vrijdag 30 januari 2015

DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector

Nen primeur vandaag ! Mijn eerste blogpost in 2 talen , Nederlands én Engels !
Ik ga dat niet met alles doen maar af en toe bij een tut lijkt me dat wel tof...
En nu maar hopen dat er niet te veel kemels instaan ...

New at my blog ! My first blog post in Dutch and English ! 
I'm not going to translate everything, but maybe some tutorials .
I hope I don't look ridiculous because of too many mistakes...

DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector
Enkele weken geleden liet ik deze oorbellen zien, met gehaakte tussenzetsels.
En vandaag leg ik in deze tut uit hoe je ze zelf kan maken.

A few weeks ago I showed these earrings, with crocheted ornaments.
And today I will explain how to make them for yourself.

DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector

Ik was al lang aan het nadenken over hoe ik gehaakte tussenzetsels kon maken op een manier dat ze mooi strak beleven en ineens viel me te binnen dat ik dat kon doen door een metalen ring in mijn haakwerk te integreren. Heel simpel eigenlijk achteraf gezien, dat ik er niet eerder opkwam zeg !  
Ik heb het patroon uitgeschreven (met ietwat slechte foto's, gemaakt bij kunstlicht namelijk) maar je kan met deze techniek  natuurlijk eindeloos variëren en je eigen haakpatroontje gebruiken ...

It's a while now that I try to figure out a way to make crocheted parts for jewelry in a way they stay nicely fixed and suddenly I came upon the idea to integrate a metal ring in my crocheted piece.
Very obvious actually, strange that I didn't thought about this before .
I wrote down the pattern, illustrated with ( bad quality - made in artificial light ) pictures . You can endlessly vary with this technique and create your own pattern. 

DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector

BENODIGDHEDEN/MATERIAL
- haakgaren. Ik gebruik voor zo'n kleine projectjes graag "puppets eldorado" van Veritas. Ze hebben dat in het wit, écru, babyroos, babyblauw, zwart, rood, oranje  en donkerblauw. Ik had ze zelf graag nog in andere kleuren gehad maar helaas is het assortiment op dat vlak wat beperkt. Dit garen gebruik ik graag omdat het dun is en glad en dat vind ik mooier bij kleine haakwerkjes.
- haaknaald nummer 1,5 en 1,75 
- metalen ringen : Ik gebruikte ringen met als diameter 31 mm. De omtrek van de ringen zelf is redelijk breed. Je kan dat ook met grotere en kleinere ringen doen maar dan moet je wel het patroon aanpassen.
- schaartje
- alleslijm
- naald

- yarn. I prefer "puppets eldorado" from Veritas for tiny projects like this . This yarn is available in white, créme, baby blue, baby pink, black, red, orange and dark blue. I would like to have this yarn in other colors too but sadly this is what they have. 
I like to use this yarn for small crochet pieces because it's thin and smooth and that looks good .
- crochet needles number 1,5 and 1,75
- metal rings diameter 31 mm. The metal of the rings is wide too . You can use every kind of ring you want but you probably will have to adjust the pattern a bit.
- scissors
- glue
- needle


ZO MAAK JE HET/DIY:

Begin met haaknaald 1,75 en haak een magische cirkel met 6 steken
Neem daarna haaknaald 1,5 en sluit de ring.
De rest van het haakwerk wordt met haaknaald 1,5 gemaakt. 
Start with needle 1,75 and crochet a magic ring with 6 stitches.
Then change needles and take number 1,5 : the rest of this pattern is crocheted with crochet needle 1,5. 


Haak 3 lossen ...
Crochet 3 chain...


En haak dan in elke onderliggende vaste 2 dubbele stokjes. Tussen elk stokje haak je 1 losse.
In totaal heb je dan 12 stokjes met telkens 1 losse tussen. Sluit de cirkel met een halve vaste. 

2 double treble crochet in each double crochet from the magic ring. Between each double treble crochet comes 1 chain.
Now you have 12 double treble crochet with a chain between each of them.
Close the circle with a slip stitch.


Nu volgt een rij met vasten : haak in de ruimte tussen 2 stokjes afwisselend 2 vasten en 3 vasten. 
Als je elke keer 2 vasten haakt , heb je te weinig steken om een mooie cirkel te vormen, met 3 steken tussen elk paar stokjes heb je er dan weer te veel...
Vandaar afwisselend 2 en 3...
Sluit met een halve vaste.
 
In the next round you only use double crochet : in the space between 2 double treble crochet  from the row underneath  you. Crochet alternately 2 and 3 double crochets. ( because with only 2 it would be too small and with 3 too big ) .
Close with a slip stitch.


Nu gaan we de ring mee vasthaken.
Zoals je ziet is die toch nog een stukje breder dan het haakwerk, maar dat komt echt goed ! 

Now we are going to integrate the metal ring in our crocheted piece.
It seems as if that metal ring is too big for the piece you already made, but I promise you : in the end everything will be alright !


Haak rond de ring een  trosje van 3 halve stokjes. Dat doe je door 3 stokjes te haken in 1 onderliggende vaste.
Sla 1 vaste over en haak opnieuw een trosje van 3 halve stokjes rond de ring.

In this round you have to crochet the popcorn stitch. In a double crochet from the row beneath  you now crochet 3 treble crochet  . Skip one double crochet and repeat the popcorn stitch . Use this rhythm till the end.
While crocheting you insert the metal ring in each stitch.


Het is normaal dat het er na een tijdje uitzit alsof het niet gaat lukken...
It now looks as if it won't work, but that's normal ...


En op het einde moet je wat wringen om de laatste steken gehaakt te krijgen...

At the end you will have to use more power to be able to crochet the last stitches...


Maar zoals beloofd komt dat dus allemaal in orde :).
Sluit de ring met een halve vaste en hecht af.

But as promised : everything turns out as it should !
Close with a slip stitch and tie of ...


Knip de draad af maar laat een eindje over.
Breng voor de afwerking-  een klein beetje ! - lijm aan op het eindje draad dat het dichtst tegen het haakwerk aan komt en steek het met een naald onzichtbaar weg in het haakwerk. Door de lijm blijft het mooi vastzitten.
Knip nu het allerlaatste stukje draad af en je bent klaar.

Now the finishing touch : put a small amount of glue at the yarn end, as close by the crocheted piece as possible. Weave in the end . Because of the glue, it will stay firm .
Your ornament is ready to use in a new piece of jewelry!


DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector
DIY gehaakt tussenzetsel/crocheted connector


Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.


10 opmerkingen:

  1. Mooi maar hier ga ik me toch niet aan wagen, haken ligt mij sowieso al minder, maar jij maakte prachtige oorbellen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Mie, zelf ben ik niet zo een handwerkmens, maar jij kan er wel wat van zeg!!! Ik heb deze blogpost meteen gedeeld op Facebook voor enkele vriendinnen van mij die héél graag handwerken. Zelf ben ik vooral creatief met woorden ;)
    Groetjes Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trouwens een leuk idee om je blogpost in twee talen te plaatsen. Had er zelf ook al mee gespeeld, met die idee, maar dacht meer in de richting van twee aparte blogs, met dezelfde content maar in twee verschillende talen. Maar ja, weet niet of dit haalbaar is...;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde dat al lang doen omdat vooral via ravelry mensen wel eens vragen of ik mijn patronen niet in het engels kan vertalen. maar dat is toch wel effe een jobke, dus ik ga dat voorlopig zeker niet voor al mijn blogjes doen.

      Verwijderen
  4. Love these earrings! Can't wait to try a pair of my own - can never have too many pairs.
    I would love if you shared this at our Yarn Fanatic Linky Party - http://eyeloveknots.blogspot.com/2015/01/yarn-fanatic-linky-party-21.html.
    And don't forget to enter the giveaway while you're there!
    Alexandra
    EyeLoveKnots.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So beautiful! I love both earrings! Thank you for sharing great tutorial!
    Hope you have a wonderful week!
    Hugs and love from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. They're so pretty! You're very talented!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful....and I had no problem following the English tutorial! Thank you so much for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com