dinsdag 22 oktober 2013

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !

Afgelopen vrijdag kreeg ik zo'n streepje muziek een beetje onverwacht op mijn bord.
2 dagen eerder had ik een bericht gekregen dat ik kaarten had gewonnen voor een concert in Amuz in Antwerpen.
Ik maak namelijk nog altijd gretig en met veel plezier gebruik van mijn eigen tip ...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !








































Een avondje zoals dit  spendeer ik meestal in gezelschap van mijn mama en dat beginnen we vaak eerst met een lekker hapje.
Deze keer in mama's favo Italiaan - Bella Capri op de oude Koornmarkt in het centrum van de stad...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !



















Zo'n wedstrijden winnen is de ideale manier om nieuwe dingen te ontdekken.
Ik had bijvoorbeeld nog nooit van Amuz gehoord...
Dat bleek een concertzaal-muziekcentrum te zijn in de Kammenstraat - hét hippe winkelhart van Antwerpen voor trendy jongeren.  
In een oude barokke kerk.
Vermits die toch vaak niet echt meer gebruikt worden lijkt me dat een goede bestemming voor zo'n gebouw ...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !








































En zo kan het gebeuren dat je een glaasje zit te drinken in een bar in  een kapel onder een sterrenhemel omringd door oude schilderijen in afwachting van dat streepje muziek... 

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !
Als ik zo'n plek ontdek, is mijn avond al goed en dan moet het eigenlijk nog beginnen ! 
Ik hou wel van oude kerken met veel bombast en krullen ...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !
We zaten net onder de preekstoel, met zo'n dak erboven kan het niet anders of de priesters die hem ooit bestegen moeten zwaar begeesterde preken gegeven hebben ...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !

En uiteraard ging de avond in de eerste plaats over mooie muziek!
Ik luister wel eens naar klassieke muziek, maar ben er geen kenner van.
Ik heb me ooit de cd-box met de top 75 van klara aangeschaft en toevallig ben ik die laatste weken nogal veel aan het draaien.
Ik weet niet hoe het komt, maar voor mij is klassieke muziek iets wat ik in de zomer niet zo veel speel. Voor mij hoort dat echt bij regenachtige herfstdagen en besneeuwde koude winteravonden bij kaarslicht of zo...
Ik kan die CD-box trouwens alleen maar aanraden als je wel van klassieke muziek houdt maar er net als ik niet zo veel van kent. 
Ik weet alleen niet of die nog te verkrijgen is ...

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek ! 
Het concert werd gespeeld door het kamerorkest van Brugge onder artistieke leiding van Ning Kam.
Allemaal strijkers ! 
Ze speelde een concert dat de toepasselijke naam ' dramatic ' kreeg.

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !
Er werden stukken gespeeld die ik nog nooit eerder hoorde.
De eerste waren me onbekend maar klonken wel vertrouwd omdat ze van sfeer niet veel verschilden van meer gekende klassieke stukken.
Daarna kregen we dingen te horen die me wat vreemder in de oren klonken.
Het soort van muziek waarbij je de radio afzet van irritatie als ze gespeeld worden maar die live gespeeld voor je neus een heel ander gevoel opwekken.
Dan worden ze wondermooi.
Een willekeurig fragment ( en ik heb geen flauw idee uit welk stuk ) hier op mijn facebookpagina ( ik krijg het filmpje om de 1 of andere reden niet opgeladen hier ...) ...


Voor de liefhebbers : dit was het programma : 

F. Mendelssohn - Symfonie nr. 7 in d voor strijkorkest
K. Hartmann - Concerto Funèbre voor viool en strijkorkest
L. van Beethoven - Strijkkwartet opus 95 'Serioso' (arr. G. Mahler)

Op het einde speelden ze nog een toegift van Tchaikovsky en dat kende ik zowaar :) ! 
Ik ben altijd erg onder de indruk als ik zie hoe zo ' vanzelf ' zo'n muzikanten de mooiste dingen uit hun instrument krijgen !

Antwerpen: en dan nu een streepje muziek !











































Tijdens de pauze geraakte ik aan de praat met mijn buurman.
Die bleek ons al gezien te hebben in het restaurant want hij zat daar ook.
Hij vertelde me dat zijn vrouw meespeelde in het orkest.
( Ik denk dat hij erg fier moet zijn op zijn vrouw ! )
En hij bleek mijn blog te kennen !
Straf hé ! 
Bij deze ' zwaai zwaai ' naar de vriendelijke meneer met de getalenteerde vrouw  ! 
Wil je eens een concert meemaken in de kerk waar AMUZ zijn activiteiten laat doorgaan ? Dan vind je hier alle info. Het is allebei een aanrader !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com