vrijdag 4 september 2015

DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"

DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"

Toen ik mijn Parijse ketting maakte, sprak ik met mezelf af dat ik ook een armband zou maken met deze techniek.
Et voila !
Tijdens het maken besloot ik ineens om er ook wat rijtje rocailles tussen te voegen en ik vind hem echt heel erg mooi geworden zo. Hij draagt ook heel aangenaam omdat hij zo licht is.

While making my Parisian necklace , I decided to make a bracelet with the same technique.
Et voila ! 
While making it I decided to add some rocailles  and I really love the effect.  The bracelet is a real beauty and pleasant to wear because it is very light.  
DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"


BENODIGDHEDEN/SUPPLIES
materiaal :  
- Wat staafjeskralen, liefst van goede kwaliteit zodat ze allemaal even groot zijn.
- Wat rocailles in een bijpassende kleur.
- garen. Ik gebruikte een bolletje garen van de collectie die Ellen voor me bij had uit Guatemala. De kleur past perfect bij de kralen waardoor het garen helemaal opgaat in het geheel en dat is zeer mooi. Zoek dus best ook garen dat van kleur bij je kralen past. Het garen moet ook dun genoeg zijn om 2 keer door de kralen te kunnen. 
- 2 draadbeschermers
- een slotje

material : 
- Some tube beads, preferably from good quality so they all have the same size.
- Some seed beads in a matching color.
- yarn. I used some of the yarn Ellen brought for me from Guatemala .  The color matches perfectly with the beads and that is necessary to make this bracelet a succes. You need fine yarn : it has to go through small beads 
- 2 wire guardians
- a clasp



gereedschap : 
- 2 rijgnaalden . Dat moeten echt dunne naalden zijn. In mijn geval was de draad eigenlijk net iets te dik voor deze naalden waardoor er tijdens het maken 4 gesneuveld zijn ( en nu zijn ze op helaas ) . Maar als de naalden niet dun genoeg zijn gaan ze niet door de kraaltjes hé ...
- 1 platbektang
- een schaartje
- wat hobbylijm

tools : 
- 2 needles, small enough to go through the beads, big enough  for the yarn. 
( Mine where actually to small  for my yarn so I broke 4 needles making this bracelet ;) .) 
- 1 flat nose pliers
- scissors
- some  hobby glue

DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"



ZO MAAKT U HET/DIY

Neem een lang stuk garen. Dat mag best lang zijn, toch wel zeker een anderhalve meter minstens schat ik zo ...
Rijg aan elke kant een naald aan. 

Cut a piece of yarn, minimum 1,5 meter.
Thread a needle at each side. 


Haal de draad door een draadbeschermer en een slotje. De draadbeschermer met slotje komen in het midden van de draad, aan elke kant heb je een even lang stuk garen met een rijgnaald aan.

Thread a wire guardian and the clasp and move them to the middle of the piece of yarn : you need to have an equal amount of yarn with a needle at each side of the wire guardian.   



Knijp voorzichtig met de platbektang de 2 beentjes van de draadbeschermer wat naar mekaar en leg een dubbele knoop in de draad zo dicht mogelijk tegen de draadbeschermer.

Carefully - by using the flat nose pliers - squeeze both sides of the wire guardian together and make a double knot in the yarn, as close by the wire guardian as possible.  


Rijg nu - aan elke kant - 3 rocailles aan.
Thread - at each side - 3 seed beads.

Rijg vervolgens aan 1 kant ook een staafje aan.
Thread - at one side - 1 tube bead.


Steek de rijgnaald van de andere kant ook door het staafje, maar nu van links naar rechts in plaats van rechts naar links.
Nu heb je een draad met naald aan elke kant van het staafje.

Stick the second needle also through the tube bead, but from left to right instead from right to left. 
Now you have a piece of yarn with a needle at each side of the bead.


Trek aan.
Pull tight. 


Rijg terug een staafje aan 1 van de draden.
Thread another tube bead at one of the pieces of yarn.


En ook nu steek je naald 2 er in de tegenovergestelde richting door.

And again stick needle number 2 through the tube bead in the opposite direction.


En trek beide draden gelijkmatig aan. Ik tekende de draad die in de staafjes zit er even bij voor de duidelijkheid.

Tighten both pieces of yarn . To make it more clear I drew the direction of both pieces of yarn in red on the picture . 


Dit blijf je herhalen, tot je zin hebt om er een blokje met rocailles tussen te doen.

Keep repeating this until it is time to add a piece with seed beads  
( and it's up to you to decide when exactly  ).


Ik begon met 7 staafjes en herhaalde vanaf dan een blokje met rocailles na telkens 5 staafjes.
Rijg daarvoor 4 rocailles aan aan 1 van de draden ...

I started with 7 tube beads and after that I made a piece with seed beads every 5 tube beads.
Start with threading 4 seed beads onto one of the pieces of yarn. 



En steek de andere naald in de tegenovergestelde richting doorheen de 4 rocailles
Take needle number 2 and stick it in the opposite direction through the 4 seed beads 


Trek de draden aan. Dan heb je dit ...
Tighten the 2 pieces of yarn. Then it looks like this ... 


Herhaal dit nog 2 keer. Dan heb je dit. Ik wisselde de staafjes telkens af met een blokje van 3 x 4 rocailles.

Repeat this 2 times. Then it looks like this . 
I alternated each time a piece of 5 tube beads with a piece of 3 x 4 seed beads.   



 En daarna start je weer opnieuw met een serie staafjes.
Now continue with tube beads. 


Om de juiste lengte voor mijn armband te bekomen - en die is voor iedereen anders - moest ik op het einde wat extra staafjes aanrijgen.

To make sure my bracelet would fit, I had to finish with extra tube beads. But that depends on the width of your bracelet. 


Voor de afwerking van de armband doe je hetzelfde als toen je hem begon, maar dan in tegenovergestelde volgorde ...
Rijg eerst aan elke kant 3 rocailles.

To finish the bracelet, you have to repeat the same steps as when you started, but in opposite order.
Start by threading 3 seed beads .  


Maak een dubbele knoop met de 2 draden.

Make a double knot with both pieces of yarn.


DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"

En rijg beide draden - indien mogelijk -  door de draadbeschermer. (Daar ging ik de mist in omdat ik een kleine maar toch te grote knoop had in mijn draad waardoor die niet meer door de draadbeschermer ging).

Thread both pieces of yarn in opposite direction through the  wire guardian. ( I had to improvise a bit for finishing my bracelet : I had a knot in one of the pieces of yarn so it was not possible to thread the wire guardian. But I found a way to fix this ;) .) 

Maak terug een dubbele knoop in de beide draden en duw de beide beentjes van de draadbeschermer wat tegen mekaar met de platbektang.
Om af te werken breng je wat lijm aan op de draden, zo dicht mogelijk tegen de armband aan, en je rijgt de draadjes indien mogelijk nog een keertje doorheen de laatste staafjes.
Knip de restanten af en je armband is klaar !

Squeeze both sides of the wire guardian together with the flat nose pliers and make another double knot with both pieces of yarn
Add some glue onto the yarn, as close by the beads as possible. Stick the needles through the last beads ( the yarn with glue will be inside the beads ) and cut the ends. 
The bracelet is finished !  


Mooi hé !
Isn't it lovely ? 

DIY armband "aubergine" / bracelet "eggplant"

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

2 opmerkingen:

  1. Supermooi en wat een duidelijke tutorial! Ik vind dat je echt goede sieraden tutorials maakt,
    Dank je wel voor het meedoen aan de link party!

    groetjes
    Barbara
    www.busyfingersbusylife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com