dinsdag 22 april 2014

Lezen: Mijn favoriete (moes)tuinboeken...

Ten huize M(i)e is het tuinseizoen volop begonnen.
Zaaien, snoeien, opruimen, veel over-en't-weer lopen om te zien of er al iets uitkomt, véél foto's maken (dat mindert wel tegen het einde van het jaar als de zomer voorbij is maar momenteel fotografeer ik zowat elk sprietje dat de kop boven de grond steekt) ... en boeken lezen over tuinieren...
Lezen over tuinieren kan je gelukkig ook in de koude maanden doen, en als je goeie (moestuin)boeken hebt is het lezen van die boeken een waar genot.
Dit zijn mijn favoriete tuinboeken : 

Lezen: Mijn favoriete (moes)tuinboeken...

Lezen: Mijn favoriete (moes)tuinboeken...Ik was al verkocht voor Jelle toen ik een paar jaar geleden las dat hij zeer druk in de weer was met groentezaadjes en aarde. Want Jelle was toen nog maar een snotneus van een jaar of 15. Hij had (heeft nog steeds)  een toffe website en niet veel later ook een boek.
Ik huur zelf een appartement met 2 piepkleine stadstuintjes : 1 vanvoor dat propvol planten en bloemen staat en 1 vanachter waar ik een ietwat mislukte poging tot wat gazon aanleggen ondernam en ik in de zomer lekker kan liggen luieren onder een vijgenboom die op het einde van de zomer zowat heel de tuin onder zijn lommerrijke dak verstopt. Dat heeft als consequentie dat ik - alhoewel dolgelukkig met mijn tuintjes - niet echt veel ruimte heb om een moestuin aan te leggen. Maar ik wil écht groentjes kweken. Dus zet ik hier en daar wat potten groenten in de achtertuin  en sinds vorig jaar ook zelfs wat zakken tussen de begroeiing in de voortuin.
Jelle heeft een moestuin in bakken en legt in zijn boek en op zijn website uitvoerig uit hoe je zo'n bakken maakt, welke grond daar in moet ( sinds ik dat las overweeg ik elk jaar of ik toch niet die makkelijke moestuinmix van hem zou aankopen. Maar hij is nogal duur, en moeilijk te verkrijgen, zeker als je geen auto hebt... Dus voorlopig doe ik het maar met potgrond ), hoe je moet zaaien, wanneer je moet zaaien en oogsten, ... Het tuinieren met moestuinbakken wordt hoe langer hoe populairder en dat is wellicht niet zomaar. Overweeg je ook om op die manier te tuinieren, dan is het zeker een goed idee om eens te gaan kijken op zijn website of zijn boek aan te schaffen !  
  

Het volgende boek kocht ik flink wat jaren geleden voor een prikje in de Makro. Het is een dikke klepper en staat echt vol met supergoeie informatie over zowat alles wat je kan tegenkomen in je tuin. Toen enkele jaren geleden de wegen van de meneer-die-me-ooit-graag-zag en ik zich weer scheidden, moesten we een aantal dingen verdelen en ik heb zowat alle tuinboeken die we toen hadden met alle plezier achtergelaten in ruil voor dit boek... Dit boek gaat niet alleen over moestuinieren, maar over tuinieren in het algemeen : als ik wil weten wanneer ik mijn hortensia's moet snoeien of wat die witte schijn op mijn pompoenbladeren is, zoek ik het op in dit boek. Ik weet niet of het nog te verkrijgen is, maar zo ja : doen !  


De Wim, daar heb ik het voor ! In zijn TV-programma zie je de extase  van zijn hele lijf stralen als hij vertelt over de eerste keer dat zijn kolen lukten, over de weelderigheid van het aantal pompoenen aan zijn planten en de fantastische smaak van zijn zelfgekweekte tomaten.
Ik ken dat gevoel : ik heb dat namelijk ook :) . Zo'n zaadje zien ontkiemen en dag per dag zien groeien tot je de vruchten kan opeten : ik kan daar intens van genieten. Miraculeus vind ik dat , elke keer opnieuw.
Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld toen ik vernam dat er ook een boek kwam.
Ook in zijn boek straalt het enthousiasme er af én het staat propvol goede tips.  Het is ingedeeld per maand zodat je het als moestuinkalender kan gebruiken en direct weet wat je op de huidige moment van het jaar kan en moet doen in de moestuin. Door hem heb ik nu een aantal zakken met potgrond vol met erwtjes gezaaid : dat blijken namelijk planten te zijn die zelf ook de grond bemesten, dus na de oogst laat ik de planten gewoon mee opgaan in de grond en zo heb ik natuurlijke mest. 



De moestuinklepper van Madame Zsazsa en Dorien Knockaert is mijn laatste aanwinst en op vlak van moestuinieren ziet het er naar uit dat dit mijn favoriet gaat worden. Ik heb hem nog niet helemaal uit maar op het kleine deel dat ik al las heb ik al on-ge-loof-lijk veel geleerd : eindelijk snap ik het verhaal van base en zure grond, weet ik waarom wisselteelt zo belangrijk is, kan ik mulchen en snap ik hoe een composthoop werkt. Iedereen kent Mme Zsazsa ondertussen wellicht van haar rokjesboek, maar als je haar blog leest ben je niet zo verbaasd dat er nu ook een moestuinboek verscheen. 
Haar moestuin is jaloersmakend indrukwekkend, en ze kan het zo ongelooflijk goed uitleggen.
Sinds ik dit boek heb strooi ik lustig uitgetrokken onkruid ( zonder wortels en zonder zaadjes ! ) rond in mijn tuin en ben ik op zoek naar een goei plekje om stinkende gier te maken. 
Tof vind ik ook dat ze regelmatig uitlegt welke andere - meer traditionele en commerciële -  manieren je kan gebruiken om in de moestuin iets te doen, maar ze legt vervolgens ook haarfijn uit waarom dat - meestal uit milieuoverwegingen - een slecht idee is.     
Achteraan het boek is een dik stuk voorzien voor de vegetarische recepten van Dorien Knockaert. Ik heb die nog niet uitgeplozen, maar ik ga er beslist wel wat van maken want vegetarische kost staat ten huize M(i)e eigenlijk te weinig op het menu en om mijn cholesterol-huishouden in goede balans te krijgen en mijn lichaamsgewicht wat te verbeteren zou het geen slechte zaak zijn als ik dat wat meer op tafel zette. Jaja mijn lief : ook voor jou zou dat goed zijn ;) !  
Dit moestuin- annex kookboek is een absolute aanrader : het staat boordevol goeie informatie  gericht naar de ietwat meer verantwoorde moestuinierder in spé en is grappig, leest heel vlot, is mooi en heeft bovendien 3 handige lintjes als bladwijzer ! Wat wil een mens nog meer eigenlijk feitelijk ? 

Zo.
Ik ga zaaien ...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze boeken. 



4 opmerkingen:

  1. kan ik alleen maar beamen! Veel zaai- en oogstplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really like the photograph in your blog header...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. thanks ! it's a macroshot from tiny little moss 'flowers ' . In real live they are not taller than 2 cm....

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com