zaterdag 25 maart 2017

Parijs: Mexicaanse kunst in Grand Palais I

Ramon Cano Manilla - indienne d'oaxaca
Ramon Cano Manilla - indienne d'oaxaca

1 van de absolute hoogtepunten van mijn tripje naar Parijs afgelopen winter, was de tentoonstelling met Mexicaanse kunst uit de periode 1900 - 1950 in Grand Palais.
Maar zo schoon dat dat was!

Tiburcio Sanchez de la Barquera
Tiburcio Sanchez de la Barquera
En omdat die tentoonstelling helaas al voorbij is en ik er écht zoveel moois zag, heb ik beslist om er heel veel foto's van te laten zien. Zo krijg je toch een serieuze impressie van wat er te zien was. 

José Maria Jara - detail uit La veillée funébre
José Maria Jara - detail uit La veillée funébre

Ik besloot om deze tentoonstelling te bezoeken nadat ik op het instagramaccount van Lili er wat foto's van zag. Dat zag er erg veelbelovend uit en ik werd niet teleurgesteld. 

Roberto Montenegro - detail uit le masque
Roberto Montenegro - detail uit le masque 
Wat ik erg opvallend vond, was de rol van de vrouw in deze tentoonstelling. Vrouwen zijn in de kunstwereld nog erg ondervertegenwoordigd maar in deze tentoonstelling hingen veel werken die door vrouwen waren gemaakt én werden veel vrouwen afgebeeld in de tentoongestelde werken.

Angel Zarraga - detail uit La femme et le pantin
Angel Zarraga - detail uit La femme et le pantin

Wellicht kunnen echte kunstkenners met veel grote woorden beschrijven waarom dit een toffe tentoonstelling was.
Ik kan dat niet en ga dat dus ook niet proberen.
Kijk gewoon zelf maar.
Deel 2 komt er in het kort ook aan.
Angél Zarraga - detail uit Petite fille aux fruits
Angél Zarraga - detail uit Petite fille aux fruits
Diego Rivera
Angél Zarraga
Angél Zarraga
Angél Zarraga
Angél Zarraga
Angél Zarraga
Angél Zarraga
Nahiu Olin
Nahiu Olin

Agustin Lazo
Agustin Lazo - detail 

José Clemente Orozco
José Clemente Orozco
Alberto Garduno
Alberto Garduno
José Clemente Orosco
José Clemente Orozco
José Clemente Orozco
José Clemente Orozco


David Alfaro Siqueiros
David Alfaro Siqueiros
David Alfaro Siqueiros
David Alfaro Siqueiros
David Alfaro Siqueiros
David Alfaro Siqueiros
Diego Rivera
Diego Rivera
Diego Rivera
Diego Rivera

Zo.
Klaar voor deel 2 ?

2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com