vrijdag 25 oktober 2013

DIY gebreide wanten zonder vingers

DIY gebreide wanten zonder vingers
English translation here ...

Hier ben ik er mee, met het patroon !
Om te beginnen nog effe zeggen dat jullie allemaal voor iedereen in je omgeving en voor jezelf natuurlijk ook een paar van die wanten mogen maken.
Maar gebruik mijn patroon aub niet voor commerciële doeleinden en neem mijn patroon niet over zonder bronvermelding en link naar mijn blog/patroon.
Dat lijkt me een goeie deal :).
En dan nu ! : breien maar ! Benodigdheden




- garen :  Ik gebruikte voor deze wanten iets meer dan 1 bobijn katoen in blauw .
Het gaat wel om een behoorlijk dik garen, pas je patroon of je priemen aan als je garen veel dunner is!
Voor het rode hartje gebruikte ik een restje Catania.

- priemen : ik gebruikte 3 paar priemen : maat 3, maat 3,5 en maat 4

- dikke naald en schaartje

- steekmarkeerders en toerentellers zijn handige hulpmiddelen ! 









Zo maak je het : 

Deze wanten bestaan eigenlijk gewoon uit telkens 1 rechthoek die je aan de zijkant toenaait en waarbij je een opening laat voor je duim.
Er moeten dus geen steken bijkomen of er moet niet geminderd worden en dat maakt het allemaal wat minder ingewikkeld.
De wanten beginnen met een boord van ribbels, gaan dan verder in tricotsteek met daarin het ingebreid hart en het rode hartje en eindigen opnieuw met een boord van smallere ribbels.

DIY gebreide wanten zonder vingers

Er staan 2 motieven op deze wanten : ingebreide grote reliëfharten op de buitenkant en kleine rode hartjes aan de binnenkant.

Ik neem in mijn beschrijving op wanneer je ze moet beginnen breien, maar je kan die motieven natuurlijk ook in andere breisels verwerken...

DIY gebreide wanten zonder vingers

Begin elke rij met een kantsteek : neem gewoon de steek over van de éne naar de andere naald zonder hem te breien en begin pas vanaf steek 2 te breien.

Ik ben vergeten om een proeflapje te maken en ook vergeten om de wanten te meten vooraleer ze in mekaar gestoken werden.
Maar ik kan je wel deze afmetingen doorgeven : 
- de eerste boord is ongeveer 8 cm
- het tricotdeel met de hartjes een 11 tot 12 cm
- en het laatste boordje meet een 3 cm
- In totaal is de handschoen 22 cm lang en in de breedte aan het stuk van de tricotsteek schat ik een 20-tal cm. De breedte kan ik niet nauwkeurig meten omdat ik ze al aan mekaar genaaid heb...   


1.  Eerst brei je de boord.
Zet 38 steken op met naald nummer 3 en brei met de boordsteek 26 rijen.
Ik gebruikte een boordsteek van afwisselend 2 rechtsen en 2 averechtsen .  
Maar vergeet je kantsteek niet ! 
Je hebt dan voor elke rij : 1 kantsteek + 6 keer 2 rechtse en 2 averechtse  + een extra averechtse.
Je breit elke rij op dezelfde manier.
Ik gebruik zelf een ' toerenteller ' om te tellen in welke rij ik zit. Dat is een toestelletje ( ik zal er wel eens een foto van trekken ) dat je na elke rij een getal verder draait zodat je blijft onthouden hoeveel rijen je al hebt gebreid.
Héél handig vind ik dat !
Je kan best een boord met kleinere breinaaldmaat breien als de rest van je breiwerk. Die boord is dan smaller dan de rest van je breiwerk.

een woordje uitleg 
Met  een boordsteek  creëer je ribbels in je breiwerk. En de breedte van die ribbels veranderen naargelang het aantal steken dat je afwisselend gebruikt. Een boord met bijvoorbeeld telkens 4 rechtsen en 4 averechtsen heeft veel bredere ribbels dan een boord van afwisselend 1 rechtse en 1 averechtse.
Als je telkens eindigt met de laatste averechtse van je patroon ( als je bijvoorbeeld 4 rechtsen en 4 averechtsen breit is de laatste averechtse de vierde averechtse . Logisch eigenlijk ) kan je de volgende rij weer beginnen met rechtsen en brei je elke priem op dezelfde manier... Da's makkelijker. 
Als je dus een boord wil maken met de boordsteek, is het het makkelijkst dat je aantal steken een veelvoud is van het aantal steken dat je gebruikt om de ribbels te vormen. Bij smalle boorden van 1 rechtse en 1 averechtse is het voldoende dat je een even aantal steken opzet. Bij brede ribbels van 4 rechtse en 4 averechtse werkt het het handigst als je een aantal steken opzet die een veelvoud zijn van 8.
( en tel er natuurlijk je 2 kantsteken nog bij als je die gaat gebruiken )   
Ben je nog mee :) ? 


2. Dan ga je verder in tricotsteek met priemen nummer 4.
Bij tricotsteek brei je de oneven priem helemaal in rechtse steken en de even priem in averechtse steken.
Dan krijg je een glad breisel zoals je kan zien op de foto.... 

Vanaf hier wordt Want 1 anders dan Want 2 want ze zijn mekaars spiegelbeeld.

DIY gebreide wanten zonder vingers

Vervolg want 1 : 
In de 9de priem tricot ga je het ribbelhartje inbreien.
Het hartje verkrijg je door in je priem van rechtse steken op de plaats waar het hartje moet komen averechtse steken te breien.
Concreet wil dat zeggen dat je in priem 9 de tiende steek averechts breit en alle andere steken rechts.
Zo heb je het uiterste onderste puntje van het hartje gemaakt.
De even priem brei je altijd helemaal averechts. Dat blijft.
Maar in de oneven priem waarin je rechts breit, brei je nu elke keer ook de figuur die hierboven in de teltekening staat.
Dat wil zeggen : 
  • in priem 9 brei je de tiende steek averechts
  • priem 10 helemaal averechts
  • in priem 11 brei je de 9de, tiende en elfde steek averechts
  • priem 12 helemaal averechts
  • in priem 13 brei je de 8ste, 9de, 10de priem helemaal averechts , 11de en 12de steek averechts en al de rest rechts.
  • priem 14 helemaal averechts
  • Enz...
Pas op !!!
Bij dit hartje brei je elke 2de priem gewoon averechts zonder je iets aan te trekken van de tekening.
Maar bij het rode hartje is dat niet zo ! Dan moet je ook in je averechtse priem het patroon volgen ! 


Om zeker geen fouten te maken gebruik ik graag steekmarkeerders. Ik hang er eentje in het begin van mijn tekening en op het einde van mijn tekening. E,n in dit geval ook 1 helemaal in het midden van mijn breiwerk.
En misschien heb je wel ergens iets liggen dat er ook voor kan dienen : ringetjes, een lipje van een busje cola ... 
DIY gebreide wanten zonder vingers

3. Wanneer je aan de 19de priem komt in tricotsteek is het tijd om je rood hartje in te breien.

tip tip tip !!!
Mijn rood garen was veel dunner dan mijn blauw garen. Om te voorkomen dat dat zou gaan wringen en broddelen en om te zorgen dat de diktes van de verschillende materialen wat overeen kwamen, heb ik het rode hartje gewoon met dubbele draad gebreid zodat het dubbel zo dik werd ...

DIY gebreide wanten zonder vingers

Brei in de 19de priem in de 27ste steek een rode steek. 
In de 30ste rij brei je steek nummer 26, 27 en 28 rood
enz...
Je volgt gewoon het patroon...


Maar vergeet je blauw averechts ingebreid hartje niet hé ! Dat moet je tezelfdertijd ook nog verder breien. 


DIY gebreide wanten zonder vingers


4. Na de beide hartjes die als alles goed loopt in dezelfde rij nog afgewerkt zijn brei je nog verder gewoon tricotrijen tot priem 35.
Vanaf priem 35 brei je terug een boord. Die brei je met priem 3,5 en deze keer wordt het een boord met smalle ribbels.
Je breit daarvoor afwisselend 1 rechtse en 1 averechtse steek.
Je begint daarvoor met een kantsteek, dan 1 rechtse , 1 averechtse en zo afwisselend verder en de laatste steek is een rechtse .
En de volgende priem brei je op net dezelfde manier.
Na 10 steken boordsteek hecht je los af. Ik leg de nadruk op los omdat er anders niet voldoende veerkracht in je rand zit.

DIY gebreide wanten zonder vingers


Dan werk je de draadjes weg en naai je ze aan de verkeerde /binnen-kant aan mekaar met een gewone stiksteek. Maar laat plaats open voor je duim ! Je moet zelf wat uitproberen waar dat gat moet komen.

DIY gebreide wanten zonder vingers

Want 2
Want 2 brei je op dezelfde manier, alleen staan daar de hartjes in de omgekeerde volgorde...
Het ingebreide hartje begin je in de 9de priem op de 28ste steek.


En het rode hartje start in priem 19 in de 11de steek...


Voila, dat is het zowat .
Geloof me  het klinkt ingewikkelder dan het is !  

DIY gebreide wanten zonder vingers

9 opmerkingen:

  1. wat gaaf! bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf ze echt superleuk vinden! Dankjewel voor het "uitgebreide" patroontje! Mocht ik ooit weer de moed verzameld hebben om de breipennen erbij te pakken, dan is dit volgens mij een erg leuk patroon om mee te beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, wat zijn ze mooi! Ik ga het patroontje pinnen voor volgend jaar, want ik heb er net zelf gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat mooi gemaakt!
    Bedankt voor het linken bij : link je creatie. op mijn blog http://renskecreatief.blogspot.com

    Groetjes Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful! And love the little hearts, such a great touch! Found you on Oomawka Design!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Congratulations! Your pretty fingerless mittens design was one of the most clicked projects at Link & Share Wednesday! Thank you for linking up and sharing this lovely project :) Rhondda http://oombawka.blogspot.ca/2013/11/time-to-link-up-link-share-wednesday.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor een beginnend breister zoals ik ,een heel leuk breiwerkje en niet moeilijk door de goede uitleg

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com