vrijdag 26 januari 2018

Antwerpen: Fomu: Ebifananyi - foto's uit Oeganda


In het fotomusuem van Antwerpen lopen altijd verschillende tentoonstellingen tegelijk.



Naast de foto's van Ai Weiwei loopt er nog tot 18 februari een tentoonstelling met Oegandese foto's en daarop gebaseerde kustwerken.
En ik vond dat bijzonder boeiend.


Andrea Stultiens en R. Canon Griffin verzamelden oude foto's in Oeganda en lieten kunstenaars daar iets mee/rond doen. 


Een deel van het resultaat daarvan zie je nu in deze tentoonstelling.


Deze kruisbestuiving zorgt ervoor dat de bezoeker een gevarieerd aanbod te zien krijgt vol verhalen en stukjes geschiedenis uit Oeganda. 


Als extra toemaatje keerde ik door het zien van deze foto eventjes nostalgisch terug naar de tijd toen ik als kindje samen met papa in de kelder zat met alleen een rood lichtje aan, in gezelschap van net zo een geheimzinnig toestel als op de foto (een vergroter), kijkend naar een blad fotopapier dat in een badje met chemicaliën gedompeld lag. Het was altijd magisch om daar langzaam maar zeker een beeld op te zien verschijnen.


Veel later heb ik dat nog een tijdje zelf gedaan in de donkere kamer van wijlen goede vriend PDC. 


Nu zou ik er het geduld niet meer voor hebben vrees ik.


Een stukje van de tentoonstelling deed me erg denken aan de tentoonstelling 'Mercy Ships' van Stefan Van Fleteren. Alleen koos men er hier voor om de bezoeker niet te hard te confronteren met de misvormde zieken door ze te laten natekenen. 


Dit beeldje is een portret van 1 van de fotografen wiens werken er hingen: Deo.

 

Het beeldje werd gemaakt door een plaatselijke kunstenaar op basis van zelfportretten van deze fotograaf.


Meer info over de tentoonstelling.


Het FOMU is gelegen op het hippe zuid, vlakbij de Schelde. 
adres: Waalse Kaai 47 - 2000 Antwerpen


Meer blogposts over musea en over Antwerpen.

PS: ik heb een reclamevrije blog: deze blogpost schreef ik dan ook op eigen initiatief, ik kreeg er niks voor in de plaats en betaalde gewoon mijn toegangsticket.

2 opmerkingen:

  1. Mijn dochter is met school (ze volgt Audiovisuele Vorming) pas naar dat museum geweest. Ik zou er zelf ook wel eens naartoe willen.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com