woensdag 2 december 2015

Kapellekesbaan

Kapellekesbaan

Alwaar men gaat in 't Vlaamsche land....
...komt men kapellekes tegen blijkbaar....
Ik haalde deze foto's boven uit een collectie foto's van afgelopen zomer.
Ik was toen op bezoek bij vriend Nick en bezocht samen met hem en vriendin Tonia ( en hond Geeza niet te vergeten natuurlijk ) allerlei mooie dingen in de omgeving van Brugge.

Kapellekesbaan

Al op voorhand had vriend Nick zich voorgenomen me langs een baan mee te tronen van kapelleke tot kapelleke in de terechte veronderstelling dat ik dat tof zou vinden.
Dus op weg naar een afspraak met ons avondeten - we zouden die avond BBQen in zijn tuin - werd ik voortdurend met mijn fototoestel uit de wagen gezet terwijl zij met hun drietjes zonder reclameren bleven wachten in de auto tot mijn fotografeerhonger weer effe bevredigd was.

Kapellekesbaan

Er waren er nog veel meer te zien maar omdat vriendin Tonia halverwege besloot om zonder stok en zonder hond op wandel te gaan in een tuin met een leegstaande vijver - niet zo'n goed idee als je niks ziet - werd onze kapellekesbaanrit abrupt afgesloten met een bezoek aan de spoed van het plaatselijk ziekenhuis....
Verdict : een gebroken schouder en 6 weken niet bewegen. Niet evident voor iemand die graag beeldhouwt, maar ondertussen is dat alweer grotendeels in orde.

Kapellekesbaan

Ergens in een Kempens dorp staat trouwens misschien nog een kapelleke dat deels gebouwd is met de erfenis van 1 van mijn voorouders.
Het verhaal gaat namelijk dat mijn grootvader de erfenis van zijn schoonouders ipv in zijn arm gezin te steken liever aan de kerk gaf uit schaamte of boetedoening of zo.
Mijn grootvader was namelijk voor pastoor aan het leren en zat in zijn laatste jaar in het seminarie toen hij zijn handen en nog wat lichaamsdelen niet goed thuis kon houden toen hij mijn grootmoeder - een brave onwetende boerendochter - tegenkwam.
En daar kwamen kindekens van en dat was in dien tijd grote schand en hij is met zwangere vrouw en al zijn geboortedorp moeten ontvluchten en heeft dan later de wellicht niet al te grote erfenis weggeschonken voor dat Kapelleke.
Nogal een verhaal hé !
En allemaal echt gebeurt !
( Anders zou ik hier niet zitten! )  

Kapellekesbaan
Kapellekesbaan

Zouden die nu nog vaak gebruikt worden, die kapellekes ? 
En waar dient dat trouwens eigenlijk voor, zo'n kapelleke  ?

  

3 opmerkingen:

  1. Om foto's van te nemen ;) Doe ik ook altijd... Zou het echte antwoord ook wel willen weten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kapelletjes die ik onderweg tegenkom ontsnappen ook niet aan een fotoshoot. Ik ben er zo gek van dat ik besloot om in mijn tuin er ook eentje te metselen. Ik heb er nog geen spijt van. Belangrijk erfgoed dat we moeten koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig slot van je verhaal. Je zou ze de kost moeten geven :)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com