vrijdag 12 juli 2013

DIY: spiraalarmband

Heb je je altijd al afgevraagd hoe ze die spiraalarmbanden maken ? 
Ik zal het je leren, het is echt niet moeilijk namelijk...
Ter illustratie maakte ik dit exemplaar : ik noem hem 'citroentje' omdat er net citroentjes en citroenboomblaadjes in zitten, ook citroenvlindertjes trouwens...

DIY: spiraalarmband

Wat heb je nodig ?

- 1 rondbektang
- 1 kniptang
- 2 platbektangen
- knijpkralentangetje
- eventueel een paperclip
- eventueel een metaalvijl

materiaal : 

Kralen, maakt niet uit welke.
Zorg wel dat je er genoeg hebt want in zo'n spiraalarmband kruipt best wel wat materiaal !
Ik gebruikte houten klavertjes uit het doosje van mijn tante Gaby (echt erg vintage! ) , groene en gele rocailles die ik ergens in de jaren 90 kocht, de gele vlindertjes en groene kraaltjes uit Praag, 2 soorten glazen blaadjes, gele gefaceteerde  jadekralen, 2 tinten groene glasstaafjes, nog wat oude gekregen zachtgroene kraaltjes  en fluo oranje rocailles voor een gepeperd accent.
- een paar nietstiften ( als je hangers aan het uiteinde wilt hangen, maar dat moet niet natuurlijk ) 


- spiraaldraad, minimum 5 cirkels... 

spiraaldraad :
- Spiraalarmbanden wordt gemaakt met spiraaldraad of memorywire. Dat is metaaldraad die al de vorm van een spiraal heeft .
Ik kocht die vroeger bij Pipoos of Veritas, maar ik vond het daar nu niet meer. En mijn favo internetwinkels hadden het alleen maar per 5 of 10 cirkels en ik wil een groot stuk zodat ik mijn spiraalarmbanden zo breed of smal kan maken als ik zelf wil.
Uiteindelijk vond ik deze op Etsy.
Spiraaldraad is meestal zilverkleurig, maar ik heb hem ook al gezien in het koper. Hij heeft een standaardmaat maar hier en daar is het ook smaller of breder te krijgen.
Op zich passen spiraalarmbanden bij iedereen ongeacht of je nu brede of smalle polsen hebt,  al vind ik van mezelf dat ze op mijn armen (kort) niet zo staan spijtig genoeg... Op mijn armen staan losse armbanden die ' naar beneden over mijn hand vallen ' mooier.
Spiraaldraad is ook te krijgen in het formaat van ringen en halskettingen.















Hoe maak je het ? 


1. Rijg je kralen op de spiraaldraad. Ik ga geen tips geven over hoe je ze moet rijgen, laat gewoon je fantasie gaan en zie wat er gebeurt. Je kan ze willekeurig rijgen, je kan ook maar 1 soort kraal gebruiken bijvoorbeeld. Of je brengt er een bepaald ritme in aan. ...  ( en zo ben ik toch tips aan het geven :) ).
Je kan het best gewoon beginnen rijgen zonder eerst het gewenste stuk af te knippen. Zo zie je al doende wel hoe dik of dun je spiraal moet worden.


DIY: spiraalarmband




2. Als je een zicht wil behouden op hoe de kralen ' vallen ' is het handig dat ze mooi aansluiten bij het rijgen. Maar bij een spiraalarmband glijden ze verder naar beneden als je ze niet tegenhoudt. Dat kan je eventueel doen met een paperclip, al schiet die er ook soms terug af. Maar het is een poging tot  hulpmiddeltje...

DIY: spiraalarmband

Als je het aantal wikkels hebt bereikt dat je voor ogen had, kan je stoppen met rijgen.
Ik vind het het mooist als de uiteinden van de armband net wat over elkaar komen, een spiraalarmband waarbij het éne uiteinde aan de éne kant van de arm komt en kant 2 helemaal aan de andere kant : dat staat niet mooi.
Door te zorgen dat alle kralen mooi aansluiten en de spiraal losjes te laten neervallen kan je zien hoe de uiteinden zich tot mekaar verhouden.







3. Maak een oogje aan het uiteinde van je armband.
Hoe dat moet beschreef ik eerder.
Je kan ofwel een gewoon oogje maken, of je kettelt een gesloten oog...
Knip de rest van de draad nog niet af.

Tips :
Memorywire kan soms breken als je de draad te bruusk plooit bij het maken van een oogje. De  'hoek' die je maakt bij het kettelen, mag niet ' te scherp ' zijn. Op die manier voorkom je dat.
Memory wire is erg stevige spiraaldraad : je moet er best wel wat kracht op zetten bij het afknippen of het rondwikkelen van de draad.


4. Knip er nu de overtollige metaaldraad af, maar voorzie wel minimum een halve wikkel extra aan je werkstuk om het oog te maken !
Want ook aan deze kant moet een oogje komen natuurlijk...
Wanner je beide oogjes hebt gedraaid kan je zien of de armband helemaal gevuld is en goed aansluit.
Indien dat niet zo is draai je nog wat toertjes bij aan je oogje.
En dan knip je de draaduiteinden zo dicht mogelijk tegen de armband af.
Met de knijpkralentang knijp je het laatste eindje zo dicht mogelijk tegen de draad aan zoals ik hier uitlegde
Het kan zijn dat die uiteinden wat scherp zijn door het afknippen : vijl ze dan wat bij met de metaalvijl.



Als je wil kan je aan beide oogjes nog wat hangertjes hangen met nietstiften ook dat doe je op deze manier ...











Op deze foto's kan je zien wat er mis kan zijn met de kwaliteit van je memorywire. Blijkbaar is de draad die ik kocht niet al te schitterend.
Toch is dat in dit geval niet erg vind ik ...

Hier zie je hoe de zilverkleurig laag gewoon loskomt. Dit zijn geen beschadigingen in het metaal zelf, maar gewoon de buitenste laag die er afbladdert....















En dan krijg je dit : koperkleurige uiteinden ipv zilverkleurig ...
Dan gebeurt ook bij nietstiften, metaaldraad of kettelstiften van slechte kwaliteit...





DIY: spiraalarmband


Ter inspiratie nog wat door mij gemaakte oude spiraalarmbanden....
( en kijk ook eens bij silly old suitcase : die maakt er zo'n mooie ! ).

DIY: spiraalarmband
parels met rocailles
DIY: spiraalarmband
parels






DIY: spiraalarmband
rocailles en kralenhangertjes

DIY: spiraalarmband
DIY: spiraalarmband
DIY: spiraalarmband
met cloisonnékralen

DIY: spiraalarmbandDIY: spiraalarmbandDIY: spiraalarmband

DIY: spiraalarmband
DIY: spiraalarmband

DIY: spiraalarmband
fimo en rocailles

DIY: spiraalarmband
DIY: spiraalarmband

DIY: spiraalarmband



DIY: spiraalarmbandDIY: spiraalarmband
















10 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor de tuto! Ik wou er al langer eentje maken. Nu nog de spiraaldraad aanschaffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Moois van ' M(i)e',

    Superleuke armband die je gemaakt hebt. Mooi!

    Vele creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou ja zeg niet gek dat jij zoveel volgers hebt. Wat een fantastische uitleg en prachtige armbanden !! hartelijk dank, liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontzettend leuk idee!! Dit ga ik zeker namaken. En ik heb nichtjes die dit ook te gek zullen vinden. Dank je wel voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren spotte ik al je treasury op etsy en ging toen al enthousiast zoeken naar memorywire. Nu na je leuke tutorial heb ik er nog meer zin in om binnenkort ook zo'n leuke armband te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps ! betrapt ! :)
      die is voor zondag op mijn blog, die treasury ;)

      Verwijderen
  6. Ik word er meteen enthousiast van! Misschien zie je er binnenkort een op mijn blog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dank voor de inspiratie, krijg meteen zin om er eentje te maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com