maandag 18 april 2016

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Er zijn heel erg veel dingen die ik veel liever doe dan winkelen.
Als ik op reis ga staat ter plaatse gaan winkelen dan ook niet echt bovenaan op mijn verlanglijstje.
Temeer daar je meestal toch dezelfde winkels tegenkomt dan in mijn stad.
Maar voor mijn Marokkoreisje was dat anders. Toen ik doorhad dat ik echt naar Marokko zou gaan, begon een zoektocht naar een manier om zoveel mogelijk lege plaats te hebben in mijn valies om ze vol te kunnen proppen met plaatselijke vondsten.
Ik heb er mijn omgeving de oren van hun kop over gezaagd : zou ik geen grotere valies kopen? Wat als ik te veel gewicht mee terug breng? Hoe zou ik mijn bagage zo minimalistisch mogelijk kunnen houden ? Is een sjakosj ook handbagage en zo nee, kan ik dan een lege valies meenemen én mijn bagage in de handbagage ? Hoe groot is dat eigenlijk, die handbagage ? ....
Ik heb er echt over gezaagd. Waarvoor mijn excuses aan de mensen die het moesten aanhoren...

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

En het kwam allemaal goed : ik kocht vanalles en het ging allemaal in mijn valies en ik kwam zelfs niet aan  het max gewicht ( ik had verdorie nog veel meer kunnen meebrengen ! ). 

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Mijn winkelwoede was oa ingegeven doordat mijn moeder na haar Marokkoreisje 40 jaar geleden nu nog altijd dingen gebruikt die ze daar kocht. En dat zijn mooie dingen.

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Ik vermoedde dat in Marokko winkelen ook een toffe manier zou zijn om het land te ontdekken. En dat bleek waar te zijn. Rondsnuisteren in de medina's met Latifa was heel plezant en in niks te vergelijken met parfum kopen in Sephora op de Champs Elysees in Parijs.

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Winkelen in Marokko verloopt ook helemaal anders dan winkelen in onze contreien. Er moet daar namelijk afgepingeld worden.
Ik verwachtte en hoopte dat Latifa daar zeer bedreven zou in zijn, maar we hadden allebei hetzelfde probleem : hoe pingel je af van iets waarvan je de prijs al belachelijk laag vindt ? 

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Dat afpingelen bleek niet zo evident namelijk. Ik weet met zekerheid dat we naar plaatselijke normen te veel hebben betaald voor minstens een deel van onze aankopen. Maar naar onze normen lagen de prijzen er zo laag dat ze al koopjes waren zonder af te pingelen. En ik voelde me ongemakkelijk bij het nog naar beneden proberen te krijgen van die prijzen. 
Toch hebben we het zowat altijd gedaan, Latifa die Arabisch spreekt was daarbij een grote hulp.
Maar achteraf zei haar man ons dat we veel en veel te weinig hadden afgeboden.

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen


Maar da's niet erg : ik heb in vergelijking met de prijzen hier gouden zaakjes gedaan met de dingen die ik daar kocht en dat de mensen daar te veel hebben gekregen naar plaatselijke normen vind ik geen probleem : ze hebben het daar namelijk niet al te breed, ze kunnen het geld zeker goed gebruiken...

Marokko : gemijmer over winkelen en afpingelen

Hebben jullie al eens moeten afpingelen? En hoe voelde dat ? En lukte dat een beetje ?
Meer Marokkoblogposts via deze tag...

8 opmerkingen:

  1. Ik kan heel goed afpingelen als het moet en als je het op de goede manier doet kunnen ze dat in Marokko enorm waarderen. Maar je moet een ander ook wat gunnen en dat heb ik in Marokko veel gedaan. Jij zei het al, ten eerste zijn de prijzen belachelijk laag en ten tweede hebben de mensen het niet breed. Ook ik heb veel gekocht, er is ook zoveel moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat heel erg te moeten doen, afpingelen, ik kan dat ook niet en ik voel mij er zeer ongemakkelijk bij. En als ik het zo hoor, zou ik het ook niet erg vinden de volle prijs te betalen, als je weet dat ze het niet breed hebben. Maar misschien is het wel een belediging als je niet afpingelt?? Ik was in ieder geval met lege koffers heen gegaan, tjonge, wat een hoop moois!! En met volle terug dus, haha! Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is me 1 maal gelukt in Egypte en achteraf kreeg ik schouderklopjes van Egyptenaren. maar o,o,o, wat voel ik me er raar bij. Ik doe het veel liever niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's weer. Nee afpingelen is niets voor mij. En wat je zegt, voor jou was het al goedkoop. Hebben zij ook een goede dag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's maak je toch!

    Afpingelen doe ik niet graag en als het kan dan neem ik het liefst iemand met me mee die daar wel goed in is en er geen moeite mee heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeh... Afpingelen... Afschuwelijk...
    Veel mensen kunnen het als een sport zien, maar ik voel me er ongemakkelijk bij.
    En helemaal als de prijzen, zoals jij vertelt, al zo laag zijn en de spullen zo bijzonder...
    Maar; ''s Lands wijs, 's lands eer!'
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Ik ga over een tijdje naar markko en ik las dat je in de sephora was. Weet je misschien nog waar die zat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, dat ging over de sephora in Parijs (waar ik zeer toevallig net een uurtje geleden nog was!) Ik weet zelfs niet of ze dat hebben in marokko. veel plezier daar!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com