vrijdag 12 augustus 2016

DIY - ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

Wat doen jullie met jullie vuile was op reis? Ik bedoel: hoe bergen jullie die op en hoe brengen jullie die terug mee naar huis? 
In mijn valies richting huis steken de vuil onderbroeken en kousen, de kadookes voor tante Marie en opa Charles en de te veel meegenomen nog proper kleren gezellig samen bijeen. ( Fictief hé, ik heb geen tante Marie en helemaal geen opa's meer, maar als ik de echte namen gebruik willen de betrokkenen mijn kadokes misschien niet meer :) ) En dat vind ik niet ideaal eigenlijk.... .
Ik steek dat wel vaak eerst in een plastieken zakje maar dat ademt niet en lijkt me dus ook niet zo goed.
Ik heb ook al een keertje een kussensloop meegenomen waar ik dan mijn vuil kleren in stop.
Maar ik heb nog een flinke voorraad stofjes in huis en toen dacht ik: ik maak gewoon een 'vuile was'-zak voor in mijn koffer! Dat moet niet mooi zijn en is niet al te moeilijk.
En zoals gewoonlijk als ik iets maak, nam ik er ook foto's van voor op mijn blog. Da's een gewoonte geworden.
Het is een héél eenvoudige katoenen zak geworden, maar toch ga ik uitleggen hoe ik het deed want het lijkt me een ideaal projectje voor een beginnende naaier die wat schrik heeft om dingen verkeerd te doen....

How do you bring back home your dirty laundry when you're on a holiday? In my case the dirty socks and panties end up in the same traveling bag as the gifts for granny and uncle John and my clean clothes.
Sometimes I first put it in a plastic bag but that doesn't breath. Or I use a cotton pillow case.
But I have a big stash of fabric so I decided to make a simple cotton 'dirty laundry'-bag for my suitcase.
And because it is a habit of mine to make pictures of everything I make, I can show you how I did it..
It is a simple pattern, but I will explain it detailed anyway because this project is ideal for starting sewers who are afraid to make mistakes. 

DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES:
materiaal:
- Katoenen stof , je moet er als je hetzelfde formaat wil maken als ik 2 rechthoeken van 70 op 50 uit krijgen. 
- naaigaren in bijpassende kleur
- Een lint. Ik gebruikte eindjes zpagetti
gereedschap:
- stikmachine
- schaar
- eventueel meetlat/lintmeter en balpen
- Een naald met stompe punt en groot oog of een veiligheidsspeld.
- kopspelden
strijkijzer



material:
- A piece of fabric. I used cotton and when you want to make exactly the same size as I did, you need to have enough fabric for two rectangles 70 at 50 cm...
- sewing thread
- some ribbon, I used some zpagetti in orange
tools
- sewing machine
- A big needle with a big hole and a round tip or a safety pin.
- scissors
- pen and a ruler
- pins
- iron


DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

ZO MAAK JE HET/DIY: 


Knip 2 rechthoeken uit van ongeveer 70 op 50. Ik knipte eigenlijk zomaar op het zicht een strook van mijn lap, plooide die dubbel en knipte die nog eens door. De grootte komt zo nauw niet hé, je kan deze zak zo groot of klein maken als je zelf wilt...
Stik ze met de goede kanten op elkaar alvast aan 1 smalle kant aan mekaar. Dat is de bodem van de zak.

Cut 2 rectangles measuring 70 at 50. Actually I improvised and cutted a strip of my fabric without measuring, folded it double and cutted it again. The size is not that important, you can make this bag as big or as small as you like...
Sew both rectangles with the good sides towards each other at one of the small sides. That's the bottom of your bag.



Plooi aan de andere smalle kant beide stukken een centimeter of 10 om, strijk het plat en zet eventueel vast met kopspelden.
Stik nu de lange kanten ook aan mekaar tot aan het begin van de dubbelgeplooide stof.
Nu heb je een zak.

Fold each piece of fabric on the other small side at 10 cm, iron and fix with pins.

Sew both pieces together on both long sides until you reach the folded part.
Now you have a bag.



Haal de kopspelden uit  de omgevouwen stukjes en vouw aan de zijkanten de zomen om, zet eventueel vast met spelden en stik ze vast. Vouw de stof terug om.

Remove the pins of the folded piece, fold a hem, fix it with pins and sew it... Fold the fabric again as before.


Maak nu een buis voor het lint door het omgevouwen stuk 2 keer te doorstikken zoals op de foto.

Make a tube for the ribbon by sewing the folded piece twice (look at picture).



Stik nu het stukje tussen de buis en de rand van de zak toe door een paar keer heen en weer te stikken (zie foto). Dit zal de zak versterken.

Close the space between the tube and the edge by sewing it up and down a few times (look at picture) . This will strengthen the bag.



Nu mag het lint er in: rijg het lint aan de naald en maak er een knoop in of maak het lint vast aan de veiligheidsspeld.

Now it's time for the ribbon: Thread the ribbon onto the needle and make a knot or attach the ribbon onto the safety pin.



Steek de naald of de veiligheidsspeld met het lint in de buis...
Stick the needle or safety pin with ribbon through the tube ...



en duw hem er door tot je helemaal rond bent.....
until you're back at the beginning...



Maak een knoop in beide uiteinden....
Knot both ends of the ribbon together...


Doe dit allemaal nog een keertje maar deze keer aan de andere opening. Zo heb je een lint aan elke kant van de zak.

Repeat this at the other side of the bag. That way you have a ribbon at each side of the bag...


DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

Om rafelen te voorkomen kan je best nog eens zigzaggen langs de rand en knip vervolgens alle losse eindjes draad af...
To prevent shreds you better sew the edges with a zigzag stitch. Then cut the loose ends....



Draai de tas binnenste buiten en ze is klaar!
Turn the bag inside out and it's ready to use!


DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

Om te sluiten trek je beide linten aan en draai je ze een paar keer rond de bijeengepropte opening.
To close the bag you pull each ribbon and turn the ribbons around the squiched opening of the bag.


DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

Natuurlijk kan je de zak nog op allerlei manieren decoreren. Je kan er ook een naam op aanbrengen, van de kinderen bijvoorbeeld. En hij is uiteraard ook bruikbaar voor andere dingen dan voor  vuile was in je koffer :).

Of course you can decorate your bag if you want to or you can add the name of your child .... And of course you can use this bag for other purposes too!


DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling

Zo! Goeie reis!

Have a nice trip!

DIY -  ik ga op reis en ik neem mee: ne 'vuile was'-zak/'Dirty Laundry'-bag for travelling


Meer naaiprojectjes van mij...
More English tutorials....

PS: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kocht dit materiaal dan ook op eigen initiatief aan volle prijs. Ik schrijf deze blogpost zonder er iets voor in de plaats te krijgen en ik krijg geen vergoeding voor mogelijke aankopen door doorverwijzing via mijn blog...
I have an advertisement- and sponsorfree blog.   I bought these parts at full price and at my own initiative. I don't get anything for writing this blog post or for buyers who found these sellers through my blog.

10 opmerkingen:

  1. Hahaha, daar gebruik ik de zakken van Dille&Camille voor, maar zo'n zelfgemaakt exemplaar heeft toch véél meer charme. Dank je wel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat handig! Ik stop de vuile was altijd in plastic tasjes maar net wat je zegt, dat "ademt" niet. Mooi is deze geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee om zpagetti als lint te gebruiken: die ga ik onthouden!

    In de caravan heb ik katoenen waszakken (gekochte).
    Als ik naar een bungalow op vakantie ga, gebruik ik altijd een vuilniszak.
    Ga ik vliegen dan gebruik ik plastic tasjes.

    Maar je hebt gelijk: plastic ademt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En in zo"n plastieken zak zit dat soms dagen in hé, dus daarom dat ik dacht, dat kan anders :)

      Verwijderen
  4. Veel te mooi voor vuile was! Ik zou dat gebruiken als turnzakje voor de kids...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat kan je natuurlijk ook doen. Maar ik heb geen kinderen ;) .

      Verwijderen
  5. Wat vrolijk om dat in je koffer tegen te komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Great idea! I'm always forgetting to pack a laundry bag when traveling. This one is too pretty to forget.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Such a great idea and it came out fantastic!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vroeger had ik ook zo'n tasje voor gym op school. Goed idee voor vuil wasgoed. Ik doe dat nu ook in plastic, of als ik ga vliegen, met een lege plastic zak tussen schoon en vuil, maar dan blijf je ompakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com