vrijdag 26 april 2013

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaaldraad

De 2 meest gebruikte technieken om juwelen te maken met kralen, is ze rijgen op allerhande soorten draad en kettelen.
Bij kettelen gebruik je metaaldraad waar je 1 of meerdere kralen op rijgt en dan vervolgens afsluit met een oogje.
Met dat oogje hang je die kraal vervolgens weer aan iets anders, aan een oorbelhaakje bijvoorbeeld.
Bij een ketting hang je ze aan weer een nieuw oogje met weer nieuwe kralen  ...

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraadDIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraadDIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad


De meeste oorbellen met kralen worden gemaakt via de techniek van het kettelen.
En voor dat kettelen heb je niet- of kettelstiften nodig, of metaaldraad.
Daar ga ik het vandaag over hebben...

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

Kettelstiften zijn metalen staafjes met aan 1 uiteinde een oogje.
Je rijgt daar een kraal op en maakt vervolgens aan het andere uiteinde ook een oogje.
En aan beide  oogjes kan je vervolgens nog iets anders hangen.

Ik zal kort zijn over kettelstiften : ik gebruik ze niet, dit zijn mijn enige en laatste exemplaren.
Want ik zie de meerwaarde niet van een kettelstift met een oogje aan als je gewoon een rol draad kan kopen en zelf je oogjes kan plooien op de plaats waar jij ze wilt.
Da's namelijk veel goedkoper.
En je moet toch oogjes plooien aan de andere kant, dus het enige wat je er mee bereikt als je kettelstiften koopt, is dat je wat minder werk hebt omdat je maar de helft van de oogjes zelf moet plooien.
Je ontkomt er niet aan, aan het zelf oogjes plooien als je juwelen wilt maken.
ook niet met kettelstiften :) .

metaaldraad

Ik gebruik dus liever metaaldraad van een rol. 
Die kan je kopen in alle soorten diktes en materialen,  kleuren en plooibaarheid.
Je rijgt je kralen er op, maakt een oogje, knipt af met een stukje voor het ander oogje en maakt je nieuw oogje...

Zorg er wel voor dat je de juiste metaaldraad koopt : je kan in hobbywinkels ook dunne metaaldraad kopen om te verwerken in allerlei hobbytoestanden, maar om mee te kettelen is die niet altijd geschikt : de draad moet hard genoeg zijn om niet bij de minste aanraking uit zijn vorm te geraken.
Je kan ook echte zilverdaad kopen, maar dat is direct een pak duurder natuurlijk. 
Bij gewone standaard metaaldraad die je in hobbywinkels kan kopen om te kettelen gebruik ik meestal dikte 0,8 cm.

nietstiften

1. metaalkleurige nietstiften met afgeplat uiteinde
2. handgemaakte siernietstiften van koper met een rood bolletje 
3. siernietstiften met bewerkte ornamenten aan het uiteinde
4. goudkleurige metalen nietstiften met afgeplat uiteinde
5. zwartkleurige metalen nietstiften met afgeplat uiteinde
6. goudkleurige nietstiften met bolletje
7. oudkoperkleurige nietstiften met bolletje
8. brass/bronskleurige nietstiften met bolletje
9. kleine metalen nietstiften met plat uiteinde

Bij nietstiften zit er geen oogje maar een soort ' knopje ' aan het uiteinde. Als je daar een kraal aan rijgt, wordt ze gestopt door het uiteinde aan de stift.
Nietstiften worden veel gebruikt in oorbellen en hangers waar niks onderaan moet kunnen vastgemaakt worden.
Dan is het mooier dat er geen oogje onderaan zit.

Je hebt veel verschillende soorten nietstiften..
De meest eenvoudige nietstiften hebben gewoon een afgeplat rondje onderaan.
Als je er een kraal op rijgt, steekt er niks uit aan de onderkant van de kraal en is de nietstift quasi onzichtbaar onderaan de kraal.


DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

Maar je hebt ook nietstiften die juist erg gedecoreerd zijn aan de onderkant waardoor ze een extra toets geven aan je creatie...
Deze nietstiften kosten vaak minstens evenveel als kralen ... .


DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

Daar tussenin heb je ook nog de mogelijkheid om nietstiften te gebruiken met een bolletje.
Ze zijn wel zichtbaar en geven een extra accentje aan je juweel, maar ze zijn niet te prominent aanwezig...


DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad


Ik kocht er ook eens handgemaakte. 
Mooi hé ! 
Ik heb al wel eens hier en daar gelezen dat je makkelijk zelf nietstiften met bolletjesuiteinden kan maken door een een uiteinde van zilverdraad te smelten in een brander : dan zou er automatisch een bolletje ontstaan.
Maar als je dit uitprobeert is dat op eigen risico ! Ik heb er geen ervaring mee !

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

De kleur van je nietstiften - en bij uitbreiding ook van alle andere 'metalen ' onderdelen in je maaksel - bepaalt mee het uitzicht en de sfeer ervan. En de varia aan kleuren is groot : oudkoper, roodkoper, brass ( brons ) oud brass, zwart (blackened ) metaal , witzilver, oudzilver, geoxideerd zilver , oudgoudkleurig, goudkleurig .... 

nietstiften

De niet- en kettelstiften bestaan ook in verschillende groottes.
Ikzelf gebruik de echt kleine zoals hieronder op de foto niet ( was een miskoop ). Mijn 'kettel'techniek werkt niet goed met kleine nietstiften.
Let er op dat je nietstiften lang genoeg zijn !
Lang genoeg = de totale lengte van alle kralen die er op moeten + nog wat extra voor het oogje en bij mijn techniek van kettelen ook nog een stuk om het oogje mee te kunnen maken dat je achteraf afknipt... 
Kettel- of nietstiften kunnen dus echt beter te lang dan te kort zijn !

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

Ik vind nietstiften kopen niet gemakkelijk, want ze zijn niet altijd even goed van kwaliteit.
Mogelijke problemen : 

  • ze zijn niet soepel genoeg waardoor ze gewoon doormidden breken tijdens het kettelen.
  • ze zijn ' geverfd ' en bij gebruik bladdert de kleur er gewoon af... .
  • na je juweel een tijdje te hebben gedragen gaat de kleur er af, dat heb je vooral vaak voor bij zilverkleurig materiaal dat dan goudkleurig wordt.
  • ze zijn de soepel en je kan er daardoor niet mooi strak mee kettelen.
  • aan het uiteinde zit een  'verdikking ' waardoor de kraal niet tot aan het einde op de nietstift kan omdat het gaatje niet groot genoeg is. Als je dat al gezien hebt , weet je wat ik bedoel...

Ik kan je niet zeggen waar je er goeie koopt. Om de 1 of andere reden varieert het aanbod in elke winkel elke keer opnieuw : de stiften die je nu goed vindt, hebben ze de volgende keer misschien niet meer... Gewoon proberen ! 

DIY juwelen: over nietstiften, kettelstiften en metaadraad

6 opmerkingen:

  1. Merci voor deze zeer duidelijke en verhelderende uitleg!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten nietstiften waren; er gaat een wereld voor mij open.
    Leuke cursus zo! Dank je en tot de volgende :)

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je toelichting. Ik maak af en toe ook juwelen. Meestal voor anderen, omdat ik enkel edele metalen goed verdraag. Van sommige 'gewone' onderdelen krijg ik groene vlekken op mijn huid en dat is echt geen zicht. Weet jij soms een goed adresje (online of in de echte wereld) voor zilveren onderdelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, echt niet; ik koop tegenwoordig het meeste van mijn materiaal op etsy maar ik heb nog geen enkele etsyshop gevonden die altijd hetzelfde aanbod heeft op vlak van onderdelen. Maar zoek zelf eens op etsy ? Zondag plaats ik een schattenlijst met allemaal nietstiften van op etsy, dan heb je alvast shops waar ze ze zouden kunnen hebben ...

      Verwijderen
  4. Ik heb geen verstand van sieraden maken, maar als ik zo naar je plaatjes kijk, dan denk ik dat je metaaldraad van 0,8 MILLImeter gebruikt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Moois van me,

    Knappe juwelen die je maakt! Zeer verhelderende uitleg ook.

    Creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com