woensdag 24 juli 2013

DIY plantenlabels

Nu ik zo'n houtbrandtoestel heb, scan ik heel mijn huis op zoek naar decoreerbaar hout.
En toen kwam ik de wasspelden tegen...

DIY plantenlabels

Ik bedacht me dat het wel eens 'een plan'  kon zijn om daar plantenlabels mee te maken voor mijn groentenpottentuintje.
Vorig jaar heb ik hun inhoud gewoon op de pot geschreven.
Maar ik probeer graag eens iets anders uit en dit leek me een tof idee.
Wasspelden heb ik toch in huis.
Ze kunnen tegen regen.
En als de winter weer zijn intrede doet, gooi je ze gewoon terug bij de voorraad wasspelden-voor-de-was...
Je moet er dus geen extra geld voor uitgeven.
En het staat nog mooi ook ! 

DIY plantenlabels
DIY plantenlabels

wat heb je nodig ? 



DIY plantenlabelsDIY plantenlabels











- houten wasspelden
- eventueel een potlood en gom
- een houtbrandtoestel


hoe maak je het ? 

Ik heb zelf wat moeten zoeken alvorens de meest geschikte manier te vinden om ' te schrijven ' met de houtbrander.
Uiteindelijk ontdekte ik dat schrijven in ' spijkerschrift ' het makkelijkst ging, het rapste vooruit ging  en ook het mooiste resultaat gaf.
Al kan ik me voorstellen dat doorwinterde houttekenaars in de meest prachtige krullende letters kunnen schrijven met dat ding.
Maar ik dus niet...
Op onderstaande foto zie je wat probeersels ....
De extra decoratiepogingen heb ik uiteindelijk maar achterwege gelaten...
Vond ik eigenlijk toch niet echt een meerwaarde hebben...


Ik schreef eerst in potlood de woorden op de knijpers zodat ik ongeveer wist waar ze moesten komen en kon zien of ze er wel helemaal op konden.
Ik heb dat niet letterlijk gevolgd toen ik met de brander zelf aan de slag ging, het is eerder een ' schets ' om aan te geven waar de letter moet komen.
De potloodlijntjes kan je achteraf gewoon weggommen... 


Bij de houtbrander die ik kocht zitten verschillende verwisselbare ' tippen '.
Ik ontdekte dat ik het makkelijkst letters kon vormen met onderstaand uiteinde : dat maakt gewoon streepjes en met die streepjes kan je elke letter vormen...  


Het is de kunst om net lang genoeg je punt op het hout te drukken. Daarin moet ik nog wat zoeken en wat oefenen : niet te lang want dan wordt het rondom ook bruin, niet te kort want dan is het niet  erg zichtbaar.
Ik merkte ook een duidelijk verschil met het tekenen op een houten stok : dit is veel zachter hout en geeft veel sneller een indruk dan bij de meer solide stok.


DIY plantenlabels

Ik schreef op beide kanten, dan zie je aan beide kanten wat er in je pot staat.
Je kan de spelden ook dwars beschrijven, dat kan handiger zijn voor die planten waarvan de pot te dik is om er een speld op te steken maar die wel ondersteund worden door een stok : je kan dan de speld op de stok knijpen.
Of in het geval van mijn tomaten op de steel van een blad...

DIY plantenlabelsDIY plantenlabelsDIY plantenlabels
DIY plantenlabels

Dit jaar heb ik ook groenten gepland in zakken.
Ook daarvoor kan je deze spelden gebruiken ...

DIY plantenlabels

Toch voel ik me wat ongemakkelijk bij het werken met dit werktuig : omdat het zo warm wordt kan je jezelf lelijk verbranden of kan er brand ontstaan.
Ik gebruikte het tot nog toe dan ook alleen maar als ik buiten zat.
En leg het instrument braafjes op zijn houder tussen het gebruik door...

DIY plantenlabels

Ik ben blij met het resultaat !
En er zullen nog experimenten komen : ik kocht pas een paar setjes goedkope houten lepels en die zullen er ook moeten aan geloven ;) !


DIY plantenlabels

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee! Ben benieuwd naar je houten lepels. Wij hadden vroeger houten borden waar we onze boterhammen op smeerde waarbij iedereen zijn eigen bord met naam erop had :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat en origineel en praktisch idee! En nog mooi ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com