donderdag 24 augustus 2017

Recept: zomers frisse gazpacho

Recept: zomers frisse gazpacho

Augustus en dit is mijn eerste blogreceptje van het jaar: het is duidelijk dat ik nog steeds in een kookdipje zit :) . 
Maar er moet eten op tafel komen en liefst wat gezond ook (al lukt dat laatste niet altijd even goed) en af en toe krijg ik mezelf toch weer achter de kookpotten.
Al is dat 'koken' bij dit recept misschien niet de meest correcte term: er wordt niet gekookt in de zin van 'eten bereid door het te verwarmen'.


Recept: zomers frisse gazpacho

Ik eet graag gazpacho maar ik maak het me vaak gemakkelijk door een brik klaargemaakte gazpacho mee te brengen van de supermarkt. En heel vaak zeg ik dan tegen mezelf dat ik dat toch echt eens zelf moet maken. En nu heb ik dat eindelijk gedaan en dat was zo makkelijk en vooral ook zo ongelooflijk lekker dat ik vanaf nu moeite zal moeten doen om van mezelf toestemming te krijgen om de klaargemaakte versie te kopen.

Recept: zomers frisse gazpacho

INGREDIËNTEN:

voor 1 portie voor 4 personen:
  • tomaten, 750 gr tot 1 kilo. Liefst - ik weet het, niet simpel helaas - zo lekker mogelijk. Goed rijpe ook.
  • komkommer: ik gebruik tegenwoordig graag kleine komkommertjes. Die hebben meer smaak. Maar het mag ook met een gewone.
  • groene paprika
  • 1 tot 2 uien.
  • 1 tot 3 teentjes look
  • een witte boterham
  • 2 tot 3 eetlepels rode wijnazijn
  • peper en zout en eventueel een snuifje van iets pikants
  • een eetlepel olijfolie
  • 150 ml water

Recept: zomers frisse gazpacho

MATERIAAL:

  • mixer of keukenrobot of pureermachine
  • dunschiller
  • mesje

Recept: zomers frisse gazpacho


ZO MAAK JE HET

  • Leg een tomaat of 2 opzij en verwijder bij de anderen het velletje ( want anders krijg je naar je voeten van mijn vader :) ). Dit doe je door er een kruisje in te snijden, ze even onder te dompelen in kokend water en direct in een bad ijskoud water te kieperen. Het velletje komt dan zonder moeite los... . Snij de tomaten in grove stukken.
  • Schil en snij de ui in stukken.
  • Snij de paprika in 2 stukken, leg 1 stuk apart en schil het 2de stuk wat met de dunschiller. Moet niet heel nauwkeurig hoor, het is echt niet erg als er hier en daar een stukje schil blijft zitten. Snij in grove stukken.
  • Besprenkel de boterham met rode wijnazijn en met het water.

Recept: zomers frisse gazpacho
  • Snij 2 derde van de komkommer er af en schil hem. Snij in grove stukken . De rest leg je apart.
  • Pel de knoflook en snij hem in stukken.
  • Kieper alle grofgesneden groenten samen met de look en de boterham in de keukenmachine of in een blender en mix het allemaal glad. 
Recept: zomers frisse gazpacho
  • Doe er wat peper en zout bij naar smaak en zet in de ijskast.
  • Snij de opzij gelegde stukken groenten heel fijn.
Recept: zomers frisse gazpacho
  • Laat de gazpacho een paar uur flink afkoelen in de ijskast en dien op - eventueel met wat ijsblokjes - met een schepje fijngesneden groenten en een drupje olijfolie. Zet ook azijn, peper, zout en iets pikants op tafel zodat mensen naar smaak kunnen bijkruiden.
Recept: zomers frisse gazpacho

Voila, meer is dat niet maar het is superlekker en zomers fris!

Recept: zomers frisse gazpacho

Meer recepten op deze pagina of via deze tag...

2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com