zaterdag 14 juli 2012

Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje

Ideaal rokjesmaakweer !
Zeker voorbije woensdag, toen ze daarboven blijkbaar dringend van wat water af moesten...
En dan nog met veel lawaai...

En een tijdje geleden tekende ik al alvast het patroon over uit de rokjesbijlage van de knipmode van  mei 2012.
Toen maakte ik het nog niet omdat het te mooi weer was om binnen te zitten achter mijn stikmachien
Zie : zo valt alles toch nog in de juiste plooi!

Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje


Of toch niet ?

Toen ik onlangs mijn favo stoffenwinkel binnenstapte zag ik deze stofjes liggen.
Bijeen...
En ik vond dat een mooie combinatie, wat zomers/strandachtig.
En ze waren spotgoedkoop : een euro de meter !
Het patroontje - nr 102 uit bovenstaand tijdschrift -  vond ik ook wel tof : de combinatie van die kleuren en die 2 zakken vanvoor...

Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje



Ik hoor ulle al denken : huh ? 2 zakken ? waar ?
Awel, dat bleek allemaal niet zo simpel te zijn ...
Want : dat stofke is heel erg ' beweeglijk ' .
Het is geen rekkend stofje, maar toch blijft er een soort van ' teut ' instaan als je er aan trekt.
En ik was begonnen met die 2 zakken - die dus in het blauw op het gele deel moesten komen - maar ik kreeg dat absoluut niet mooi afgewerkt.
Zeker niet de afgeronde hoeken aan de zakken.
Toen besloot ik dat het voor dat rokje, voor mijn humeur en voor mijn inboedel beter zou zijn die zakken maar te vergeten...


Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje
Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje









Dan het volgende probleem : die stroken in verschillende kleuren moeten doorlopen...
Ook dat lukte niet zo goed.
Toch niet overal...



Ik ben ook een nogal voorzichtige naaister op vlak van maten...
Ik dacht : 'da's een handig patroon : tirret vanachter. Ik teken er aan beide zijkanten een naad van 4 cm extra aan voor als het te smal is...'
Maar als ge dan eerst de verticale naden moet stikken en dan pas de horizontale kom je in de problemen als die naad te breed is.
En de rok was sowieso te breed, zelfs zonder extra naad van 4 cm
Er moest dus aan beide kanten een stuk af maar er zat al een dikke brede naad mee in de tailleband en zoom gestikt....
Miserie dus
En geknoei...
Ter info : Het patroon heeft ook nog 2 figuurnaden vanachter...
Voor diegenen die nooit naaien : bovenstaand stukje best overslaan want dan is dat chinees....

Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje

Soit : uiteindelijk na een dag hard zwoegen en heel wat knoeiwerk  had ik een rok die paste.
Maar ...
De stof schijnt lichtelijk door en als je dan een knalroze slip aan hebt is dat niet echt mooi...
En ik vond niet dat het me flatteerde...
Dat viel me des te meer op toen ik besloot dit rokje nog eens aan te doen om te zien of dat een verschil was.
Ja hoor ! een zeer groot verschil zelfs!
Het nieuwe exemplaar was zelfs  beetje 'zak'-achtig ...
Misschien niet zo duidelijk op foto - ik ben wel ijdel genoeg om de meest 'zakkige' foto's niet te plaatsen ;) -  maar geloof me : hij is écht niet goed.

Genaaid: het ' het idee was goed '-rokje


Maar het idee was wel goed : de kleurencombinatie is tof en het is een goed patroon.
Alleen het stofke hé...
Geen geschikt rokjesstofke dus...
En op zo'n moment ben ik toch bij dat het maar een euro per meter kostte ;) .

Verder niet getreurd : ik heb mijn naaivaardigheid weer wat kunnen ' trainen' en als het zo'n weer blijft zullen er de komende weken nog veel herkansingen komen !
In andere stof...
dat wel ...

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het toch best een draagbaar rokje hoor. Je kunt er zo mee naar Zweden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. miljaar ! dat had ik niet gezien ! Mij deed het denken aan de kleuren van ricard, maar het zijn de ikeakleuren begot !

      Verwijderen
  2. Ow wat een zonde van je werk...
    Kan je er geen onderrokje voor maken? Als je dan een beetje kijkt wat je juist neemt, kan dat de stof van je bovenste rokje een beetje manipuleren zodat je een ander effect en vooral gevoel krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nope, ik denk echt niet dat het probleem van de ' zakkige ' stof daarmee weg te krijgen valt ;) Maar ik lig er echt niet van wakker zenne. Zo erg is dat niet. Ik maak wel een ander !

      Verwijderen
  3. Wow...............!Loved the skirt,thanks for sharing.
    www.blissfulsewing.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com