dinsdag 5 december 2017

DIY zwevende ketting/floating necklace

Eentje uit 2013 vandaag, maar deze keer met vertaling in het Engels. Veel plezier!
For today I translated a tutorial of a floating necklace I wrote in 2013. Have fun!

Knijpkralen worden vaak gebruikt om slotjes aan kettingen te bevestigingen, maar je kan ze ook gebruiken om een zwevende ketting te maken.
De knijpkraaltjes gebruik je dan om de kralen verspreid over de ketting op zijn plaats te houden

Crimp beads are often used for attaching locks onto necklaces, but you can also use them to make a 'floating necklace'.
In a floating necklace, you use the crimp beads to spread and attach the beads all over the necklace.

DIY zwevende ketting/floating necklace



BENODIGDHEDEN/SUPPLIES:
materiaal: 
Het aantal kralen en knijpkralen hangt natuurlijk af van je ontwerp. Dat kan helemaal anders zijn dan het mijne.
Liéfst zelfs ! Laat je creativiteit zijn werk doen !
Voor de ketting die ik maakte gebruikte ik dit: 
  • 7 limoengroene daggers ( Dat zijn klepelachtige kralen )
  • 14 koraalrode kleine kraaltjes
  • 20 niet al te grote knijpkralen
  • metaaldraad ( ik gebruikte gewoon metaalkleurige want ik vond mijn witte gecoate metaaldraad niet )
  • een klein veerslotje
gereedschap :
  • een kniptang
  • een lat of een kralenbord
  • een platbektang


material:
The amount of beads depends of the design of your necklace. Just use your creativity!
I used this:

  • 7 lemon green daggers
  • 14 small red beads
  • 20 crimp beads
  • coated metal wire
  • a spring ring clasp

tools:
  • cutting pliers
  • ruler or bead board
  • flat nose pliers

HOE MAAK JE HET/DIY :
1. Knip een stuk draad af van minstens 75 cm voor een ketting van 45cm. Als de draad wat langer is dan de lengte van je ketting moet worden, werkt dat namelijk makkelijker.
Zorg dat er nergens een knik in je draad zit
1. Cut a piece of wire of 75 cm or more. That's the amount of wire you need for a necklace of 45 cm.

2. Rijg een knijpkraal aan je draad en rijg dan de kralen die je wil gebruiken voor 1 ' groepje ' kralen. Bij mij was dat 1 rood, 1 dagger en 1 rood.
Sluit de rij met nog een knijpkraal.
2. Thread a crimp bead + the beads you want (in my case 1 small red + 1 dagger + 1 small red) + a crimp bead.







3. Knijp beide knijpkralen plat zoals hier beschreven.
3. Squeeze the crimp beads as shown here...









4. Rijg nog een knijpkraal aan en meet met je lat de afstand af waar je de volgende serie kralen wil hebben. Ik liet telkens 3 cm tussen de groepjes kralen ...
Knijp ook die knijpkraal plat.
Ik vind het het makkelijkst om dat te doen terwijl de draad met kralen zoals op de foto naast de lat ligt, zo kan je dat het nauwkeurigst doen. Anders moet je op de 1 of andere manier een plaatsmarkering op je draad maken zodat je weet waar de knijpkraal moet komen
4. Thread another crimp bead, decide by measuring it with the ruler or bead board where you want the next cluser of beads and squeeze the crimp bead there. 






5. Herhaal dat nu een aantal keren.
Ik deed dat 7 keer, maar dat hangt ook weer af van je ontwerp en de lengte van je ketting natuurlijk.
5. Repeat as much as you find suitable for your design. I made 7 clusters of beads.










6. Ik heb het zelf niet tot helemaal op het einde van mijn ketting gedaan, voor mij hoeven achteraan geen kralen meer te zijn.
Maar ook dat hangt weer van je ontwerp af.
Zorg er wel voor dat alles in evenwicht is en dat beide uiteinden even lang zijn.
6. I didn't go through till the end of the piece of coated metal wire. It depends on what you like. Just make sure it is a balanced design.



7. Dan is het tijd voor het slotje. Ik heb het deze keer vastgezet met 3 knijpkralen naast mekaar, maar je kan het ook bijvoorbeeld doen zoals ik het hier deed
Het is handig dat je aan beide kanten al de draad dubbel plooit op de plaats waar het slotje moet komen. Dat werkt handiger.
Rijg 3 knijpkralen en het eerste deel van het slotje aan de draad.
7. Attach the clasp. I used 3 crimp beads to attach it but you can also attacch it as described here. Start by threading 3 crimp beads + 1 piece of the clasp.







8. Rijg vervolgens het draaduiteinde terug door de 3 knijpkralen.
8. Continue by threading the end of the wire through the crimp beads a second time.










9. Knijp alle drie de knijpkralen tegelijkertijd plat en knip de overtollige draad af.
9. Squeeze all 3 crimp beads and cut the loose end of the wire...










10. Dan krijg je dit...
10. It looks like this...












11. Herhaal dit nu aan de andere kant van je ketting met het tweede deel van het slotje.
11. Repeat this at the other side...









En klaar !!!!
And done!


DIY zwevende ketting/floating necklace



Tip: je kan in plaats van een lat ook een kralenlegbord gebruiken. Dat is ook erg handig als je met meer dan 1 rij werkt want dan kan je zien hoe de kralen ten opzicht van mekaar liggen.

Tip: use a bead board instead of a ruler: That's also very handy when making a necklace with several strands.



Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

1 opmerking:

  1. This is very interesting. I never knew how beading worked, and how to space it out and make it balanced. Good tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com