vrijdag 30 juni 2017

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Ik schreef afgelopen weekend al over mijn sashikoprojectje en vandaag zal ik uitleggen hoe ik het maakte zodat je zelf ook aan de slag kan als je dat wil...
Ik maakte mijn hoesje voor een vierkant lack-bijzettafeltje van ikea, maar dat kan natuurlijk voor gelijk welke tafel.

Last weekend I wrote about my latest sashiko project and today I will explain how I made it so you can try it for yourself.
I made the cover for my ikea square lack table, but you can use this for any table you want.


DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

materiaal:
  • voldoende jeansstof. 
      • Meet daarvoor hoe groot je tafel is en doe er aan elke kant minimum een 5 cm bij. 
      • Je moet ook nog genoeg stof over hebben om later aan elke kant van je lap een boord te bevestigen die de dikte van het tafelblad bedekt. (Een vierkant lacktafeltje meet 55 op 55 cm en de boord 5 cm.) 
      • Natuurlijk kan je dit ook met andere stof doen! 
      • Was de stof voor gebruik om te vermijden dat ze achteraf nog gaat krimpen of de kleur afgaat op het borduursel.
  • sashikogaren: ik gebruikte crèmekleurig garen en had toch bijna 2 strengen  van 100 meter nodig.
  • stikgaren
gereedschap: 
  • stofschaar
  • sashikonaald. Je kan daar een gewoon middeldikke naald voor gebruiken. Liefst een lange, dat werkt handiger.
  • Iets om mee op stof te tekenen: ik gebruikte een kinderviltstift. Gebruik iets dat na een wasbeurt van je stof af gaat want je moet op de goede kant van je stof tekenen! Maar het moet ook iets zijn dat er op blijft tot je het wast  ... (lees wat mijn probleem was hier).
  • naaimachine ( Optioneel, je kan het natuurlijk ook helemaal met de hand maken.)
  • Een grote meetlat en een geodriehoek maakt de boel ook wat handiger...

material:
  • denim fabric : First take the measurements of your table. Make sure to have enough fabric to cover the surface of your table + 4 times the thickness of the table top. Wash the fabric before using it.
  • sashiko yarn: I used almost 2skeins of 100 meter crème colored sashiko yarn.
  • sewing thread
tools:
  • scissors
  • (sashiko)needle. You can use any middle sized needle, preferably a long one.
  • Something to draw on fabric: I used some children's color pens. Make sure you can easily wash it out of the fabric when your project is finished! You need to draw at the good side of the work! 
  • (Optional) sewing machine, but you can also sew everything by hand.
  • a big ruler and triangle ruler
DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

ZO MAAK JE HET/ DIY
  • HET BORDUURWERK/THE EMBROIDERY
    • voorbereiding/preparation
Knip een stuk stof uit van minimum  65 op 65 cm (de afmetingen die ik gebruik zijn gebaseerd op de maten van mijn tafeltje).
Indien nodig ( ik deed het niet) kan je de stof aan de rand zigzaggen om rafelen te voorkomen. 

Cut a piece of fabric measuring 65 by 65 cm ( = based on my table: adjust when yours has a different size) .
When necessary you can zig zag the edge to prevent it from fraying. (I didn't) 

Teken daarop een vierkant van 55 op 55 cm.
Verdeel dat vierkant in vakjes van 1 centimeter op 1 centimeter.
Om het naaien te vergemakkelijken kan je de lijnen elke 3 cm in een andere kleur zetten zodat je én een raster hebt van vierkantjes van 1 op 1 cm én een raster van vierkanten van 3 op 3 cm.
Als je dit raster hebt getekend, kan je beginnen naaien.

Draw a square 55 by 55 cm. 
Divide it in small squares measuring 1 by 1 cm.
To make the sewing more easy, you can use a different color every 3 cm.
That way you make a grid with squares 1 by 1 cm and at the same time a grid with squares measuring 3 by 3.
Now you can start embroidering... 


DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

    • sashikonaaitechnieken/sashiko sewing technique 
Bij sashikoborduurwerk naai je het patroon in lange lijnen en niet figuurtje per figuurtje.
Dit ontwerp start met lange rechte lijnen om de 3 cm.

For sashiko embroidery you sew in long lines and not figure by figure.
For this design you start with long straight lines each 3 cm.

Bij sashiko gebruik je kleine rechte steekjes in kettingsteek. In het voorbeeld in het boek werden  3 steekjes genaaid per centimeter, maar dat lukte me écht niet. Misschien was de stof daar te dik voor? Ik naaide 2 steekjes per centimeter.

In sashiko you use the running stitch. In the book they sew 3 stitches each centimeter, but that was to difficult for me: I made 2 stitches each centimeter. I think my fabric was to heavy for such small stitches.

Maar dat is nog niet alles: In sashikopatronen mogen steken mekaar niet kruisend overlappen. Om dit te vermijden moet je er bij het naaien op letten dat je steek niet tot aan het "kruispunt" komt. 
Ik heb een tekening gemaakt om te illustreren hoe het wel en hoe het niet moet: 

That's not all: in sashiko embroidery you may not cross 2 stitches. Therefor you need to take care that your stitches don't come to close to the crossing lines you drew.
I made a drawing to explain this: 


DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Kijk ook eens goed naar onderstaande foto: je ziet dat er ruimte is tussen elke steek, geen enkele steek overlapt een andere....
Take a good look at the picture below: there is space between all stitches: they never cross! 

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Bij mijn vorige sashikoprojecten naaide ik met enkele draad. Maar bij dit project gebruikte ik de draad dubbel omdat je zo lekkere fluffy dikke steken krijgt en dat is bij dit projectje veel mooier.

For my first sashiko projects I used my sashiko yarn single. But for this project I used it double because that way you have more fluffy stitches. 

Om te voorkomen dat de stof gaat trekken en bobbelig wordt, mag je de draad niet te strak aantrekken. Er mag best wat speling op de draad zitten.

To prevent the fabric to make waves, you may not tighten the yarn while sewing. The stitches must be 'loose'.

Zo: begin maar te naaien, je weet nu alles wat je moet weten om te kunnen starten: 
  • lange rechte lijnen
  • niet te strak
  • om de 3 centimeter
  • 2 tot 3 steekjes per centimeter
  • en zorg dat je een beetje van de (dwarsliggende kruisende) lijn afblijft!
Now you know everything you need to know to start sewing:
  • long straight lines
  • not to tight
  • 1 line each 3 cm
  • 2 to 3 stitches each cm
  • and stay away from the (crossing) lines you drew.


Je krijgt het mooiste resultaat als je mooie gelijke steekjes maakt, maar dat lukte mij echt niet. Ik vreesde een beetje dat het resultaat op niks zou trekken (= Vlaamse spreektaal voor nergens naar zou lijken) maar dat bleek bij het eindresultaat best wel mee te vallen. Probeer het zelf ook zo zorgvuldig mogelijk te doen maar panikeer niet als dat niet lukt.

Your piece of embroidery with look at his best when sewing equal straight stitches. But I couldn't make them as nice as I wanted so I wasn't sure about the result. But happily that seemed good enough. 
Try to make nice stitches but don't panic when they are not as perfect as you wanted.
      • het patroon/the pattern
Ik heb het patroon stap voor stap uitgetekend: borduur telkens de rode lijnen.
Dit is de eerste van 4 stappen: Een rechte lijn om de 3 centimeter.

This is a step by step sketch of the pattern. The red lines are the ones you need to sew next.
This is step 1: a straight line every 3  centimeter.

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Als je alle lijnen op deze manier hebt geborduurd, mag je aan de dwarse lijnen beginnen. Je doet gewoon net hetzelfde als in de eerste stap: lange rechte lijnen borduren, met telkens 3 cm tussen, zonder de steekjes van de vorige reeks lijnen te kruisen en zonder strak aan te trekken. 

When all vertical lines are finished, you start with the horizontal ones. Just sew the same way you did in step 1. 


DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Zo krijg je een rasterpatroon met vierkantjes van  3 op 3 cm.
When you finished step 2, you have embroidered a grid with squares measuring 3 by 3 cm.

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

De volgende 2 reeksen lijnen zijn diagonale lijnen. Kijk op de tekening hieronder hoe de derde reeks moet lopen. Je zal merken dat de de steekjes die je maakt wat groter worden omdat een diagonaal van een vierkantje nu eenmaal langer is dan een been van een vierkant. 

For the next 2 steps you have to sew diagonal lines. Look at the picture below to see how you have to sew the lines in step 3.
You will notice that your stitches will be a bit longer than before: that's because a diagonal line in a square is longer than a line at the side of a square. 

Ook nu blijf je voorkomen dat je andere steken kruist door met je steken een klein stukje weg te blijven van de kruispunten.
In deze reeks lijnen moet je ook telkens een langer stukje overslaan na een paar steekjes! Check de tekening heel goed!
En door deze bredere lege stukjes is het nog belangrijker je draad niet te strak aan te trekken! 
Ook nu naai je weer in lange vloeiende lijnen en niet per motiefje. 

Again you will not cross other stitches while sewing. Attention: this time there are some places in the pattern with a lot more open space between 2 stitches! Make sure to check my drawing below! 

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Voor de laatste reeks lijnen doe je hetzelfde maar dan in de andere richting. Nu wordt het uiteindelijke patroon goed zichtbaar! 
Step 4 is sewed the same way as step 3, but in opposite direction. Now the pattern will show it's beauty.

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Ik heb de  stappen van het patroon voor de gemakkelijkheid ook eventjes bij mekaar gegroepeerd ...
I collected the four steps in 1 picture, just for your comfort ;) .

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Aan de achterkant ziet het naaiwerk er zo uit...
At the back it looks like this:

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

Als het borduurwerk klaar is, mag je de lap wassen en goed strijken.
When finished:  wash and iron! 

DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table


  • DE HOES/THE COVER:

  • Nu gaan we van het lapje borduurwerk een hoes maken. 
    Daarvoor tekenen we op de overschot van de stof 4 stroken van 55 op 5 cm met aan elke kant minimum 2 centimeter naadwaarde. Ik gebruik graag voldoende stof voor naden. Het teveel knip ik achteraf wel af ;) .
    Deze afmetingen zijn gebaseerd op de afmetingen van mijn tafeltje: pas ze zeker aan als jij een andere tafel gebruikt! De hoes moet heel het tafelblad en de dikte van het tafelblad bedekken.
    Knip ze uit.

    Now we are going to transform the piece of embroidery into a cover. 
    Start taking the fabric and by drawing 4 rectangles measuring 55 by 5 cm with an extra of minimum 2 cm at each side for the hems or seams.
    These measurements ar based on the size of my table: adjust when necessary.
    Cut.


    DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

    • Stik aan elke kant van de geborduurde lap een strook vast. 
    • Stik aan elke hoek de naden van de stroken aan mekaar zodat je een driedimensionale hoes krijgt. Ik moest om ze passend genoeg te krijgen de hoek wat schuin aflopend stikken omdat anders de onderkant wat bloesde. 
    • Maak nu nog een zoom aan de onderkant van de rand.
    • Draai met de goede kant naar buiten en je hoes is af! 

    • Attach a piece of fabric by sewing at each side of the embroidered piece.
    • Attach the corners of each rectangle to each other: that way you create a three dimensional piece.
    • Make a seam at the bottom and finished!
    DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

    Heeft er eigenlijk iemand al gezien dat ik in mijn borduurwerk ergens 1 stukje lijn vergeten ben van een centimeter of 15? Ik moet dat nog bijborduren maar ik vergeet dat altijd omdat dat niet opvalt ;).

    Did anyone notice I forgot a piece of embroidery? Not a lot, 15 cm. I have to correct that but I always forget it because it is not that visible.

    DIY - sashikohoes voor een vierkant tafeltje/sashiko cover for a square table

    En dan nu hop verder werken aan mijn huidige project. Hopelijk kan ik daar binnen niet al te lange tijd het resultaat van laten zien .
    And now I'm going to work on my next project. Have fun creating! 

    Meer sashikoprojecten via deze tag of op mijn pinterestpagina...
    More sashiko projects here or at my pinterest page ...

    PS: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kocht dit materiaal dan ook op eigen initiatief aan volle prijs. Ik schrijf deze blogpost zonder er iets voor in de plaats te krijgen en ik krijg geen vergoeding voor mogelijke aankopen door doorverwijzing via mijn blog...
    I have an advertisement- and sponsorfree blog.   I bought these parts at full price and at my own initiative. I don't get anything for writing this blog post or for buyers who found these sellers through my blog.
    Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

    5 opmerkingen:

    1. Dank je voor de moeite, het is mooi. Ik bewaar het voor winteravonden , nu moet ik in mijn moestuin werken ennnn! mijn tomaten beginnen te roden, een goede vakantie toegewenst☕️

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Bedankt onbekende anoniem! Ik hoop dat je een goeie oogst hebt!

        Verwijderen
    2. Compleet verliefd op dit hoesje! Echt waar schitterend. Ik denk niet dat ik er het geduld voor zou hebben.

      BeantwoordenVerwijderen

    Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
    bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com