dinsdag 24 juli 2012

marmer, goud en kevertjes...

Combineer marmer en goud en ge komt uit bij 'Pietas' van Jan Fabre....
Als ge Jan Fabre niet kent en wil weten hoe hij eruit ziet : hier ligt hij in de armen van de dood.... 
Een prachtig beeld, gebaseerd op Pieta van Michelangelo.

marmer, goud en kevertjes...


Ik ben geen grote kunstkenner.
Ik ga er dan ook geen indrukwekkende parlez bij geven.
Maar ik kijk wel graag naar mooie dingen.
En de dingen die Jan Fabre maakt, daar hou ik wel van ...

marmer, goud en kevertjes...


Jan Fabre gebruikt vaak erg  speelse dingen in zijn werken.
Zo zit hij bijvoorbeeld in Nieuwpoort op een reuzenschildpad die de zee in loopt.
Heb ik altijd al een geweldig beeld gevonden....


marmer, goud en kevertjes...

Wat hij juist met schildpadden heeft, en waarom , weet ik niet.
Maar bij zijn werk ' Pietas ' horen een paar beelden van hersenen en op 1 ervan liggen ook 4 schildpadden...
Ondersteboven...

marmer, goud en kevertjes...



Uit een ander stel hersenen groeit een boom...
Indrukwekkend hoe ze zo'n boom -  met al die fijne blaadjes - uit zo'n blok marmer weten te krijgen !
Heel mooie marmer trouwens !

marmer, goud en kevertjes...

Al die marmeren werken staan op een podium , bekleed met bladgoud...
Met deze sloefkens aan mag je er zelf ook tussen lopen...

marmer, goud en kevertjes...

Deze meneer mag - als job - een hele dag op goud lopen !

marmer, goud en kevertjes...

Ook de kevers zijn er weer bij...
Deze keer zijn ze verwerkt in ' bollen ' die rondom het podium hangen

marmer, goud en kevertjes...

Jan Fabre gebruikt die kevers wel meer.
Zo heeft hij er in het koninklijk paleis een heel plafond mee bekleed. (Ik heb zelf dat plafond nog nooit gezien trouwens, moet wel indrukwekkend zijn )
Ook  in het MAS staat ook  een' keverwerk' van hem ...

PIETAS van Jan Fabre is nog tot 23 september te zien in de parkloods in Park Spoor Noord in Antwerpen

marmer, goud en kevertjes...

2 opmerkingen:

  1. Park Spoor Noord... 1 van de mooiste locaties in Antwerpen vind ik zelf.. als we gaan fietsen, passeren we nog al eens langs daar..

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com