dinsdag 13 december 2011

Recept: knolseldersoep, de versie met wortelen

Da's bij mij een klassieker in de winter en ik was vorig jaar dan ook verbaasd over mezelf omdat ik dat toen geen enkele keer maakte !
Nu heb ik al de eerste portie achter de kiezen ;)
En zoals dat gaat met knolselder : ik heb nog een halve liggen dus er is zeker nog een 2de portie op komst ;)

Recept: knolseldersoep, de versie met wortelen

Ik heb verschillende receptjes voor knolseldersoep en deze keer ging ik voor de versie met wortel en room...

Recept: knolseldersoep, de versie met wortelen

wat heb je nodig ?
- een knolselder - ik gebruikte een halve knolselder
- vetstof
- ajuin
- bouillonblokjes
- wat wortelen
- room

Recept: knolseldersoep, de versie met wortelen

hoe maak je het ?
- snipper de ui en bruineer ze in wat vetstof. Ik heb sjalotten en een rode ui gebruikt, maar dat moet niet. Elke ui is goed .Ik had die gewoon nog in huis...
- snij de knolselder in 2, snij er schijven af en schil ze. Snij ze vervolgens in blokjes...
- Was de wortelen, ontdoe ze van voor- en achtereind en snij ze in schijfjes
- de groenten mogen mee in de pot, samen met de bouillonblokjes en heet water ( ik kook eerst het water in de waterkoker en giet dat dan bij mijn soep : dan kookt het sneller ) . Hoeveel water hangt af van hoe dik je je soep wil. Ik probeer dat wat ' aan te voelen ' door er in te roeren en te voelen hoe vlot/moeilijk dat gaat...
- breng aan de kook en laat toch wel een 20 tot 30 minuten koken. De selder zal eerst gaar zijn. Door even in een blokje wortel te snijden voel je of ze gaar zijn of niet.
- mix tot een gladde soep
- room erbij en lekker heet laten worden
- opdienen met een serieuze draai van de pepermolen ( ik ben tegenwoordig verslaafd aan draaien van de pepermolen ! ) en er mag ook iets groens bij als je dat in huis hebt ( peterselie, dragon, pijpajuin, bieslook ... )

Recept: knolseldersoep, de versie met wortelen

Smakelijk !

8 opmerkingen:

  1. ook lekker knolselder + tomaat
    knolselder met appel en wat walnoten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind knolselder(ij, althans dat zeggen wij Hollanders) sowieso lekker in soep, en ook in stamppot!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. is bij mij precies ook lang geleden dat hier nog knolseldersoep op tafel werd gezet. hoog tijd dus voor nog eens een heerlijk dampende pot soep!
    soms maak ik ook wel eens knolselderpuree. laat het je smaken! hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eeel toffe foto's ! Spijtig dat er nog geen geur uit diene pc kan komen hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knolselder, njammie. Dat kan ik mss straks maken als avondeten....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci voor het recept!
    Ik heb een knolselder liggen en wist niet wat juist mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'k heb het ondertussen eergisteren eens gemaakt en idd, 't was éél lekker !

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com