vrijdag 7 november 2014

DIY juwelen: materiaal : strass-plaksteentjes


DIY juwelen: materiaal : strass-plaksteentjes

In de grote doos vol kralen die ik onlangs van iemand zo gul kado kreeg, zaten massa's strassdingetjes. Oa plaksteentjes.
Nu heb ik niet zoveel ervaring met het werken met plaksteentjes - ik ben nogal een smosser met lijm en da's niet handig met plaksteentjes - maar als ik zoiets toegestopt krijg wil ik er met veel plezier proberen iets mee te maken.
En dat lukte nog ook vind ik zelf ! 
In feite zou ik zelfs best nog wat meer plaksteentjes kunnen verwerken eigenlijk...
Een keertje stoeien met wat plaksteentjes maakt me natuurlijk nog geen expert in die dingen, maar ik wil toch al wel vertellen wat ik er over weet.
En ik heb ook al wat bellen gefabriceerd met het blinkend materiaal dat ik in mekaar stak met de steentjes, dus verwacht je aan een flinke portie geglitter de komende vrijdagen ! 
DIY juwelen: materiaal : strass-plaksteentjes

Maar vandaag hou ik het nog bescheiden.
Mede door het gebrek aan goeie foto's ;) .
Moest ik nu niet in het midden van de nacht zitten te typen - het is 2 uur ondertussen en ik wil nog in bad! -  dan zou ik er nog wat kunnen bijmaken, maar er is geen zonlicht meer en dan gaat dat niet zo goed ;)



Kenmerken : 
Plaksteentjes kunnen op verschillende vlakken verschillen.
Het verschil dat ik het belangrijkst vind, is te zien op de foto hierboven : de vorm van de achterkant.   
Daarin bestaan 2 grote groepen : die met een puntige achterkant (pointed back), en de platte (flat back) .
En de manier waarop beiden gebruikt worden, is verschillend.
Met die met een platte achterkant kan je zelf veel experimenteren : die kleef je namelijk overal op waar je dat goed vindt staan. Ik gebruikte ze in het verleden bijvoorbeeld al op fimomaaksels...


( Effe vloeken tussendoor want - MILJAAR ! - mijn pc doet ambetant zeg ! Dat duurt hier nogal vandaag om iets geschreven te krijgen :( ...  Zo, nu kan ik verder ... ) 

Voor die met een puntje heb je specifieke onderdelen nodig : ornamenten van - veelal -  metaal die een kuiltje hebben waar een plaksteentje in hoort.
Zoals de ornamenten hieronder ...


Naast een verschil in achterkant , verschillen de steentjes ook van grootte , van kleur en van materiaal.
De mijne zijn van glas, maar ze bestaan ook in kunststof.


Soms kan je - meestal erg goedkoop - strassplakkers kopen die al uit zichzelf kleven. Maar ik vertrouw die lijm niet zo : ik gebruik sowieso - zelfklevend of niet - toch graag een goed plakmiddel.
Daarom kies ik voor 2-compontentenlijm.
Het gaat met andere lijm ook, maar uit ervaring kan ik zeggen dat 2-componentenlijm het beste blijft zitten bij het maken van juwelen, al is dat nog geen garantie dat het nooit zal loskomen...

DIY juwelen: materiaal : strass-plaksteentjes

Ik breng de lijm aan met een tandenstoker of een nietstift.
En ik wacht minstens 24 uur vooraleer ik de gelijmde onderdelen verwerk, al weet ik niet zeker of dat wel nodig is maar het kan zeker geen kwaad...

En bij deze heb ik jullie alles verteld wat ik weet over strass-plaksteentjes.
Weet je er zelf nog meer van ? Laat dat dan gerust weten !
En volgende week laat ik bellen zien die ik heb gemaakt met deze blinkers...
Goei weekend allemaal !

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com