vrijdag 14 februari 2014

DIY: tip: originele materialen om te verwerken in juwelen ...

Ik maak meestal juwelen met kralen, maar het kan geen kwaad om eens rond je te kijken : je vindt namelijk in en rond het huis best wel veel andere materialen waar je kralen en/of juwelen van kan maken.
Ik heb er hier een aantal op een rijtje gezet maar ik ben er zeker van dat je er zelf nog zal vinden als je je fantasie de vrije loop laat ! 

DIY: tip: originele materialen om te verwerken in  juwelen ...
Van deze bellen maakte ik al verschillende versies : ze zijn gemaakt met edelsteenschijfjes waar ik gehaakte rondelletjes tussen stak. Zelf gehaakt uiteraard . En zelf verzonnen ook ...
Ik vind dit zelf een heel tof oorbelontwerpje !



Ook deze bellen zijn gehaakt en ook hiervan maakte ik al verschillende versies : een eigen ontworpen gehaakt bloemetje waar ik oorstekertjes opkleefde. Ik deed trouwens ook al hetzelfde met andere vormen zoals hartjes en rondjes ...
Bij deze bellen combineerde ik gehaakte onderdelen - zelf gehaakte hartjes - met zelfgemaakte en zelfontworpen jeanskussentjes. Ik heb nog een flink aantal van die kussentjes klaar liggen om nog meer bellen van te maken.... Helaas ben ik van dit paar oorbellen 1 exemplaar verloren : het waren namelijk bellen die ik zelf zeer graag en veel droeg ...



Hoe je deze vilten kralen kan maken, legde ik hier uit . Ik maakte er een lange ketting mee...

Ook knopen kan je goed gebruiken bij het maken van juwelen : dit zijn glazen knoopjes waarbij aan de achterkant een oogje zat om ze vast te naaien. Ik zaagde die stukjes er af en vijlde (met een nagelvijl , dat gaat het beste heb ik ondervonden) de achterkant glad alvorens er oorstekertjes op te kleven. Lijkt simpel, maar het is wel wat knoeien om die achterkant  glad te krijgen, zeker als je dat manueel doet...

Deze ring is een combinatie van 3 knopen ... : gewoon op  mekaar plakken, een ringbasis vastkleven aan de achterkant en je hebt een vrolijke kleurrijke ring !
Nog niet zo lang geleden liet ik ook zien hoe je een armband kan maken van knopen ...


Duik ook eens in het 'timmer- en bouw' materiaal dat je in  huis hebt. Daar vond ik deze vijzen waarvan ik de schroef afzaagde en er oorknoopjes van maakte door er een oorstekertje op te kleven. Hier schreef ik uit hoe ik dat deed ... Deze bellen zijn trouwens helemaal naar Australië gegaan !!! 



Deze ringetjes vond ik in de doe-het-zelfzaak bij het loodgietergerief ...





















Ook  deze rubberringetjes zijn - wel meestal in het zwart - te vinden in den Brico of de Gamma.














Ik maakte er oa deze armband mee...










De natuur schenkt ook een hoop mooie dingen waar je mee kan spelen... Gewone kleine keitjes en een oorstekertje aan mekaar kleven geeft schattige oorstekertjes... 

Het is wel wat zoeken om er 2 te vinden die mooi bij elkaar passen...
Ook schelpen kan je verwerken in een juweel...
In zijn geheel...


...of in stukjes gebroken zoals deze schelpstukjes in het midden van de ketting. Er zijn ook kleine volledige schelpjes in de ketting geregen...


Deze kralen kocht ik wel in een kralenwinkel, maar zijn eigenlijk zaden ...



En in de hobbywinkel kocht ik een doosje vol spiegelmozaïektegeltjes...






...en houten rondjes die ik omvormde in broches...
Je kan natuurlijk evengoed zelf een takje in schijfjes zagen, al denk ik wel dat je ze goed moet laten drogen vooraleer je ze kan gebruiken...















En volgende keer laat ik nog ander materiaal zien waar ik bellen mee maakte ! 
Maar dan stap voor stap ...

Wat lijkt jou nog iets tofs om juwelen mee te maken ? 


3 opmerkingen:

  1. Er zitten echt wel hele toffe dingen tussen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, zo al die verschillende materialen. Indenk wel eens aan paperclips en veiligheidsspelden. Daar kun je volgens mij ook leuke dingen mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. SUPER-post!
    Ik hou van upcycling en dit is dat all-the way; geweldig

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com