vrijdag 5 december 2014

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass


Ik maakte deze armband met naaistrass. Dat kreeg ik kado in een groot pakket kralen dat me zomaar in de schoot viel. Ik had geen idee wat ik er mee kon doen want had er nog nooit mee gewerkt maar toen bedacht mijn creatieve brein dit ontwerpje.

I made this bracelet with sew-on strass I found in a large amount of beads someone gave me. At first I had no idea what to do with the strass but then my brain invented this design. 

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES:

materiaal : 
- 22 rijgstrassjes maat 7 mm. Rijgstrass heeft aan de achterkant  kruisvormige metalen buisjes waar een naald door kan (zie foto hieronder).   
- een zakje rocailles
- een stuk gecoate metaaldraad
- rijggaren (kan ook met stikgaren, ik gebruikte c-lon) 
- 2 draadbeschermers
- een slotje
- 2 knijpkralen 

gereedschap : 
- 2 rijgnaalden die verschillende keren door de kralen kunnen.  (ik gebruik daar een speciale kralenrijgnaald voor. Er bestaan verschillende soorten van die naalden maar ze hebben allemaal gemeen dat ze veel dunner zijn dan een standaard naainaald). 
- een schaar
- wat hobby- of sieradenlijm
knijpkralentang


material:

- 22 pieces of 7 mm sew-on strass. This sew-on strass has crossed tubes at the back (see picture)
- some seed beads
- a piece or coated metal wire
- some beading of sewing thread ( I used c-lon)
- 2 wire gardians
- a slasp
- 2 crimp beads

tools:
- 2 needles. They have to be small enough to pass the tubes of the beads several times. You can use special beading needles for it. 
- scissors
- some glue
- crimp bead pliers


DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

ZO MAAK JE HET/DIY:


Eerst maak je een 'basisketting'. De lengte daarvan hangt natuurlijk af van de breedte van je eigen polsen. Ik maakte mijn armband met 22 strasssteentjes en 20 rocailles.

Start with a basic beaded bracelet. The size depends on the size of your wrist. I made mine with 22 sew-on strass beads and 20 seed beads.

Voor de basisarmband gebruik je de gecoate metaaldraad. De armband blijft daar beter door in vorm en ik ontdekte ook dat dat de kans verkleint dat de strassjes van hun plaats verschuiven (ik had het eerst geprobeerd in c-lon namelijk en toen gebeurde dat voortdurend).

Use coated metal wire to make this basic bracelet. The bracelet will keep his shape and the sew-on strass beads don't move when you use this material to thread. 

Rijg eerst een knijpkraal aan, dan een draadbeschermer en ga dan terug met de draad door de knijpkraal. Knijp de knijpkraal vast en begin met het rijgen van de kralen.

Thread a crimp bead and a wire guard onto the wire  and go back through the crimp bead. Squeeze the crimp bead and start threading the beads.

Begin met een strassje en wissel telkens af met een rocaille en eindig weer met een strassje. Na het laatste strassje komt weer een knijpkraal en een draadbeschermer. De draad gaat vervolgens terug door de knijpkraal en dan kan je de knijpkraal vastzetten met de knijpkralentang.

First thread a sew-on strass, and then a seed bead and repeat this again and again and end with a sew-on strass bead.
After the last strass bead thread a crimp bead, a wire guard and the clasp and go back through the crimp bead. Squeeze the crimp bead.

Knip het overtollige stuk metaaldraad weg en de basisarmband is klaar.


Cut the loose end and your basic bracelet is finnished. 

Als je gebruik maakt van een slotje dat niet open en toe kan om het ergens aan te bevestigen, moet je dat eerst aanrijgen vooraleer je de draad terug door de knijpkraal steekt.

Pas op : zorg dat de armband niet te strak geregen worden want dan krijg je de armband niet meer rond de pols geplooid ! De kralen mogen licht losjes zitten...

Attention: make sure you didn't thread the bracelet to tight! It won't curl around your wrist when threaded to tight! 


Neem een lang stuk rijggaren (minimum 8 maal de lengte van de armband maar het werkt makkelijker als je het nog wat langer maakt) en rijg het dwars door het eerste naaistrassje.

Take a piece of sewing thread - size minimum 8 times the size of your bracelet + some extra - and thread in opposite direction through the first sew-on strass bead of the bracelet.



Aan elke kant komt ongeveer evenveel draad te zitten en aan elke kant rijg je een rijgnaald aan.

Make sure you have the same amount of thread at each side of the bead and thread a needle at each end of the wire.


Rijg aan elke kant 5 rocailles aan, 't is te zeggen : bij mijn armband met mijn maat van rijgstrass en mijn maat van rocailles moesten dat er 5 zijn, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het materiaal dat je zelf gebruikt. 
Steek nu aan elke kant de naald door het dwarse buisje van het 2de naaistrassje.  

Thread 5  seed beads ( the amount depends on the size of your seed beads. In my case I needed 5 beads) onto both pieces of wire.
Thread each needle - in crossing directions - through the second sew-on bead. (see picture)


Zo krijg je lusjes van rocailles tussen de rijgstrass...
Pull thight and you have a bow of seed beads between 2 sew-on strass beads.


Blijf dit herhalen ...
Keep repeating this ...


... tot je op het einde van de armband komt.
Voor de stevigheid van de armband ben ik vervolgens terug met de naald door heel de rij rocailles gegaan tot ik helemaal aan het begin uitkwam. Daardoor werd elke rij rocailles 2 maal geregen.

... Untill the end of the bracelet.
To make the bracelet stronger I went back through all the beads till I reached the beginning of the bracelet. 


Om af te werken smeer je wat lijm aan de rijgdraad, helemaal aan het begin van de draad, aan het stukje tegen de laatste kraal. 
Steek de draad nog een keertje door het laatste lusje van rocailles en de laatste strasskraal en op die manier kleef je het uiteinde vast in de laatste kraaltjes.
Doe dat aan beide kanten en knip de rest van de draad af.

To finnish attach some glue at the wire, closby the last bead. 
Again go through the last 5 seed beads.
Repeat this at the other side and cut the ends.

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

En zo is je armband af ! 
Done!

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

Zie dat blinken zeg ! 
Look at al that shining!


DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

Aan de achterkant ziet dat er zo uit : 
At the back it looks like this: 

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

Veel kraalplezier!
Have fun!

DIY armband met strasssteentjes/bracelet with sew-on strass

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

3 opmerkingen:

  1. Heel mooi!
    De kleurencombinatie is zeker geslaagd en er mag toch wel een eye catcher zijn hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Excellent tutorial for making this lovely bracelet. Thank you for sharing it at Make It Monday.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com