vrijdag 7 april 2017

Parijs: Mexicaanse kunst in Grand Palais II

werk van Frida Kahlo
frida kahlo
Vandaag deel 2 met foto's van de mooie,  zeer mooie, prachtige tentoonstelling vol Mexicaanse kunst in Grand Palais in Parijs afgelopen winter.
Deel 1 kan je hier zien.


werk van Frida Kahlo
frida kahlo
Voor deel II val ik al direct in huis met wat mij betreft dé trekpleister van de tentoonstelling: een aantal werken van Frida Kahlo!
(begin je nu ook te kwijlen?) 
Het eerste werkje is een klein zelfportretje geschilderd op glas. Op foto zie je de afmetingen natuurlijk niet echt maar het is kleiner dan een blad papier.
Het werk hier net boven is dan weer erg groot. 
Maar wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze allemaal zo oogverblindend schoon en zo aangrijpend zijn. Ik werd er zowaar stil van. 

werk van Frida Kahlo
Frida Kahlo
Frida Kahlo was voor mij dé grote naam van de tentoonstelling, maar dat betekent niet dat de andere uitgestalde werken minderwaardig of oninteressant zouden zijn. 


Frida Kahlo
Ik deed de éne na de andere ontdekking, zoveel bekoorlijke werken die er daar allemaal bijeen hingen in die tentoonstelling!  

luis martinez - detail
Luis Martinez

Ik hou van kunst maar ik ben totaal geen kunstkenner. 
Maar nav deel I   ging ik op zoek naar wat informatie over de kunstenaars wiens werken er tentoongesteld werden en mijn enthousiasme over de tentoonstelling werd er alleen maar groter van.

detail - olga costa
Olga Costa

Deze kunstenaars waren stuk voor stuk maatschappelijk geëngageerde mensen. In hun werken zaten veel maatschappijkritische elementen en velen van hen waren communistisch geïnspireerd.

detail- nahui olin
Nahui Olin
En ook vandaag zitten er veel werken van vrouwelijke kunstenaars tussen.

maria izquierdo
Maria Izquierdo

Zoals ik ook al in deel I vertelde, is deze tentoonstelling in Grand Palais helaas al afgelopen. 

nahui olin - detail
nahui olin
Maar er zijn altijd tentoonstellingen in Grand Palais, dus het loont zeker de moeite om eens op hun website te kijken of er iets geagendeerd naar je gading. 

olga costa - detail
olga costa

rosa rolanda - detail
rosa rolanda

Grand Palais is trouwens ook een mooi gebouw. Het ligt aan de Champs Elysées en Place de la Concorde en aan de overkant ligt een ander - gratis! - mooi museum: Petit Palais. 

nahui olin
nahui olin

antonio ruiz
antonio ruiz
maria izquierdo
maria izquierdo
manuel rodriguez lozano
manuel rodriguez lozano


alfonso michel
alfonso michel
Miguel Covarrubias

gabriel fernandez ledesma
gabriel fernandez ledesma

jorge gonzales camarena
jorge gonzales camarena

ramon alva de la canal

gerardo murillo
gerardo murillo

nahui olin
nahui olin


miguel covarrubias
miguel covarrubias
miguel covarrubias
miguel covarrubias

rufino tamayo
rufino tamayo

leonora carrington
leonora carrington

wolfgang paalen
wolfgang paalen

juan o'gorman
juan o'gorman

alice rahon
alice rahon

Meer blogposts over Parijs via deze tag ...
Meer blogposts over musea via deze tag...

2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com