vrijdag 14 maart 2014

DIY: noppen breien, zo doe je dat

Ik heb al een paar keer iets gemaakt met gebreide noppen en ik heb het nu wel onder de knie.
Tijd om het eens te delen vond ik ...
Noppen breien doe je zo : 


Op de plaats waar de nop moet komen brei je een rechtse steek. Maar in plaats van de onderliggende steek van je linkse naald te laten vallen, laat je hem daar en brei je er nog 4 steken extra in...

Daarvoor sla je de draad een keer rond de rechtse naald in de richting van de pijl.
Dan heb je steek 2...


Voor steek 3 doe je alsof je de linkse steek gaat breien, maar net als bij steek 1 laat je de onderliggende steek nog steeds op de naald staan in plaats van hem er te laten afglijden.


Steek 4 maak je op dezelfde manier als steek 2 : sla de draad een keer extra rond de rechtse naald in de richting van de pijl.


En de laatste steek brei je weer gewoon zoals steek 1 en 3, maar deze keer laat je de onderliggende steek weg gewoon van je naald glijden. Resultaat : 5 nieuwe steken in 1 onderliggende steek.


Dan volgt nu de volgende stap : draai je breiwerk om en brei de 5 nieuwe steken - en alleen die 5 -  averechts.


Draai je werk weer om en brei de 5 steken rechts.
Dit herhaal je tot je 5 rijen tricotsteek hebt gebreid met de 5 steken
Dat is telkens afwisselend 1 rij rechts, 1 rij averechts.


Dan heb je dit ...


Nu ga je de 5 steken terug reduceren tot 1 steek door 1 per 1 steek 2 tot en met 5 over steek 1 te halen.


Dan heb je dit.
En dit beste mensen, is je nopje.


Brei gewoon je priem verder af zoals bedoelt. 


En ziedaar ! Een nop ! 

DIY: noppen breien, zo doe je dat

ALSTUBLIEFT ! 

12 opmerkingen:

  1. Dikke merci ! Noppen haken deed ik al, maar met deze tutorial worden er in de toekomst misschien wel eens noppen gebreid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This is a fabulous tutorial! Pinned! Thanks so much for sharing!
    Have a wonderful day and weekend!
    Hugs from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo'n breister maar door deze geweldige tutorial heb je me wel zin doen krijgen om dit eens uit te proberen! Dankjewel en een leuk weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eindelijk een mooi nopje kunnen breien met deze fijne tutorial. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. is het normaal dat het nopje erbovenop ligt ,
    voor de 5 rijen tricot is de eerste rij waar je uit 1 steek 5 steken maakt?

    dank u

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet zo goed of ik je vraag goed begrijp? Het nopje ligt boven op want anders is het geen nopje.
      En ja, de eerste rij is die waarin je in steek steken breit.

      Verwijderen
  6. Geweldig, eindelijk gelukt om een nopje te breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo! Ik heb een vraag. Mijn moeder heeft jaren geleden een mooie omslagdoek gebreid. Ze wil er nog een breien maar we kunnen nergens een patroon vinden. Kun jij ons eraan helpen? Ik kan een foto sturen. Ik hoor graag van je. Alvast heel erg bedankt! Groet, Hilde Pol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens op Garnstudio: daar staan veel gratis patronen: https://www.garnstudio.com/home.php?cid=7

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com