maandag 6 maart 2017

Antwerpen: vader en zoon Selleslags in het fotografiemuseum

herman selleslags

Ik ben nen notoire Humolezer. Al heel mijn leven.
Op de trap naar de zolder van het huis waar ik mijn kinderjaren doorbracht, stond een doos vol met oude Humo's  En op lange zomeravonden - zo van die avonden waarop het lang licht blijft - sloop ik stiekem uit mijn bed de trap op om vervolgens zeer stilletjes zodat mama en papa me niet zouden horen onder het raam van de trap in de Humo's te zitten lezen. Ze hebben me nooit betrapt. En waarschijnlijk wisten ze dat zelfs nog altijd niet. Tot nu dan: oeps papa, ik zal het nooit meer doen 😃 ...

rolling stones door herman selleslags
the Rolling Stones

40 jaar later lees ik hem nog steeds, elke week, allez: toch stukken ervan want ik sla ook wel wat over. 

foto's van selleslags

Herman Selleslags was tot aan zijn pensioen de huisfotograaf van Humo. Hij werd oa steeds op pad gestuurd als er rockmuzikanten moesten worden gefotografeerd, maar zijn oeuvre bevat nog veel meer schoons. Onlangs heeft hij zijn enorm archief overgedragen aan het fotografiemuseum van Antwerpen en daar is nu samen met wat foto's van zijn vader een deel van te zien in de tentoonstelling 'Selleslags pakt uit'. 


Ik vertel hier vermoedelijk geen geheimen als ik zeg dat ik ook graag fotografeer 😇. En vermits ik nog veel bij te leren heb, én graag naar mooie dingen kijk, én notoire Humolezer ben, én ik een tijdje achter de hoek van meneer Selleslags heb gewoond was het onvermijdelijk dat ik eens op die tentoonstelling zou belanden.

herman selleslags

In het museum hangt een kleine maar fijne collectie van werken van vader en zoon. Ik had nog nooit werk gezien van Rik Selleslags en was onder de indruk: zeer mooie zwartwitfoto's in een Antwerpen van lang geleden. 

foto van Rik selleslags
door Rik Selleslags
foto van Rik selleslags
door Rik Selleslags

Een deel van die foto's zijn ook uitgegeven met teksten van Hugo Claus.

foto van Rik selleslags met tekst van Claus
door Rik Selleslags

Maar ook van Jan Selleslags zelf hing er schoons te bewonderen. Zo werd er een collectie foto's van Julien Schoenaerts getoond die Jan Selleslags doorheen de jaren bijeen heeft gefotografeerd. 
Julien Schoenaerts kwam ik ooit eens lang geleden tegen op 24 december, een paar uur voordat iedereen zich aan de feestdis nestelt. Ik stapte een nachtwinkel binnen aan de Melkmarkt in Antwerpen voor een pakske Drum en oranje blaadjes ( ik heb lang en veel gerookt en dat was mijn merk. Ben er ondertussen gelukkig ook al 16 jaar van af ;) ). Ik herinner me dat ik me op die moment niet zo lekker in mijn vel voelde. 

julien schoenaerts door herman selleslags
Julien Schoenaerts


En toen kwam Julien Schoenaerts binnen, keek me aan, gooide zijn armen open, kwam naar me toe, gaf me 3 zoenen en wenste me een zalig kerstmis. Zo heel warm en welgemeend. Beste lezers, dat deed deugd sé! Als je je niet goed in je vel voelt en je krijgt zomaar van iemand een warm evriendelijkjk woordje of gebaar, daar fleur je toch helemaal van op? Ik herinner me dit niet voor niks nog steeds .

bobbejaan schoepen door herman selleslags
Bobbejaan Schoepen

Soit, terug naar de foto's.
Had ik al gezegd dat het een nostalgische blogpost zou worden? 

nikon van lang geleden

Er lag ook materiaal van Herman Selleslags. Zoals een oud en duidelijk gebruikt fototoestel. Dat van mij begint er ook wat afgetakeld uit te zien maar zal nooit zo mooi verouderen als dit toestel. Het zal ook nooit zo lang meegaan vrees ik. Die dingen worden niet meer gemaakt om lang mee te gaan. Ik heb zelf ook ooit nog met een fototoestel uit de jaren 70 gefotografeerd. Het had nog niks van electronica, zelfs de lichtmeting gebeurde nog mechanisch. En het leek erg op dit toestel.

ilforddoos

En ik maakte de foto's vervolgens af in de donker kamer bij 'de Peter' waarna ook ik ze in de doos van het fotopapier stak en er op schreef wat er in zat. Ofwel in de oranje dozen van Agfa, ofwel deze van Ilford. Ik heb nog steeds een collectie foto's die zo verpakt in de kast staan tot ik ze nog eens bovenhaal om te bekijken. (en ja: ik doe dat soms! )

RVHG door herman selleslags
Raymond Van het Groenewoud

Bon, ik vond het een toffe tentoonstelling. Maar ze mocht groter van me, ik had best nog wel wat meer werken van vader en zoon Selleslags willen zien. Maar vermits het archief van deze fotograaf nu in het fotomuseum staat, heb ik er goeie hoop op dat er in de toekomst nog wel werk van hem zal tentoongesteld worden.

mick jagger door herman selleslags
Mick Jagger

Wil je er ook eens naartoe? Dat kan nog tot 22 juni. Je vindt alle nodige info op de website van het museum. En ga dan ook ineens kijken naar de expo van Alec Soth. Dat was ook heel erg de moeite namelijk. Maar dat vertel ik de volgende keer wel eens...

paul mc cartney door herman selleslags
Paul McCartney

Meer kunst via deze tag ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com