woensdag 24 januari 2018

uit mijn 3de tekenboekje III

drawings and doodles

In mijn tekenboekje dat ik altijd in mijn handtas heb zitten, teken ik vooral met kleurpotlood en zwarte stiftjes.
De schriftjes zijn spiraalschriftjes want dan kan ik ze 100 graden omslagen. Dat tekent makkelijker vind ik. 
Toen ik onlangs op zoek ging naar aquarelpapier met spiraal heb ik heel hard moeten zoeken. Ik heb uiteindelijk toch een merk gevonden dat blokken met spiralen heeft.


drawings and doodles

Ik zie op deze moment mijn tekeningen op mijn laptopscherm en da's best confronterend: in realiteit hebben mijn boekjes de grootte van een standaard postkaart en dus zie ik ze nu op mijn laptop groter dan ze in werkelijkheid zijn. Ik zie dan ook veel beter de onnauwkeurigheden in mijn lijntjes en in mijn kleuren. IRL vallen die veel minder op.

drawings and doodles

Boekje 4 is het weer wat wennen. Immers: er bestaan verschillende soorten van papier en dat gecombineerd met verschillende soorten kleurpotloden maakt dat ik elke keer weer moet zoeken naar hoe ik het gebruikte materiaal het best gebruik. In mijn nieuwe boekje is het papier veel absorberender dan dat van boekje nummer 3 en dus geven de potloden met zeer weinig druk veel meer kleur af. De korrel is ook iets groffer.  Maar na een tijdje ben ik dat gewoon.

drawings and doodles

Ook op stiftjes heeft het papier effect: als het papier veel meer absorbeert, dan hebben de stiften veel meer kans om te 'bloeden'. Resultaat: veel minder scherpe hoeken en minder strakke lijnen. Ik had daar eigenlijk nog niet bij stil gestaan tot de verkoper me daar op wees toen ik op zoek ging naar een nieuw boekje. En zo leert een mens elke dag wat bij :) .

drawings and doodles

5 opmerkingen:

  1. Ik vind ze prachtig. Het zouden ontwerpen voor quilts kunnen zijn.
    Hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een enorme collectie tekeningen heb je al. En zo mooi om ze onder elkaar te zien. Grappig hoor, hoe je ze tijdens vergaderingen maakt. Ik heb het eerder ergens gelezen (naast op jouw blog) dat het helpt met het goed kunnen luisteren. Toch maf. Ik zou me vooral concentreren op het motief en de kleuren. Maar dat is natuurlijk de kunst. Het echt laten komen zoals het komt. Leuk zo'n verzamelng boekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The type of paper does make such a difference and isn't it amazing when you take a photo of your art work how quickly you can pick up small imperfections that you never notice with the naked eye. It's almost as if we see things from a different point of view. Love your drawings, they's beautiful

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com