vrijdag 2 maart 2012

Recept: Aziatische tomatensoep met tofu en ei

Dit receptje heb ik gehaald uit 1 van de vele kookboeken uit mijn collectie : "snelle wokgerechten van Ken Hom..."
Ik ga daar ooit nog wel eens iets van tonen, want 1 van mijn favo gerechten aller tijden heb ik daarin gevonden : 
 ' komkommer met grote garnalen in de wok' 
 ongelooflijk hoe lekker dat dat is ! 
Maar da's voor een andere keer.
Deze keer wil ik dit vegetarisch Aziatisch soepke delen 

Recept: Aziatische tomatensoep met tofu en ei

Wat moet er in ? 
- tofu : het kan met zachte of harde. 
Ik had zelf niet echt te kiezen : ik zocht tofu in Delhaize en vond enkel bio tofu bij het vlees...
 Vegetarische vleesvervangers liggen namelijk bij het vlees...
Het was redelijk zachte.
Ik geef de voorkeur aan wat stevigere, maar dit was ook wel lekker.
- tomatenblokjes : ik gebruikte verse tomaten, maar het kan ook met tomaten uit blik
- bouillon : ik gebruikte stiekem kippenbouillon uit een kuipje, maar natuurlijk is zelf getrokken bouillon veel en veel lekkerder en als je het gerecht echt vegé wil maken, moet je groentebouillon gebruiken...
- pijpajuintjes
- 1 ei
-  wat sesamolie
- 1 theelepel suiker
- 1 eetlepel sojasaus

Recept: Aziatische tomatensoep met tofu en ei

hoe maak je het ?
 - breng de bouillon aan de kook
- als je verse tomaten gebruikt, moet je de pel verwijderen, de pitten er uit halen en het tomatenvlees in stukjes snijden.
Een tomaat ontvellen doe je door er een kruisje in te snijden en ze in gloeiend heet water te dompelen.
Dan komt het velletje er vanzelf af.
- snij de tofu in dobbelstenen
- snij de pijpajuin in ringetjes en hou het wit en het groene deel gescheiden
- kluts een ei dooreen met wat sesamolie er in 
- als de bouillon kookt, kap je er de tomaten, wit van de pijpajuin  en tofu bij.
- dat mag een minuut of 5 heel goed warm worden
- doe er ook de suiker en de sojasaus bij
- op het einde giet je er traag het eimengsel onder terwijl je roert.
Dan krijg je een soort van ' nevel ' in je soep...
- dien op met het groen van pijpajuin erover gestrooid.

Recept: Aziatische tomatensoep met tofu en ei

Het boek waar dit uitkomt heet natuurlijk niet voor niks ' snelle 'wokgerechten.
Het is inderdaad een zeer snel gerechtje...
Het heet natuurlijk ook niet voor niks snelle ' wok'gerechten...
Je kan dat in een wok maken.
Dan is het échter
Maar ik vind soep toch handiger in een gewone kookpot.
En dat gaat ook !
Eet smakelijk !



1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com