dinsdag 19 augustus 2014

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Ge denkt misschien dat ge er alles van weet, van dat bloemekes- en bijtjesverhaal.
En ge weet zeker en vast al wel dat die bijtjes heel erg belangrijk zijn maar het hoe langer hoe moeilijker hebben om te overleven.
Dus zet ge net als ik uw tuin vol met schoon bloemekes ... .

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Maar de kans is groot dat ik u nu iets ga vertellen dat ge - net zoals ik tot voor kort -  nog niet wist.
Iets waaruit blijkt dat het lang niet zo eenvoudig in mekaar zit als ge dacht.

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Mijn voortuin staat vol met hortensia's.
Geërfd van de vorige huurster, maar zeker welgekomen want mooi en goed voor de natuur en de bijtjes.
Dacht ik ... .

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Maar toen las ik een artikel (edito: staat helaas niet meer op internet).
En sindsdien let ik wat meer op het insectenleven in mijn tuin.
En kom ik tot de vaststelling dat er heel wat bloemen zijn waar geen insecten op af komen.
Dat blijkt te komen - weet ik nu - omdat ze geen meeldraden hebben en dus ook geen stuifmeel.
Meestal gaat het om door de mens gekweekte soorten.
De hortensia is er 1 van, maar er zijn er nog veel en veel meer... . Steriele bloemen ... .

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Ik merk dat er andere bloemen zijn waar deze knuffelige vliegende beestjes wel gek op zijn: de oreganobloemen bijvoorbeeld, en de goudsbloemen, de zonnebloemen (de gewone toch), de lavendel, de salie... 
En de bloemen die vaak als onkruid worden bestempeld.

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Ik ga blijven genieten van mijn hortensia's, maar ik wil toch een extra inspanning doen voor de vlinders, bijtjes en ander vliegend plezier. Ik heb besloten in de toekomst er bij het zaaien en planten van bloemen meer op te letten of het soorten zijn waar de bijtjes en hun andere vliegende collega's iets aan hebben.
En 'onkruid' met bloemen mag nog meer dan het al deed blijven staan van mij.... .

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Misschien wisten jullie dat al, maar voor mij was dat nieuw.
Ik dacht namelijk : bloem = stuifmeel = blije bij.
Maar zo werkt het dus niet ... .
Bij deze dus een warme oproep om in't vervolg ook te kijken naar de insectvriendelijkheid van kleurrijke bloemen waarmee je je tuin en balkon vol zet. 

Tip: over de bloemekes en de bijtjes

Wisten jullie dat eigenlijk ? 

4 opmerkingen:

  1. Mmm, heel interessant, had er geen idee van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wist ik helemaal niet. Maar wat ben ik blij dat ik jouw blogje en het andere heb gelezen. We moeten de bijtjes en vlinders een handje helpen. En hoe mooi ik hortensia's ook vind...ze krijgen enkel een plekje op mijn terras in pot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jip, wij wisten dat hier al, ook nog niet zo heel lang. Het bij-verhaal is zo zielig hé.
    Ik lette er al erg op (geen hortensia's hier), wel goudsbloemen, zonnebloemen, wilde geraniumachtigen (?), vlinderstruiken, kruiden allerlei soms in bloei, lavendel, korenbloemen... , maar doe nog een extra inspanning! En inderdaad op de ('mooi') gekochte planten uit de plantenzaak deze zomer GEEN enkele bij of vlinder op gezien, ik koop ze niet meer volgend jaar! Bedankt! Annie
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com