vrijdag 26 juli 2013

DIY subtiele kralenketting

DIY subtiele kralenketting

Deze ketting bestaat uit 3 fijne ( in mijn geval witte maar dat hoeft niet ) draden gecoate metaaldraad met op elk snoer maar 3 kralen.
Meer is dat niet.
Toch kan het wat een geprul zijn om er een slotje aan te bevestigen.
De drie snoeren zijn telkens iets langer waardoor de kralen onder mekaar vallen.
Omdat de kralen los zitten bewegen ze ook met je mee en da's mooi.


DIY subtiele kralenketting

wat heb je nodig ? 
- minstens 12 knijpkralen
- kralen : ik gebruikte 3 rode kralen en 6 turkooise. Maar je kiest ze natuurlijk zelf : liéfst zelfs : gebruik je éigen fantasie !
- 6 rocailles in bijpassende kleur . Maar het kan ook zonder.
- gecoate staaldraad. Ik gebruikte witte, maar dat kies je natuurlijk zelf.
Gebruik wel best gecoate metaaldraad : als je het met c-lon of andere rijgdraad doet gaan de kralen in een punt naar beneden hangen en da's niet mooi. Gecoate staaldraad is soepel, maar niet zo soepel dat het naar beneden trekt door gewicht.
- een slotje : ik gebruikte een draaislotje, maar dat kies je gewoon zelf. Gebruik alleen geen te groot slot want dat brengt heel de zaak wat in onevenwicht.
- gereedschap : 
          - platbektang
          - meetlat of lintmeter
          - kniptang

  








zo maak je het : 

Knip 3 stukken draad af met je kniptang.
De draden zijn telkens 3 centimeter langer.
Afgewerkt was dat bij mij 46, 49 en 51 centimeter, maar voorzie maar flink wat extra om ze aan het slotje te kunnen bevestigen.
Kijk goed uit dat je geen ' knikken ' in je draad hebt zoals op de foto hiernaast! Die krijg je er namelijk niet uit en da's niet mooi ! 

Bevestig de 3 draden aan het oog van het slotje. Ik heb ze ineens aan het slotje zelf bevestigd, maar je kan het ook eerst aan een ringetje vastmaken en dan aan het slotje.
Dat bevestigen doe je met een knijpkraal zoals ik hier beschreef.
Ik gebruikte hier geen knijpkralentang omdat ik niet van plan was om knijpkraalverbergers te gebruiken omdat dat het geheel zou verzwaren aan de kant van het slotje.
Dan kom je er wel door de kralen gewoon met je platbektang plat te knijpen, da's het mooist.
Ik reeg per draad telkens 1 knijpkraal, dan 1 rocaille en terug 1 knijpkraal. op die manier zit elke draad dubbel vast en is de kans op het stukspringen van je ketting veel kleiner.
Soe dit voor elke draad, en dan heb  je dit ...
Dan rijg je telkens je kralen aan en bevestig je op dezelfde manier de draad aan de andere kant van je slotje. Zorg ervoor dat je draden niet door mekaar geraken en in dezelfde volgorde vastgemaakt worden zodat ze mekaar niet kruisen en dat lijkt simpeler dan het is :).
Meet je draden nu wel : vanaf het slotje tot aan de andere kant moet je telkens 3 centimeter verschil hebben. Door ze aan het andere einde al om te plooien, kan je ' onthouden ' waar de lus juist moet komen.
In deze fase af en toe goed  vloeken helpt ! 
Klaar ! 



Ik bedacht dit ontwerp al enkele jaren geleden trouwens.
Hieronder mijn eerste exemplaar, gemaakt in 2007 :).

DIY subtiele kralenketting

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com