vrijdag 10 oktober 2014

DIY schelparmband

DIY schelparmband

Bij het uitpakken en ontdekken van al het moois in de gekregen doos vol kralen, kwam ik een aantal doosjes met schelphangertjes tegen en ik wist onmiddellijk wat ik daar mee zou maken.
Deze armband dus...
Ik héb er namelijk al eens zo 1 gemaakt (je kan er een foto van zien helemaal achteraan dit bericht) en ik vond hem erg mooi en ik wist gewoon dat dat met dit materiaal weer zou lukken.
Hier gaan we voor de tut van de week ! 


BENODIGDHEDEN :
materiaal : 
- een stukje schakelketting, lang genoeg om rond je pols te passen. Ik heb graag dat armbanden wat los zitten, ge moet maar zien wat jij het liefste hebt. Voor deze armband gebruikte ik een stuk stevige gerecycleerde zilverkleurige ketting van een oude halsketting die ik afbrak. Vaak is dat steviger dan de ketting die je in kralenshops kan kopen. Maar ik gaf al eerder in deze blogpost alle nodige info over het werken met ketting ....  .
Zorg dat de schakels ruim genoeg zijn om er een ringetje door te kunnen steken !
- schelphangertjes: Ik gebruikte er 55. En ik had 4 verschillende kleuren. Ik vermoed dat deze niet echt van schelp zijn gemaakt maar van kunststof.  Je kan deze soort van armbanden natuurlijk ook maken met totaal andere hangertjes, je hoeft geen schelphangers te gebruiken.
- een slotje
- 56 open ringetjes in bijpassend metaal. 


gereedschap : 
- 2 platbektangen



ZO MAAK JE HET  : 

Bevestig met een ringetje het slotje aan het uiteinde van het stukje ketting.


Hang een schelphangertje met een ringetje aan het eerste schakeltje van de ketting.
Zo'n schakelketting bestaat uit schakels die afwisselend in de tegenovergestelde richting staan. Herhaal het bevestigen van zo'n hangertje    - toch in mijn geval - in elke 4de schakel die in dezelfde richting staat. Maar als je meer of minder kleuren hebt kan je een ander patroon gebruiken natuurlijk.  
Als je zo heel de ketting bent langsgegaan met hangertjes in kleur 1, begin je opnieuw met kleur nummer 2 en hang je opnieuw een schelphanger in het schakeltje  (van dezelfde richting)  naast de eerste en werk je weer zo heel de armband af ... .
Omdat mijn hangertjes maanvormig zijn, hing ik ze afwisselend met hun punt naar de 1 en dan weer naar de andere kant : dat staat mooier  vind ik  .... .
Doe vervolgens hetzelfde opnieuw in het derde schakeltje van dezelfde richting met kleur 3.
Je hebt nu in elk schakeltje in dezelfde richting een hangertje gehangen en nu ga je de schakels in de tegengestelde richting opvullen. Ik gebruikte daar een 4de kleur voor - lichtoranje.
In mijn geval waren daarna de kleuren op dus begon ik terug met een rij in kleur 1. 
En de laatste rij deed ik weer in kleur 2.
Resultaat : er hangt nu een schelpkraaltje met een ringetje in elke schakel van de armband.
De allerlaatste schakel laat je vrij : die dient om de ketting te sluiten.










En zo heb je een supertoffe bedelarmband met heel veel bedeltjes. Zo simpel is dat dus ! 

DIY schelparmband

En dit was mijn eerste versie ... .


DIY schelparmband

Oh ! En als je niet meer weet hoe je zo'n ringetjes properkes opent en terug sluit, moet je hier maar eens kijken ...

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

4 opmerkingen:

  1. Knap. Je brengt me op ideetjes voor een projectje tijdens de wintermaanden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ongelofelijk mooi geworden zeg. Die doos is dus zeker goed terecht gekomen.

    Het lukt me nu pas een bericht te plaatsen. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. beautiful! Love the shells and the colors!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com