vrijdag 3 mei 2013

DIY oorbellen: hangers kettelen

English translation here ...

Oorbellen met kralen maak je door een hanger met kralen aan een oorbelhaakje te hangen.
En in deze aflevering leg ik je uit hoe ik dat doe.
(Met de nadruk op 'ik'. Ik weet namelijk dat veel juwelenmaaksters dat op een andere manier doen ... Op het einde van deze post zal ik dat kort uitleggen).

DIY oorbellen: hangers kettelen


GEREEDSCHAP :
- kniptang
- rondbektang
- platbektang

DIY oorbellen: hangers kettelen

MATERIAAL : 
- kralen en andere dingen  die je aan je oorbel wilt hangen. Ik gebruikte 2 kralen en een kralenkapje.
- nietstift , lang genoeg . Dat wil zeggen : de lengte van al je kralen en kralenkapjes op elkaar die aan je bel moeten komen te hangen  + minimum een centimeter  (maar toch liefst 1,5 centimeter of meer)  extra.
- oorhaakje

DIY oorbellen: hangers kettelen

 ZO DOE JE HET  :

Rijg de kralen aan je nietstift
Neem de platbektang en vouw het uiteinde van de nietstift net boven de laatste kraal 90 centimeter om .
Hoe dichter de hoek bij de kraal ligt, hoe mooier en strakker het zit.













Neem je rondbektang en plaats die net om het omgeplooid hoekje op de  nietstift.
Je kan het goed zien op de foto.



Je houdt de rondbektang op die plaats en ondertussen draai je met je andere hand het uiteinde van de nietstift ...














...helemaal rond tot een lusje ontstaat














Knip het uiteinde van de nietstift dat voorbij de lus loopt zo dicht mogelijk aan de lus af met je kniptang.














Vaak staat het oogje dan nog niet mooi recht of is het niet helemaal gesloten : dat kan je met je platbektang even corrigeren.
Een mooi recht oogje maakt je oorbel namelijk echt wel mooier !





Hang een haakje aan je hanger en je eerste bel is klaar !

DIY oorbellen: hangers kettelen

Er wordt ook op een andere manier geketteld : daarbij neem je een nietstift die korter is, namelijk maar net genoeg extra heeft dan je nodig hebt voor je oogje. Je neemt het laatste puntje van je nietstift vast met je rondbektang en je draait zo een oogje. Je moet dan niks afknippen, maar wel goed kunnen inschatten hoe veel centimeters nietstift je nodig hebt voor je oogje.
Maar ik kettel niet graag op die manier...

VARIATIES  : 

Je kan op die manier ook kralenhangers hangen aan ornamenten.
Of een extra lange nietstift gebruiken en pas bovenaan een oogje maken zoals  op de foto hieronder

DIY oorbellen: hangers kettelenDIY oorbellen: hangers kettelen

Of je maakt bellen met trosjes van kralen die je aan een ringetje hangt...


DIY oorbellen: hangers kettelen

Of je hangt een massa gekettelde kralenhangertjes aan een stuk ketting en je hebt een armband !!!
Dat is trouwens ene goede manier om dat kettelen te oefenen.
Want vergis je niet : met den uitleg alleen kom je er niet : al doende leer je en je zal moeten oefenen.
De eerste pogingen zullen echt niet zo denderend zijn.
Ik vind dat bij beginnersbellen wel kunnen, een scheef of flauw oogje, maar daarna staat dat zo slordig...
Veel plezier !


DIY oorbellen: hangers kettelen
DIY oorbellen: hangers kettelen



volgende week : wat uitleg over oorhaken....

1 opmerking:

  1. Wauw, echt duidelijk! De bovenste versie doe ik zelf ook (zo makkelijk, als je bij bepaalde kleren geen oorbellen hebt; ze zijn zo gemaakt!)
    Maar die andere ideeen zijn ook erg leuk!! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com