dinsdag 15 oktober 2013

Oostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee

Toen ik afgelopen zomer ( snif snif : hij is idd afgelopen, die heerlijke zomer  ! ) een paar dagen naar Oostende treinde, bezocht ik daar het kunstmuseum MUZEE.
Er liep daar een tentoonstelling - ze loopt er nog tot 11 november trouwens - over Meneer Théodore Mesens.
Die man was me tot dan toe onbekend -  ik ben dan ook geen kunstkenner -  maar hij blijkt in de wereld van de surrealistische en dadaïstische kunst erg belangrijk te zijn geweest.
Hij was een soort van mecenas voor kunstenaars die groot geworden zijn in dat genre en was zelf ook kunstenaar.
Oostende: MUZEE aan Zee
Oostende: MUZEE aan Zee

Ik was van zijn eigen werken niet zo onder de indruk, al maak ik een uitzondering voor bovenstaande werken...
Hij maakte vooral wat collage-achtige dingen.

Oostende: MUZEE aan Zee
desmond morris

Maar op die tentoonstelling waren ook tal van werken te zien van grote (helaas vooral)  meneren en (bijzonder weinig) mevrouwen.
En daar zaten echt heel erg goede werken tussen!
Hieronder foto's van werken die mij erg beroeren en die ik daar zag en fotografeerde.
Uiteraard doet een foto op die manier het werk in kwestie geen eer aan, maar het is maar dat je een gedacht hebt van wat voor schatten daar allemaal te zien zijn hé ...

Oostende: MUZEE aan Zee
Sevranckx

Oostende: MUZEE aan Zee
flouquet

Oostende: MUZEE aan Zee
permeke


Oostende: MUZEE aan Zee
sevranckx

Oostende: MUZEE aan ZeeOostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee
reclame sigaretten magritte

Oostende: MUZEE aan Zee
magritte
Oostende: MUZEE aan Zee
magritte

Oostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee
Oostende: MUZEE aan Zee


Oostende: MUZEE aan Zee
detail uit een werk van Delvaux
Oostende: MUZEE aan Zee
detail uit een werk van Delvaux

Oostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee
Oostende: MUZEE aan Zee






















Ge ziet het : Delvaux ( 1 van mijn absolute favoriete kunstenaars ), Magritte, Permeke, Morris, Spilliaert, Tuymans....
Da's niet niks en dat hangt daar gewoon allemaal bijeen !
Ik weet niet goed meer welke werken nu behoorden tot de tijdelijke tentoonstelling Mesens en welke tot de vaste collectie, maar er hangt heel veel en vooral heel veel moois!

Oostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee

Oostende: MUZEE aan Zee


Oostende: MUZEE aan Zee
Spilliaerts

Oostende: MUZEE aan Zee
Tanguy

Oostende: MUZEE aan Zee
Tuymans
Naast het feit dat de werken die er hangen erg de moeite zijn, is het gebouw op zich ook zeer aangenaam : licht, rustig, ruim, aangename temperatuur...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit 1 van de mooiste tentoonstellingen/musea vind die ik al bezocht heb !
Daar kunnen we in Antwerpen met het MAS echt niet tegenop!
 ( al moet ik voor de volledigheid zeggen dat de opbouw en inhoud van de collectie in dat laatste museum natuurlijk helemaal anders is en dat het museum voor schone kunsten in Antwerpen voor het tijdelijk de deuren sloot ook een zeer aangenaam museum is om kunst te bekijken ) 

Soit...
Wilt ge er ook eens naartoe ? 
adres : 
Romestraat 16
Oostende
Meer info vind je op hun website hier 
Er loopt trouwens momenteel ook een tentoonstelling met werken van Hugo Claus, nog tot ergens in januari 2014...
Misschien ga ik nog wel eens richting Oostende dus ...


2 opmerkingen:

  1. jarenlang werkte ik er praktisch naast de deur (neckermann reiskantoor) en stapte er nooit of te nimmer binnen. Toen ik veranderde van job, want dit een van de eerste dingen die ik wel deed. Raar hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com