zaterdag 19 mei 2012

Antwerpen en bomen...

...dat gaat niet goed momenteel...Toch niet de relatie tussen het Antwerps stadsbestuur en bomen.
Want laten we wel wezen : de overgrote meerderheid van de stadsbewoners zijn dol op bomen.
Hier en daar loopt er wel een zure mens rond met kuiswoede die al dat vallend gebladerte maar niks vindt, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Helaas zitten die allemaal in het stadsbestuur blijkbaar...

Antwerpen en bomen...
Deze schoonheid staat in het middelheimpark - openluchtmuseum...Hopelijk nog voor héél erg lang 

Nadat jaren geleden al een deel van de platanen op de Leien eraan moesten geloven, en nog niet zo heel erg lang geleden de majestueuze lommerrijke bomen die het zo zalig maakten om te terrassen op de Keyserlei, gaan nu weer de bomen in de Nationalestraat er aan...
Ze worden met wat geluk vervangen door sprieterige dingskes die als ze al overleven, jaren nodig hebben om een serieus formaat te krijgen.
Maar ook niet altijd ...
Ook op plaatsen met minder status verdwijnen de bomen in Antwerpen massaal.
In mijn eigen straat bijvoorbeeld...
Geruisloos...
Ineens zijn ze dan weg...
Ik weet niet hoe dat komt eigenlijk.
Meestal blijkt er niet echt een goeie reden te zijn om ze te kappen.
Men schermt dan wel eens met het verhaal dat ze ziek zijn, maar dat blijkt volgens boomdeskundigen dan niet waar, of maar voor een deel van de bomen te gelden .
Meestal gaat het gepaard met de heraanleg van straten.
Blijkbaar willen politici echt een onuitwisbare stempel nalaten in de stad of zo...
( en het zijn bijna gemeenteraadsverkiezingen...  Op vlak van het opengooien van straten is het nu dus erg bedrijvig in de stad... Heeft men eigenlijk al eens onderzocht of dat dan ook daadwerkelijk stemmen oplevert ? Ik laat mij in mij stemgedrag toch echt niet leiden door een heraangelegd voetpad voor mijn deur. Wel door een het boomkapbeleid trouwens, maar niet op de manier dat ze graag zouden willen...)

Antwerpen en bomen...

Hebben ze in jouw gemeente ook een bomenkapobsessie ?
Of worden ze daar juist vertroeteld ?



4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige boom is dat. Die is het waard om gekoesterd te worden; trouwens alles in de natuur zou onze aandacht en zorg verdienen. Waarschijnlijk komen de stadsbestuurders nooit in het bos, maar alleen in hun eigen tuintje...
    Sterkte ermee. En hoe het bomenbeleid in Haarlem is? Geen idee. Zal eens op zoek gaan.
    Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb me aangesloten bij 'Behoud Bomen Nationalestraat'... elke hulp om te vechten tegen dat onrecht kan het verschil maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb me ook aangesloten. Hou ze tegen de boombarbaren. Bij ons in de stad houden ze ook van kappen. Hebben die mensen geen gevoel??????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een prachtboom daar in het Middelheimpark!!! Bomen zijn de longen van onze aarde8 wij vragen dat ze de Amazonebomen gerust laten, en hier kappen we er blijkbaar rustig op los.... ???? groetjes, en geniet van de bomen die je nog tegenkomt in jouw buurt! Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com