woensdag 15 juli 2015

Recept: tomatensoep eens anders...

Recept: tomatensoep eens anders...

Ik moet bekennen dat ik tegenwoordig wat slabak op vlak van eten : veel te weinig versbereid eten, te vaak 'prefab'eten of uit eten, 's middags als lunch te weinig zelfgemaakte meegebrachte dingen ...
Nee, ik ben niet goed bezig.... .

Recept: tomatensoep eens anders...

Maar ...
Gezien ik nu vakantie heb ( een flinke ' YIHHHHHHAAAAAAAA'! is hierbij wel op zijn plaats ) besloot ik me eens goed te herpakken en dus struin ik terug wat kookboeken af op zoek naar nieuwe receptjes en inspiratie.
Zo ontdekte ik deze heerlijke tomatensoep-'eens-helemaal-anders', namelijk met erwten, veel kruiden, munt en kokosmelk.
Voor de geïnteresseerden : het is een veganistisch recept ...

Recept: tomatensoep eens anders...

INGREDIENTEN
- een flinke portie rijpe en lekkere tomaten. Minimaal een 5-tal dikke of het equivalent ervan... ( ik gebruikte er 7 )
- véél kruiden, zijnde : 
         - 2-tal theelepels gemalen komijnzaadjes
         - 2-tal theelepels gemalen korianderzaadjes
         - een halve theelepel venkelzaad
         - 3 laurierblaadjes
         - een groen chilipeperke
         - een eetlepel fijngesneden verse munt
Voor die gemalen kruiden heb ik nog een tip : 


Als ge die zelf vers maalt, zijn die veel lekkerder! 
Helaas hebben ze geen hele komijnzaadjes in mijn plaatselijke supermarkt dus doe ik het voorlopig maar met voorgemalen komijn, maar de koriander maalde ik wel zelf.
Ik kocht daarvoor een oude koffiemolen op een rommelmarkt ( ik word daar dan trouwens ook altijd wat nostalgisch van want zo werd bij ons thuis vroeger de koffie gemaakt : zelfgemalen, mét "bitterpéé" er bij en dan doorgieten door een papieren filter. We hadden trouwens ook een tijdje een koffiemolen die je met de hand moest bedienen en wij als kinderen waren er steeds als de kippen bij als er bonen gemalen moesten worden met dat ding ...
Voor zover het nostalgisch tussendoortje ..
Ge ziet hieronder : wat werkt goed hé! En lekker rieken dat dat doet !


- een ui of 2

- een paar teentjes look : ik gebruikte 2 zelfgeteelde kleine bolletjes 
- een beetje olie of boter
- 4 dl kokosmelk
- 250 gram erwten
- een halve eetlepel suiker
- peper en zout
- mixer

Recept: tomatensoep eens anders...

ZO MAAK JE HET : 

Snij de tomaten in blokjes.


En mix ze glad.
Indien nodig kan je daar wat water bijdoen, dat mixt beter ...


Snij de ui in ringen...


Pel de look ( ik ben zo fier op mijn zelfgeteelde lookbollekes ! ) en fruit beiden in wat olie of boter lekker bruin.


Snij de groene peper fijn nadat je de zaadlijsten er uit haalde.


Je mag de kruiden ( komijn, koriander, peper en venkelzaadjes ) bij de ui en look voegen.
Vergeet dan niet even goed te ruiken want dan komen alle aroma's van die kruiden vrij en dat ruikt overheerlijk !



Dan mag de tomatenpulp en de kokosmelk ( nu ja : het was eerder een pasta eigenlijk, soms is dat met kokosmelk ) er bij. 
Laat dat allemaal eventjes pruttelen. 


Ge moogt daar ook wat water bijdoen als ze te dik is ( ik deed dat ook ).
Laat dat een klein kwartierke zachtjes pruttelen.
Doe er een klein schepje suiker bij...


...En de erwtjes en laat het allemaal door en door heet worden.


Als ze goed warm is mag als finishing touch de munt er nog bij en uiteraard eventueel wat peper en zout.



Ik at de soep met wat Indische papadums erbij. Die kan je tegenwoordig vinden in de plaatselijke supermarkt in de afdeling 'wereldkeuken' . Ze worden verkocht als grote ronde schijven: je moet ze dan insmeren met wat olie, er een stukje keukenrol opleggen en een 45 seconden in de microgolfoven later zijn ze etensklaar.
Echt lekker bij deze soep !

Recept: tomatensoep eens anders...


Meer soeprecepten ? Hier vind je er heel veel, van mezelf en van anderen ....
Meer recepten van mij ? Kijk dan eens hier.


4 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com