donderdag 9 april 2015

In mijn tuintje: babyworteltjes

In mijn tuintje: babyworteltjes

Ik heb nog niks gedaan in mijn moestuintje, ik weet zelfs geeneens welke zaadjes ik nog in huis heb. 
Erg hé !
Ik zal er eens invliegen dit weekend sé.
In mijn tuintje: babyworteltjes

Maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks beweegt in mijn pottenmoestuintje.
Ik had namelijk al wat dingen gepland en gezaaid in de nazomer en de herfst en die hebben de winter overleefd en krijgen nu een groeischeut.
Zoals bijvoorbeeld dit worteltje...
Ik zaaide vorig jaar voor het eerst worteltjes. 
En ik heb ontdekt dat dat zeer trage kiemers zijn , maar ook zeer trage groeiers. 

In mijn tuintje: babyworteltjes

De eerste zaaisels oogstte ik voorbije zomer al en bleven erg klein , een centimeter of 6 maximum. Vermoedelijk komt dat omdat ze bij mij in potten staan.
Die eerste worteloogst heb ik al lang opgegeten.
Maar ik besloot op het einde van de zomer de ondertussen leegstaande plantenzakken ten volle te benutten door er een nieuwe lading worteltjes in te zaaien.

In mijn tuintje: babyworteltjes

De wortelplantjes die ik toen zaaide hebben gewoon alsof het niks is de winter overleefd.
Het ambetante maar ook wel spannende van worteltjes is dat ze onder de grond zitten en je dus geen idee hebt hoe groot ze zijn.
Ik zie wel dat het loof  nu de ergste winterprik voorbij is een groeischeut heeft gekregen en toen kon ik me niet meer inhouden en heb ik er toch eentje uitgetrokken.

In mijn tuintje: babyworteltjes

Zoals je ziet is het nog maar een heel klein babyworteltje.
Dus mogen ze nog gewoon op hun gemakske wat verder toenemen in omvang, traag mag ook namelijk.


In mijn tuintje: babyworteltjes

8 opmerkingen:

  1. Als je ze wil oogsten, moet je bovenaan een beetje grond rondom wegdoen, een centimetertje of zo en dan kan je zien hoe dik ze zijn en heb je een beter idee van de grootte, het loof bovenop zegt dikwijls ook wel iets erover. Maar elke groente groeit best in volle grond natuurlijk. Succes met de wortelen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Worteltjes vers uit de tuin, heerlijk:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Traag groeien om vééél smaak op te kunnen doen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's hier weer.
    Vooral die blauwe oude stenen zie ik graag. Hebben jullie zo een terras?

    Verder heel erg onder de indruk van de eerste foto van de vorige post: jij bij dat standbeeld. Een foto voor een tentoonstelling. ZO mooi! Wow! Dat moet heerlijk zijn als je zo'n foto's van jezelf hebt. (een van je ouders moet een goede fotograaf zijn geweest... jaloers, ik heb van mezelf niet meer dan tien foto's van onder de 12)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. schone steen hé ! ik heb helaas geen terras en dus al helemaal niet met die stenen. Ik groef deze mee op met de aardperen ( http://mooisvanme.blogspot.be/2015/02/aardperen-uit-mijnen-grond-met-recept.html ) en ik hoop zo nog wat schatten in de grond te vinden :).Dat zou ik héél plezant vinden zelfs !
      En ja, mijn beide ouders kunnen redelijk goed fotograferen, mijn vader het meest van de 2. Er zijn inderdaad heel veel mooie foto's van toen, alleen zijn die helaas verdeeld over 5 huishoudens. Ik heb ooit een deel van die foto's opnieuw zelf afgedrukt in de donkere kamer - geloof me : da's was zéér areidsintensief ! - en als ik mijn moeder kan overtuigen dat ze me de negatieven nog eens leent wil ik de rest ooit proberen in te scannen.
      Vanaf mijn 12 jaar heb ik dan weer bijna geen foto's meer helaas....

      Verwijderen
  5. Aahh, wat een schattig worteltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Terrific series on the baby carrot :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com