donderdag 22 oktober 2015

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Gehaakt: sjaal ' hat full of stars ' in unicatgaren

In de kerstperiode trok ik met vriendin Brigitte en haar man naar Zeeland. Daar is namelijk een heerlijk wolwinkeltje gelegen, wellicht ondertussen wereldberoemd in hakend en breiend blogland : het winkeltje van Jeanet in Arnemuiden.
In Antwerpen bestaan natuurlijk ook wolwinkels en je kan ook veel online kopen, maar ik wilde erg graag eens wat van dat verloopgaren van Unicat aanschaffen en dat wilde ik dan toch wel ' in't echt ' kunnen zien.
En dat wordt niet verkocht in Antwerpen.
En het was natuurlijk ook wel plezant om op stap te zijn met Brigitte en haar man - beide oude klasgenoten van me - en eens op bezoek te gaan bij Jeanet en zo de vrouw achter de blog te leren kennen.

Gehaakt: sjaal ' hat full of stars ' in unicatgaren

Ik kocht er 3 bollen Unicat voor mezelf en had heel grote zin om er in te vliegen maar toen kreeg ik een tenniselleboog en een verbod van meneer doktoor om te haken of breien.
Na maanden het gelonk van het garen te weerstaan - ik had het ondertussen wel al uit mijn zicht opgeborgen waardoor ik zelfs vergat dat ik 3 bollen had en pas recent nummer 3 herontdekte ( echt een plezante vondst kan ik je vertellen ;) ) - besloot ik dat dat verbod lang genoeg geduurd had en begon ik eerst sporadisch en later wat intensiever te haken met de roze kringloopvondst.

Gehaakt: sjaal ' hat full of stars ' in unicatgaren

De reden waarom ik mijn haak-en breiban met dat garen doorbrak en niet met de mooie Unicatbolletjes is dat ik echt heel erg veel tijd nodig had voor het kiezen van het juiste patroon : ik wilde een driehoeksjaal en eigenlijk liefst breien en de kleuren moesten verlopen van binnenin naar buiten en het moest wat kantachtig zijn.
Maar ik vond mijn goesting niet of de patronen waren in het Engels of Duits of te duur ....
Dus zocht ik verder onder haakpatronen en daar vond ik al wat meer kanshebbers maar toch bleef ik maar twijfelen.

Gehaakt: sjaal ' hat full of stars ' in unicatgaren

Ik ben niet zo vaak zo'n twijfelaar. Toch niet in zo'n dingen . Maar ik koester mijn bolletjes Unicat meer dan het andere garen in mijn steeds uitdijende voorraad en wilde echt helemaal zeker zijn dat ik het juiste patroon koos.
Dat lukte dus niet, die zekerheid vinden. Dus besloot ik hard te zijn en gewoon de knoop door te hakken en te gaan voor de mooie ' hat full of stars ' van Annelies van Vicarno.
En zo kon ik afgelopen zomer eindelijk beginnen aan mijn allereerste min of meer driehoekige stola....


Mijn proeflapje klopte niet.  Het was  niet mooi vierkant maar rechthoekig en wat kleiner dan zou moeten. 
Maar bij een stola komt dat zo nauw niet, het moet namelijk niet passen dus negeerde ik dat en begon er aan.

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Zoals altijd was het ook bij dit patroon wat puzzelen eer ik doorhad hoe het moest maar eens vertrokken ging het goed vooruit.
Het garen vertrok met brandweerrood en ik keek uit naar de eerste kleurverandering en moest daar niet al te lang op wachten.

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Ik volgde trouw het patroon en kwam aan het deel waar ik de boord moest haken en ook dat ging na wat puzzelwerk vlotjes vooruit.
In den beginne toch ...
Annelies waarschuwde in het begin van haar patroon dat als je met Unicat werkt, je moet oppassen want dat je maar een heel klein beetje zou over hebben als hij af is.
Maar ik had - bijna ten einde van het patroon zijnde  - best nog veel over en dat is natuurlijk niet verbazend gezien het feit dat mijn proeflapje kleiner was. 
Ik wilde toch het verloopgaren in zijn volle glorie in mijn sjaal hebben en niet zoals nu met maar een heel erg klein beetje groen. 
En zo begon zo op het einde van mijn haakproject een ' processie van Echternach '.
Ik trok terug af, voegde extra rijen basispatroon toe, trok weer wat af, haakte ergens wat fouten , trok nog maar eens uit en  en voegde er nog wat toe en zo ging dat maar door...

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Maar hij geraakte uiteindelijk toch af en op het einde was het zelfs erg spannend : geraak ik er of heb ik toch net garen te kort ? 
Dit was de overschot...
Nipt hé !

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Er zit toch nog een fout in in rand maar ik besloot die gewoon te laten staan. Ik had echt geen zin meer om het nog eens uit te halen en het valt toch niet hard op.
Zie je ze ? 


Het proeflapje is nog maar eens een voorbeeld van hoe elke haakster toch net iets anders haakt en daardoor een ander resultaat heeft.
Er is helemaal niks mis met het patroon van Annelies maar doordat ik anders haak dan zij heb ik toch een aantal aanpassingen gedaan.
Ik ben een ervaren haakster en weet wel ongeveer waar ik wat moet op letten en wat ik kan veranderen ;).
Zo voegde ik 4 extra rijen basispatroon toe en 1 extra rij stokjes in de boord. Aan de punt in het midden meerderde ik minder dan in het patroon stond omdat ik vreesde dat ik dan een bobbelige punt zou krijgen en waar ik voor de gaten in de boord 4 lossen moest haken , deed ik er 5....

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Mijn lief die wat afwezig is de laatste tijd kwam nog eens binnen en zag de sjaal en zei wat achteloos : o ! da's schoon, zo met die kleuren!
Een half uur later had hij koud - van ons beiden  is hij de koukleum - en hij heeft de rest van de dag in de sjaal gewikkeld rondgelopen :).
Schattig zenne :D !

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Wat het Unicatgaren betreft : op mijn foto's klopt de kleur echt niet met de realiteit. Alleen op de foto waar de sjaal over een houten tafel is gedrapeerd kloppen ze min of meer. Deze bol had de kleur 'Amarylis ' en die verloopt van brandweerrood over bordeaux naar mosgroen.
Er zit geen fuchia of roze in en al helemaal geen grijs zoals sommige van de foto's lijken te suggereren.
Het garen zelf splitst erg maar toch haakt het makkelijk. Je kan kiezen of je met de éne of de andere kleur begint.
Wat ik wat lastiger vond, was het aftrekken : dat lukte niet altijd even vlotjes en ik heb zelfs hier en daar het tornmesje moeten gebruiken en kleine stukjes garen er tussenuit moeten prutsen.
Maar ik ben content dat ik nog 2 bollen in voorraad heb en start stilletjesaan de zoektocht naar een volgend patroon .
Wil je ook eens werken met dat garen, dan kan je dat kopen bij Jeanet in Arnemuiden, maar neem dan wel eerst even contact met haar om zeker te zijn dat ze nog in huis heeft.

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Het patroon van Annelies was vooor mij een even groot puzzelwerk als alle andere haakpatronen die ik al maakte. Maar dat is nu eenmaal zo met haakpatronen. 
Het is een uitgeschreven patroon met ook teltekeningen bij. Deze combinatie vind ik zelf wel aangenaam werken.
Het lijkt me iets te moeilijk voor beginners, maar als je al wat haakwerk achter de kiezen hebt zou ik niet aarzelen om het ook eens te maken.
Het is namelijk plezant om te haken en het resultaat mag er wezen.
Je kan het patroon kopen via haar shop waar overigens nog veel moois te vinden is.

Gehaakt: sjaal ' Hat Full of Stars ' in Unicatgaren

Nog even dit : Ik koos het garen en het patroon helemaal zelf uit en betaalde het netjes en schreef deze blogpost op eigen initiatief . Ik heb namelijk een reclame- en sponsorvrije blog.

Meer blogposts met haakwerk van mij via deze tag ...

14 opmerkingen:

  1. Prachtig..... soms is het lastig om een patroon te volgen en ja iedereen haakt weer anders. Je hebt een hele mooie sjaal gemaakt in een mooi kleur verloop. Ik kan met voorstelen dat je het perfecte moment en patroon hebt afgewacht om deze mooie sjaal te haken..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke blogpost heb je gemaakt. De hele geschiedenis van begin tot eind, een mooi beeld van hoe het gaat bij het haken en breien :-). Met een prachtig resultaat, wat een mooie sjaal heb je gemaakt!
    Tja, en die kleuren overbrengen, dat b lijft verdraaide lastig met foto's. Des te groter is de verrassing als je iets in het echt ziet ;-).
    Groetjes, Nelleke







    1

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhhh, wat is deze sjaal prachtig! Een perfecte combinatie van garen en patroon. Daar ga je ongetwijfeld heel veel draagplezier aan beleven en nog veel meer complimenten over ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk om je sjaal te zien! Hij is prachtig. De kleuren zullen in werkelijkheid nog veel, veel mooier zijn :-)
    En nu heb je nog lekker 2 bollen....!
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pracht sjaal en pracht garen in een prachtige kleur! En wat een mooie foto's heb je gemaakt! Leuk blogbericht! groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schoon! En nog twee bollen Unicat in de kast. Dat geeft mooie vooruitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige sjaal!!!!
    het eerste waar ik aan dacht was watermeloen hhahaha maar het is amaryllis..
    klopt want in watermeloen zit roze en amaryliissen zijn echt brandweer rood!
    heerlijk kleurverloop!!
    en ja had al eerder gehoord dat dit garen splijt en zo.
    al met al een heel mooi creatie met deze steek.. je mag er terecht heel trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een superleuke omslagdoek is dit geworden. En natuurlijk erg leuk dat je man er ook blij mee is ;)
    Unicat is een heerlijk garen. Ook ik heb hier een omslagdoek van, en deze draagt heerlijk. Is echt een favoriet van me.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi dat garen en je sjaal ook natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, prachtig werk!!! Super!

    Groetjes, Saskia :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw!!!!Hij is echt prachtig geworden.Dat garen is ook zoooo gaaf!Maakt je haakwerk gelijk een 100 keer mooier!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com