donderdag 4 december 2014

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

't Kriebelde ineens om nog eens een museum binnen te springen dus trok ik op een druilerige vrijdagnamiddag met mijn lief naar het MAS in Antwerpen.
Daar is een tentoonstelling over godsdiensten : "heilige plaatsen - heilige boeken". 
Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken
Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken


Ik merk hoe langer hoe meer dat het voor mij fysiek niet meer zo evident is om een tentoonstelling te bezoeken : op een tentoonstelling moet je rondslenteren en veel rechtstaan en ik heb in toenemende mate last van mijn rug waardoor dat een pijnlijke activiteit wordt.
Spijtig, want ik doe dat graag ....
 ( binnenkort start er een behandeling waardoor dat hopelijk wat betert. Duim duim duim ! ) 

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Ik ben niet zo'n MAS-fan...
Eerdere bezoeken aan tentoonstellingen daar hebben me steeds teleurgesteld.

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Maar ik moet toegeven: van alle tentoonstellingen die ik er zag, was dit al de beste.
Ik ben zelf in de verste verte niet gelovig en snap ' geloven ' niet zo goed.
Maar ik vind het wél fascinerend en ik vond het tof om al die verschillende godsdiensten naast mekaar te zien op 1 tentoonstelling. 

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Er zijn voorwerpen tentoongesteld vanuit de moslimwereld, het jodendom en het Christendom.
Voorwerpen die vooral te maken hebben met ' bedevaarten '. 
Op schermpjes her en der kon je vervolgens mensen hun verhalen horen vertellen over de bedevaarten die ze hadden ondernomen.

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Er hingen hier en daar ook indrukwekkende kunstwerken.
Dit is bijvoorbeeld een tapijt die aan de ingang van de Ka'aba hangt in Mekka.
Elk jaar wordt die vervangen en dit is zo'n exemplaar dat er ooit een jaartje hing ...
Op de foto is dat niet zo duidelijk, maar dit tapijt is behoorlijk groot! 

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Onderstaande maquette vond ik 1 van de mooiste dingen die er stonden... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Waarom Jesus hier ondersteboven aan het kruis hangt is me ontgaan ... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

' Daar ! ' zegt mijn lief ...
'Een schilderij van Chagall...'.  


Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Mijn lief was vooral onder de indruk van deze minutieus petieterig uitgesneden schelp... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Detail uit een schilderij ... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Schaduwspel ... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

En toch ben ik nog altijd geen MAS-fan ...
Want ... : 
Bij de items zelf stond geen uitleg... .
Daarvoor moest je in een brochure kijken die je aan de ingang van de zaal kon krijgen... als je dat wist...wat bij mij niet het geval was ...  waardoor ik drie keer dezelfde medewerker moest passeren  alvorens ik een boekje in de juiste taal in mijn handen had... en al slecht gezind was voor ik iets fatsoenlijk had kunnen bekijken .... .
Waarom die medewerker wel de moeite deed om te zeggen dat we niet met een flesje water binnen mochten maar niet vertelde dat we via haar een boekje met info konden meenemen weet ik niet.
Gelukkig liep er binnen een gids rond die ons daarvan op de hoogte bracht... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Ook deze keer was het er zo donker dat ik op zoek moest gaan naar plekjes met voldoende licht om de info in de brochure te kunnen lezen. Vaak was dat al een eindje verder af van het object waar ik meer wilde over weten ... .
Ik snap dat bepaalde items beschermd moeten worden tegen licht, maar ge moogt toch nog kunnen lezen, niet ? 

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

10 euro inkom voor een volwassenen vind ik ook erg veel ... .

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Als museum is en blijft het MAS daardoor voor mij ondermaats. 
Geef mij maar Muzee in Oostende of het designmuseum in Gent ...


Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

Wil je er toch eens naar gaan kijken ? 
Dat kan nog tot 18 januari.

Antwerpen: Mas: over heiligen en boeken

En als je daar dan toch bent, moet je beslist eens binnen stappen in het paviljoentje naast het MAS waar ze Turkse en Marokkaanse juwelen hebben tentoongesteld!
Da's gratis én zeer mooi !
Ik mocht er helaas geen foto's van nemen.... .


3 opmerkingen:

  1. Ziet er idd heel indrukwekkend uit. Wij kennen 't Mas nog maar alleen van een trouwfeest waar wij uitgenodigd geweest zijn.
    Naar deze tentoonstelling gaan wij zeker, met een echtgenoot let een zwakke rugen met een ontsteking in zijn bil, maar een godsdienstleraar op pensioen!
    Dank je wel voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer dat het tegenviel, want de fotoos zien er goed uit.
    Ik heb even gegoogled , ik denk dat het Petrus is, die schijnt ondersteboven gekruisigd te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com