maandag 18 augustus 2014

Parijs - la Recyclerie

Na onze mislukte uitstap naar de grote maar zeer gesloten rommelmarkt in Parijs, zaten we  vlakbij ' la Recyclerie '.
En daar ging ik met mijn  gezelschap ietske drinken... .
Die kende dat al en hij kent mij en hij heeft gewoon zelf ook een erg goede smaak en daarom wist hij dus dat hij me daar zeker mee naartoe moest nemen.

Parijs - la Recyclerie

La Recyclerie is eigenlijk een oud treinstationnetje dat niet meer gebruikt wordt en ligt dus aan een spoorweg. 

Parijs - la Recyclerie

Het is me niet helemaal duidelijk of er nog treinen rijden - ik vermoed van niet maar ik ben niet zeker - maar wat ik wel heb gezien is dat aan beide kanten van de spoorweg tuintjes zijn aangelegd. 
Aan 1 kant wat meer een terras, aan de andere kant een echte tuin.
Ik heb ze niet gezien maar vermoedelijk zitten er ook kippen en het zou me niet verbazen dat er ook groenten geteeld worden in die tuintjes.

Parijs - la Recyclerie

Het gebouw zelf is hoger gelegen, en er is zoveel te zien !
Ook op het verdiep van het gebouw zelf staat er een terras: met gerecycleerde spullen... .

Parijs - la Recyclerie

Binnen is een deel wat serre-achtig. Er staat oa een kiwiplant en af en toe wordt er 'stoom afgelaten' om een tropisch klimaat te creëren.

Parijs - la Recyclerie
Parijs - la Recyclerie

Op de moment dat wij er binnen vielen was er heel wat bedrijvigheid: er werd met meubelen gesjouwd en veel over en weer gelopen en ik zag precies niet veel andere klanten die iets kwamen drinken. Ik ben eigenlijk niet zeker of ze wel echt open waren voor drinkende klanten, maar er werd ons niks in de weg gelegd en we werden vriendelijk bediend.

Parijs - la Recyclerie

Het interieur is een amalgaantje van recyclagemateriaal en oorspronkelijke elementen van het gebouw zelf.
Het geheel was wat chaotisch en ruw en overal waar je keek was iets schoons te zien.
Ik vind het heel geslaagd, al ben ik niet zeker of het eigenlijk al af is.
Zie toch eens die mooie vloeren, ruwe muren , onafgewerkte plafonds... !

Parijs - la Recyclerie

Ge kunt er gewoon een glas gaan drinken of uw knorrende maag sussen met eten , maar daarnaast gebeurt er ook heel wat op sociaal, cultureel en ecologisch vlak.
Op hun facebookpagina zag ik dat ze ook activiteiten voor kinderen organiseren en rommelmarkten en workshops en optredens en nog veel meer... .

Parijs - la Recyclerie

Ergens in een hoekje op een toog zag ik een fantastisch roze servies staan!

Parijs - la Recyclerie
Parijs - la Recyclerie

Ik dronk er een huisgemaakte limonade, iets fris zurigs met ook wat suiker en kaneel. Zonder gember (dat lust ik namelijk niet). Héél erg lekker ! 

Parijs - la Recyclerie

Zo ziet de voorgevel er uit... .

Parijs - la Recyclerie

La Recyclerie heeft ook een facebookpagina en een website.
Het is gelegen in (aan ?)  Porte de Clignancourt en er is een metro-uitgang voor de deur.
Het lijkt me een hippe place-to-be, maar 1 mét inhoud: consuminderen, sociaal en ecologisch zijn,  recycleren, creëren, experimenteren ... . Je kan er terecht voor een maaltijd of een drankje, maar ook voor  workshops, rommelmarkten, kunst , cultuur enz... .
Ik zou er zeker eens binnenwippen als ge in Parijs komt !  Ik ga dat zeker nog eens doen als ik er zelf nog eens kom !


4 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com