vrijdag 26 september 2014

DIY oorbellen 'geometrie'

DIY oorbellen  'geometrie'


Schoon hé ! 
Ik vind ze zelf toch héél schoon ! 
Ik bedacht ze toen ik de slaap niet kon vatten van de bruisende ideeën in mijn hoofd en maakte ze een dag later.
Het bleek in realiteit minder simpel en meer geknoei dan ik had verwacht maar uiteindelijk is het me toch gelukt.
DIY oorbellen  'geometrie'

BENODIGDHEDEN : 
materiaal : 
- 2 kleine ronde kraaltjes
- 2 bijpassende 'rondelletjes'-kralen
- 10 kleine koperen buisjes. Maar het gaat ook met glasstaafjes, dan heb je gewoon een ander effect. 
- 12 nietstiften of 10 kettelstiften en 2 nietstiften of 2 nietstiften en metaaldraad . Best ook in koper als je koperbuisjes gebruikt.
- 2 oorbelhaakjes
gereedschap : 
- 2 platbektangen
- 1 rondbektang
- 1 kniptang


ZO MAAK JE HET : 

Ik heb dus echt wat moeten knoeien vooraleer ik ze goed in elkaar kreeg, en daardoor  kan ik jullie de ergernis daarvan besparen door jullie op voorhand te waarschuwen: doe elke stap exact zoals ik het zeg ! Het is belangrijk dat je de stand van de oogjes tov elkaar per stukje juist zet of het lukt niet... !
Zo.
Nu u een gewaarschuwd mens bent kan je  er aan beginnen...
Neem een eerste koperen buisje, steek er een niet- of kettelstift door en maak oogjes aan beide kanten. Deze oogjes zijn allebei in dezelfde richting gedraaid.





Neem vervolgens 2 koperen buisjes en doe daarbij hetzelfde als hierboven. Alleen draai je bij deze 2 buisjes telkens 1 oogje dwars tov het andere. Op de foto kan je zien wat ik bedoel. Het onderste staafje is het eerste, de 2 bovenste maak je nu.


Open voorzichtig een oogje van 1 van de 2 laatste buisjes (om te weten hoe je dat doet, kan je hier eens gaan spieken) en bevestig dat aan een oogje van het eerste buisje. Doe hetzelfde aan de andere kant en dan heb je dit ....
Schuif de oogjes bovenaan over mekaar en hang er een oorhaakje aan: het bovenste deel is klaar, er hangt nu een driehoekje aan je oorhaakje.
Neem opnieuw 2 koperen buisjes en steek er weer metaaldraad of een kettelstift door en maak weer 2 oogjes : aan elke kant 1. Ook deze keer moet oogje 1 dwars staan tov oogje 2.
Open voorzichtig een oogje van 1 van beide buisjes en hang het aan 1 van beide hoeken van de driehoek. Je bevestigt het oogje aan het oogje van het horizontale staafje, niet van het schuine staafje !
Doe dat aan beide kanten...
Maak nu je kralenhangertje. Ik gebruikte daarvoor een klein rood kraaltje en een grotere rondel met facetjes - in geverfde edelsteen trouwens - en maakte een gesloten oogje. Maar je kan hier natuurlijk eindeloos mee variëren...
Open nu de onderste oogjes van beide loshangende buisjes en hang de kralenhanger er aan.










De eerste bel is klaar.
Maak vervolgens de 2de bel. 
Pas op : Bij de 2de bel moet je de oogjes juist omgekeerd gebruiken als in bel 1. Heb je bij de eerste bel het linkeroogje bovenaan over het rechter gelegd en dan de oorhaak bevestigd, dan doe je dat nu juist omgekeerd en zo voort. Dat moet je op die manier doen omdat deze bellen niet perfect dwars hangen tov het oorhaakje, maar lichtjes naar 1 kant neigen.
Da's mooi als ze dat beiden doen elk naar de andere kant, maar niet als ze identiek hetzelfde zijn. Dan hangen ze letterlijk parallel aan mekaar en da's een raar zicht. 
Euh...
Nu maar hopen dat jullie mijn uitleg snappen...
En zo niet : dan zal je het wel zien als je het verkeerd hebt gedaan en dan kunnen jullie je ook lekker effe ergeren omdat het niet direct gaat zoals het moet :p .


DIY oorbellen  'geometrie'


Heb je zin in meer juwelentuts ? ik schreef er al een heleboel en die kan je hier terugvinden...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Mie! Hach, die oorbellen zijn erg mooi, zeg!!!
    Waar kan ik in Antwerpen de koperdelen gaan vinden a u b?
    Ik vind geometrische dingen altijd leuk! (Ik heb er juist een Hexagon kussen gehaakt). :)
    Liefs,
    Ingrid xx
    http://myfunkycrochet.blogspot.be/2014/09/from-triangles-to-hexagons-plus-little.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb die koperen buisjes gekocht in een nederlandse webwinkel maar ik zie ze er momenteel niet meer staan : http://www.edelsteenkralen.nl/ . Maar ik kan me voorstellen dat ze die bij zahia ook hebben ...

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com