dinsdag 14 maart 2017

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone
voor
Ze hebben in Antwerpen eindelijk door dat er dringend iets gedaan moet worden aan de luchtkwaliteit. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat die zwaar te wensen over laat. Niet dat we dat voor die onderzoeken niet wisten trouwens, maar nu is het voor echt of zo.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone
voor: deze bomen zijn allemaal weg

En ze hebben in Antwerpen gekozen om er iets aan te doen met het vehikel dat 'lage emissiezone' heet. Kern van dit ding is : ofwel heb je een recente auto en dan mag je binnen in de stad ( lees: binnen de Singel, daar buiten hebben we geen propere lucht vandoen blijkbaar), als je een oude auto hebt, dan mag je niet binnen, en heb je een "tusseninneke" ( een 'euro 4' voor diesels en een 'euro 5' voor benzines) dan mag je binnen mits betaling. Maar eigenlijk mag al de rest ook 8 keer per jaar binnen na betaling (35 euro voor een dagpas). Mag je niet binnen maar doe je dat toch, dan krijg je via nummerplatenherkenning een boete in de bus. 
Dat heb ik allemaal in de gazet gelezen want op de website van het vehikel zelf is dat niet zo duidelijk terug te vinden. Maar dat kan ook aan mij liggen. 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Nu lag ik niet zo wakker van deze plannen. Ik begeef me namelijk niet gemotoriseerd door het leven en heb dus geen last van dit soort van nieuwigheden. Ik was wel benieuwd of ik het verschil zou merken: ik woon namelijk buiten de lage emissiezone en werk in de lage emissiezone op een plaats die op vlak van luchtverontreiniging zeer slecht scoort.


Dus sinds 1 februari let ik wat meer dan normaal op wat ik zoal inadem en ik kan je uit ondervinding zeggen dat het er helaas niet op verbeterd is: ik proef nog altijd vieze lucht als ik 's morgens voorbij de momenteel wel zeer lange files rij ( ze zijn in mijn woonplaats met wegenwerken begonnen en blijkbaar zijn autochauffeurs écht met geen stokken uit die wagens te krijgen. Ze staan veel liever nog veel langer in de file dampen te dumpen. Buiten de lage emissiezone vooral.)


Op het eerste zicht lijkt  die lage emissiezone me wel iets te zijn waar vooral de minder gegoeden last van hebben. De mensen die er warmpjes bij zitten hebben over het algemeen nieuwere auto's en die hebben geen last van de invoering van dit systeem. En als ze pech hebben en toch niet binnen mogen, dan betalen ze gewoon. Daar draait een gemiddelde bemiddelde burger zijn hand niet voor om.
Maar heb je pech en moet je elke zuurverdiende cent doormidden bijten, dan doe je zuinig met je spullen en koop je niet om de 2 jaar een nieuwe auto op het autosalon en dan heb je ook meestal geen baan met bijbehorende bedrijfswagen. En dan is dit een zure, vooral als je in het centrum woont. Lijkt me. Maar bon, ik ben geen autobezitter dus ik vergis me misschien....

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Ze zijn dus ook wegenwerken aan het doen in onze buurt. Van de langdurige soort. Met tunnels en tramlijnen en het verleggen van vanalles en zo. En ik moet daar elke dag voorbij fietsen. 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Geen pretje: op veel te smalle speciaal heraangelegde fietspaden waar je nu ineens op minder plaats in 2 richtingen moet fietsen, vaak in stukken met slijk en nog smallere oversteekplaatsen die  ook moeten gebruikt worden door de voetgangers met speciaal geïnstalleerde verkeerslichten waar ge zelfs met een fiets niet in 1 keer over geraakt. 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

In een stukje niemandsland tussen de Singel en de ring ligt een perkje gras waar ik wel eens konijntjes zie op grazen en waar wat dikke oude bomen de vieze lucht wat proberen te compenseren met dat wat bomen doen voor propere lucht en een betere leefkwaliteit. In de zomer zie ik af en toe wat mensen onder zo'n boom zitten en voor de rest zijn het 1 van de weinige mooie dingen die op die plek te zien zijn.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Vorige week waren de meeste bomen ineens gedecoreerd met een oranje en een roos kruis.
Dat beloofde niet veel goeds vermoedde ik en dus probeerde ik te weten te komen wat er aan de hand was. Ik stelde de vraag aan het district, vroeg het aan de groene partij bij ons in de buurt, polste eens bij een plaatselijk krantje en probeerde het terug te vinden op de website over de werken.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Maar buiten een ' dat zal met de werken te maken hebben ' kreeg ik geen antwoord op mijn vraag wat men met die bomen van plan was.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone


Na het weekend was mijn vraag ook niet meer relevant: de bomen lagen tegen dan geveld tegen de vlakte.... . 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Ik weet niet zo goed wat er in de hoofden van aannemers en stadsontwikkelaars om gaat. Maar blijkbaar lopen die mensen wat achter. Ze hebben blijkbaar niet door dat wij die bomen nodig hebben. We hebben vééél bomen nodig, veel 'grote' bomen liefst. Dat zijn zuurstofmakende - en luchtreinigende fabrieken en het stinkt hier echt hard.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Dit is het antwoord dat ik na het kappen van de bomen kreeg van het district:


De groendienst heeft hierover navraag bij de Ingenieur.  
In de eerste rondgang door de aannemer werd een roos kruis aangebracht op de te vellen bomen.  
Nadien werd er bij een definitieve rondgang met de projectleider een oranje kruis aangebracht.
De bomen met een oranje kruis worden in functie van de heraanleg Turnhoutsepoort geveld.  
Nadien zullen deze gecompenseerd worden met de aanplant van nieuwe bomen.


Maar dat wist ik al. Ik weet alleen nog altijd niet waarom de bomen dan weg moesten. Er staat er namelijk nog 1, dus blijkbaar heeft het niet direct iets te maken met de aanleg van dat stuk. Anders zou die ook weg moeten denk ik dan...
En dat van die nieuwe bomen overtuigt me niet: overal in Antwerpen worden grote dikke bomen gekapt en hier en daar worden die vervangen door nieuwe sprietenboompjes. Die kunnen echt niet vervangen wat die grote bomen deden. 
Grote bomen worden in mijn stad stilletjesaan met uitroeiing bedreigd. Ik kom er hoe langer hoe minder tegen en ik kan tientallen plaatsen aanduiden waar de laatste jaren grote bomen gekapt werden.

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

De LEZ en het kappen van de bomen zijn beslissingen die genomen werden door verschillende besturen. Het eerste is een besluit van Antwerpen, het tweede van het gewest. 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone

Het viel me in deze ook op hoe quasi nonchalant en snel dat allemaal gebeurt: er zet iemand kruisen, er zet nog iemand kruisen en een paar dagen later is de klus zonder boe of ba en zonder al te veel nadenken geklaard... . 

Antwerpen: over propere lucht, bomen en de lage emissiezone


Maar hé, we hebben nu een lage emissiezone in het centrum. Wie heeft er dan nog nood aan bomen ...

de lage emissiezone versus bomen kappen


Edito januari 2024: ik fiets er nog altijd vaak voorbij en het is me - nu de werken afgelopen zijn - nog steeds niet duidelijk waarom die bomen weg moesten. Ik vermoed dat het vooral handiger voor de aannemers was dat ze er niet stonden, maar een echte noodzaak zie ik er nog steeds niet ... . 

6 opmerkingen:

  1. Ja, werken, en maar wegen aanleggen en verbreden....het zal nog niet voor direct zijn, die ommezwaai in onze gedachten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw post is zo herkenbaar! In de eerste plaats omdat de LEZ voor ons resulteerde in een nieuwe wagen. Gewoon om de familie te kunnen bezoeken met onze drie kleine koters. Een 'propere' auto, op zich goed, maar een paar jaar eerder dan financieel voorzien.
    En de bomen, het groen. Antwerpen heeft het écht niet door. Dit is een van de redenen waarom ik er weg wou. We woonden trouwens dichtbij de plaats van de foto's.
    Natuur kan hier geen enkel sprietje weerstand bieden aan het oprukkend beton. Zo triest! Mensheid heeft hier echt zijn verstand verloren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te snappen dat beleidsvoerders dat nog altijd niet doorhebben hé.

      Verwijderen
  3. Het bomen boek van Wholleben gelezen? Dan jank je nog harder :( Triest!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maar ik heb effe gegoogled en het klinkt boeiend. Dus merci voor de tip!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com