : een klein dorpje midden in Parijs, met kronkelige straatjes en mooie huizekes , bovenop een heuvel rond een prachtige basiliek .

Parijs: Montmartre

Met zicht op Parijs ...

Parijs: Montmartre

Maar ook met heel veel winkeltjes, café's, restaurants ...

Parijs: Montmartre
Parijs: Montmartre
Parijs: Montmartre
Parijs: Montmartre

En ge loopt daar zeker niet "op uwen allénen" rond ... .
Het is er namelijk druk, zéér druk...
Héél veel toeristen.
En ik werd er voortdurend aangeklampt door mensen die een handtekening wilden voor een petitie voor gehandicapten maar die eigenlijk uit waren op mijn geld en door mensen die tegen harde valuta een portret van me willen tekenen ... .

Parijs: Montmartre

In het midden van de wijk ligt een marktplein dat bomvol kunstenaars staat .
Ik twijfel er niet aan dat daar zeer getalenteerde mensen tussen zitten, maar hun aanbod is te veel gericht op toeristen om mij te kunnen bekoren en ik ben er dus snel voorbijgelopen.

Parijs: Montmartre

Hier en daar zijn er mooie rustige plekjes waar je wat kan bekomen, omlijst met  klanken van goede straatmuzikanten. 

Parijs: Montmartre

Er schijnt ook een schoon kerkhofje te zijn maar dat ben ik niet tegengekomen.

Parijs: Montmartre

Ziedem  ? 

Parijs: Montmartre

Wacht, ik zal eens inzoomen...
Ziedem nu ? 
Dit was de enige keer dat ik de Eiffeltoren zag in Parijs..
Den echte toch : allerlei varianten in allerlei kleuren, materialen, groottes en kwaliteiten vliegen je in Parijs namelijk bijna letterlijk rond de oren. 

Parijs: Montmartre

Montmartre is veel van zijn authenticiteit kwijt aan het massatoerisme  ... Het is een beetje een soort van Bokrijk geworden.
Maar ik kan daar moeilijk  over klagen want ik was 1 van die toeristen natuurlijk .
En Montmartre is écht mooi.
Ik ben blij da'k er nog eens geweest ben.
Maar eventjes was genoeg... 


Parijs: Montmartre

Ik bleef er wel even hangen op een terrasje om efkens een half uurke te kleuren: wie weet kreeg ik zo een sprankje van het talent van al die kunstenaars uit vervlogen tijden mee.
Hopen kan geen kwaad hé ;).
En nu kan ik zeggen dat ik heb getekend in Montmartre ;) . 

Parijs: Montmartre


1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com